Home Opinie Fons Leroy: 'STEM-loopbanen moeten populairder worden'

Fons Leroy: ‘STEM-loopbanen moeten populairder worden’
F
.

Volgens de recente studie Shaping the future of work van Agoria, waaraan ook VDAB meewerkte, heeft 28 procent van het aantal mensen dat werkzaam is in de chemie en life sciences, een IT- of STEM-profiel. Het doembeeld van een structureel tekort aan gekwalificeerde instroom aan nieuwe arbeidskrachten wordt echter steeds meer een realiteit.

Zeker als je weet dat de war for talent op de IT-markt volop woedt en dat slechts een relatief beperkt aantal leerlingen STEM-opleidingen voltooit, vooral bij opleidingen specifiek gericht op de sector. Voeg daaraan de veroudering van het personeel bij vele bedrijven in de sector toe, en er ontstaat een corrosief mengsel dat de vooruitzichten op een bloeiende toekomst voor de sector dreigt weg te vreten.

Mentaliteitsomslag 

Met het STEM-actieplan heeft de Vlaamse overheid, samen met de sociale partners en diverse belanghebbenden uit de private sector en de non-profit, een mentaliteitsomslag tot stand trachten te brengen. Die moet ervoor zorgen dat STEM-loopbanen populairder worden. Niettemin blijven substantiële STEM-verschillen tussen de onderwijsvormen bestaan en vormt het aandeel meisjes in TSO en vooral BSO een blijvend knelpunt. Ondertussen neemt de arbeidsreserve aan werkzoekenden met een aspiratie binnen de sector zienderogen af: zo daalde het aantal werkzoekende operatoren chemie en kunststoffen het voorbije jaar met bijna 10 procentpunt.

In plaats van vruchteloos uit te kijken naar kandidaten met het ideale cv, komt het erop aan om zelf aanwezige STEM-competenties aan te wakkeren.

Meer, meer en meer

Meer inspanningen zijn nodig. Meer werkzoekenden en werkenden dienen geheroriënteerd en omgeschoold te worden in functie van een tewerkstelling in een STEM-beroep. Meer kinderen en jongeren moeten warm gemaakt worden voor een loopbaan in de scheikundige sector of de farmaceutische industrie. Ik zie een aantal katalysatoren om de sector aan populariteit te laten winnen.

Katalysatoren 

Eerst en vooral is er nood aan bedrijfsleiders en sectorvertegenwoordigers die met hun praktijkexpertise naar scholen trekken om de troeven van de chemie en life sciences aan de man, én de vrouw, te brengen. Ze moeten in staat zijn de vooroordelen bij jongeren en hun ouders weg te masseren. Voorts moet er actief en doordacht geïnvesteerd worden in employer branding, in het overtuigen van lerenden, werkenden en werkzoekenden van het maatschappelijk project dat bedrijven in de sector belichamen en van de loopbaanperspectieven die ze te bieden hebben. Tevens wordt een strategie van duaal leren in het secundair én hoger onderwijs cruciaal om potentieel talent niet alleen te sensibiliseren, maar ook zelf te modelleren.

In plaats van vruchteloos uit te kijken naar kandidaten met het ideale cv, komt het erop aan om zelf aanwezige STEM-competenties aan te wakkeren en het personeelsbeleid op het beschikbare talent af te stemmen.

Lees meer.

Meer dan een verpakking

Een product in een standaard verpakking die helemaal niets aan de verbeelding overlaat? Liever niet, toch? Deze zes innovatieve verpakkingen verleggen liever wat grenzen en maken de wereld niet enkel een tikkeltje mooier, maar ook veel leuker.   

Reguleren, reguleren: wie het zelf doet zal het leren

“Wat is er mis met ambtenaren? Die doen toch niks?”: het mag op zich misschien een afgezaagde dad jokezijn, ergens zit er – zoals bij iedere billenkletser van een mop – wel een bron van waarheid in verscholen.

Schone lucht gewenst

Hoewel de burger bezorgd is over de luchtvervuiling, blijft de auto volgens een studie van FOD Mobiliteit met 65,5 procent zijn favoriet voor de woon-werkverplaatsingen. Dit terwijl slechts 17,7 procent het openbaar vervoer gebruikt. Maar er is een (r)evolutie in opkomst.

Sneeuwsport Vlaanderen: ‘Klaar voor een seizoen vol avontuur?’

Jawel, de winter staat voor de deur! ’s Morgens begin je het te merken aan de licht aangevroren auto’s, rijmplekken, en de handschoenen en sjaals worden stilaan bovengehaald. Wij bij Sneeuwsport Vlaanderen konden niet langer wachten en vertrokken tijdens de herfstvakantie, samen met vele Vlamingen richting de gletsjers van Oostenrijk.

De interieurtrends van 2018-2019: Nieuwe vertoning van je woning

Zoals het een goed cliché betaamt, is ook op vlak van wonen het innerlijk al wat telt. Wel, misschien niet meteen het énige belangrijke, want mensen die een huis rechtzetten van nul af aan zullen het belang van een juiste skeletbouw en baksteenkeuze wel appreciëren. Toch zijn interieurtrends van even vitaal belang: het vormt het hart van het huis, de visualisering van wie je bent en hoe je wil wonen.

Ondernemen als antwoord op globale uitdagingen

Het mooie van duurzaamheid is dat het overal kan zijn. In een buurtproject van een lokale vzw, in een transnationaal project van een multinational en alles ertussenin. Nog mooier is dat dit verbonden wordt door een globale strategie, vervat in de 17 Sustainable Development Goals.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”