innovatie
Opinie

‘Zo mis je de innovatietrein niet’

11.09.2018
door Fokus-online.be

Innovatie is iets anders dan telkens opnieuw totaal nieuwe zaken uitvinden. Innoveren betekent ook slimme, bestaande technologieën combineren om tot een nieuw product, bedrijfsproces of businessmodel te komen. Die innovatiecultuur moeten bedrijven in België nog meer omarmen willen we mee blijven rijden in het Europese koppeloton. 

Nieuwe producten en businessmodellen

Vandaag is innovatie en digitalisering al wat de klok slaat en bedrijven worden om de oren geslagen met ingewikkelde termen als Internet of Things, big data, cloud, virtual reality, augmented reality, artificiële intelligentie… Wie nu niet op de volgende hype springt, kan het de komende jaren vergeten, klinkt het. Dat die digitale technologieën nieuwe producten en businessmodellen mogelijk maken, mag wel duidelijk zijn. Maar hoe en waar begin je aan succesvol innoveren?

Digitale performantie

België prijkt nu op de achtste plaats van de DESI-index 2018. Die jaarlijkse studie analyseert de digitale performantie en vooruitgang van de EU-lidstaten. Zo’n achtste plaats lijkt geen slechte score, maar we verliezen wel al twee jaar op rij terrein. Een belangrijk pijnpunt is het budget dat wordt vrijgemaakt voor onderzoek en ontwikkeling. Binnen de Europa 2020-strategie hebben de EU-landen afgesproken om daar jaarlijks minimaal 3 procent van hun bruto nationaal product aan te besteden. België haalt met bijna 2,5 procent die norm nog niet. Dat moet beter, zowel vanuit de overheid als vanuit de industrie. 

Innoveren, in samenwerking met derden, werkt

Innovatie troef

De afgelopen jaren hebben 1.300 Belgische technologiebedrijven deels samen met Sirris geïnnoveerd en die groep bedrijven creëerde 12 procent meer toegevoegde waarde dan hun sectorgenoten, goed voor zo’n 1,5 miljard euro extra voor de Belgische economie. Met andere woorden, innoveren in samenwerking met derden werkt. 

Hecht ecosysteem

Veel van de uitdagingen op het vlak van innovatie lopen gelijk voor onze bedrijven. Laat ons die samen in groep aanpakken, en zo expertise bundelen en opgebouwde knowhow delen. Zo creëren we een hecht ecosysteem om te innoveren. Wie bijvoorbeeld artificiële intelligentie of Internet of Things in zijn bedrijf wil implementeren, moet eerst de basics kennen en over goede data beschikken. Bedrijven mogen niet het risico nemen om achterstand op te lopen door opnieuw het wiel uit te vinden. Innovatie betekent op een slimme manier kennis en het metier van een bepaalde sector combineren om zo tot iets nieuws en innovatiefs te komen. 

Positie verstevigen

België rijdt vandaag nog mee in de buik van het Europese digitaliserings- en innovatiepeloton. Als we onze positie willen verstevigen – of zelfs behouden – moeten we blijven investeren in kennis en tegelijk aandacht schenken aan een gepast diffusiemodel dat maximale impact genereert bij onze eigen bedrijven.

Vorig artikel
Volgend artikel