Home Maatschappij Gezondheid Elke seconde zetten we ons in 
voor de toekomst van de zorg

Elke seconde zetten we ons in 
voor de toekomst van de zorg
E
.

©BD

In samenwerking metBD

De naam BD doet bij jou misschien geen enkel belletje rinkelen, maar toch ben je gegarandeerd al met producten van het bedrijf in contact gekomen. Als producent van medische toebehoren – injectienaalden, insulinepennaalden, katheters, testkits… – levert BD al meer dan 120 jaar een belangrijke bijdrage aan onze gezondheidszorg. Dat gebeurt trouwens ook vanuit België. Naast general manager Alexander Alonso zetten ruim 750 werknemers zich elke dag in voor de toekomst van de zorg.

Diagnose

Thomas is zeven en traint hard om voetballer te worden. Tot hij op een dag hevige koorts krijgt en paarsblauwe puntjes op zijn armen en benen ziet verschijnen. De huisarts komt erbij, doet enkele tests en raadt aan om meteen naar het ziekenhuis te rijden. Op de spoedafdeling volgen nieuwe onderzoeken, een bloedafname en een beenmergpunctie. Het bloedbeeld is erg afwijkend. Zowel de bloedplaatjes, als de rode en witte bloedcellen staan veel te laag. De diagnose volgt: leukemie. Enkele dagen later al krijgt Thomas zijn eerste chemobehandeling.

Patiëntenverhalen

Honderden keren heeft Alexander Alonso dit verhaal al verteld. Het is de kapstok waarmee hij en zijn team de activiteiten van BD, een wereldspeler op het vlak van medisch-technologisch materiaal, toelichten. Hij doet dat vanuit het gloednieuwe Experience Center in Erembodegem, waar hij zijn bezoekers aan de hand van verschillende patiëntenverhalen meeneemt op een ‘augmented’ en virtuele trip door het ziekenhuis en de apotheek van de toekomst. “Om het even welke stap je in de zorg zet, de kans is groot dat je op een of andere manier met een oplossing van BD in aanraking komt”, vertelt Alexander. “Dat kunnen spuiten en katheters zijn, maar steeds vaker ook oplossingen die het gebruik van insuline bij diabetici optimaliseert of software die apothekers begeleidt bij de bereiding van chemo.”

Luisteren naar de patiënt

Alleen al in de voorbije twaalf maanden lanceerde BD 25 nieuwe producten en diensten op de markt, met een sterke focus op gezondheidszorgefficiëntie, patiënten- en medewerkersveiligheid. “We proberen zoveel mogelijk te luisteren naar de noden die patiënten, zorgverleners, beleidsmakers of collega’s uit de industrie ervaren. Waar lopen ze tegenaan en hoe zou het volgens hen beter kunnen? Daar gaan we vervolgens mee aan de slag, om op die manier de zorg te verbeteren.”

Zowel naar culturen, nationaliteiten en talen toe, is BD het toonbeeld van diversiteit

Sterke cijfers

De sterke cijfers die BD kan voorleggen, bewijzen dat de aanpak werkt. Wereldwijd draait de onderneming een omzet van bijna 15 miljard euro en stelt het 65.000 mensen te werk in meer dan 190 landen. In de Benelux telt het bedrijf vandaag vijf sites en bijna 1.200 werknemers, wat ongeveer dubbel zoveel is als in 2007. Opvallend, veel van die nieuwkomers vervullen compleet nieuwe functies in het bedrijf. Naast de klassieke sales- en marketing-profielen staan er nu bijvoorbeeld collega’s die een strategische rol in het bedrijf opnemen en contacten met overheden en beleidsmakers onderhouden. “En er komen ook steeds meer ingenieurs en IT’ers bij”, bevestigt Alexander. “Een logische evolutie, aangezien we niet alleen meer met hardware maar ook met software bezig zijn. Die verschuiving vraagt andere competenties.”

Automatisering

Mooi voorbeeld daarvan is de automatisering van de laboratoria, de zogenaamde ‘labstraat’ die door BD in Drachten (in Noord-Nederland) is ontwikkeld en al in enkele ziekenhuizen in ons land in gebruik is. In zo’n ‘straat’ worden bloed- en andere stalen volledig automatisch geanalyseerd. De voordelen zijn onmiskenbaar: omdat er veel minder manuele handelingen aan te pas komen, is de kans op fouten kleiner. Bovendien kunnen de computers dag en nacht werken, waardoor artsen sneller tot een accurate diagnose komen en de behandeling kunnen starten.

Great place to work

Voor de komende jaren zitten er nog meer nieuwigheden in de pijplijn. Voor de sites in België en Nederland is BD daarom op zoek naar enkele tientallen extra krachten. Met de collega’s van HR heeft Alexander Alonso alvast een verleidelijk aanbod uitgewerkt. “Qua omkadering zetten wij alles op alles. We hameren op work-lifebalans, organiseren sportlessen in onze work-out room, bieden een gevarieerd aanbod aan maaltijden en een strijkdienst aan, en we stimuleren duurzame mobiliteitskeuzes. Maar het allerbelangrijkste zijn natuurlijk de vele carrièremogelijkheden binnen BD. Zowel horizontaal als verticaal kun je hier alle kanten uit. Kijk naar mijn traject: ik ben hier veertien jaar geleden als sales manager begonnen en ben daarna stap voor stap naar deze functie gegroeid. En ik ben niet de enige: er zijn collega’s die van finance naar hr zijn gegaan en van sales & marketing naar customer service. Voor wie wil, is hier veel mogelijk. Met dank aan het intensieve talentprogramma. Alleen al daarom is dit voor mij een echte great place to work.”

Het internationale karakter van BD is een andere troef die Alexander graag wil onderstrepen. Zowel naar culturen, nationaliteiten en talen toe, is BD het toonbeeld van diversiteit. “En dat is heerlijk verrijkend om in te werken. Naar innovatie toe is dat misschien zelfs onze belangrijkste motor.”


Meer over…

BD is een wereldwijd medisch-technologisch bedrijf dat zich richt op het verbeteren van de gezondheidszorg voor een betere wereld, door het bevorderen van medische ontdekkingen, diagnostiek en het leveren van zorg. BD is een leider op het gebied van patiëntenveiligheid en veiligheid van gezondheidswerkers, en in technologieën die medisch onderzoek en klinische laboratoria mogelijk maken. Het bedrijf biedt innovatieve oplossingen die medisch onderzoek en de genomica bevorderen en de diagnostiek van infectieziekten en kanker verbeteren. Het is een bedrijf dat medisch management verbetert, infectiepreventie stimuleert, chirurgische en interventionele procedures uitrust en diabetes management ondersteunt.

 


 

Lees meer.

De Belgische Cardiologische Liga: voor preventie en patiënten

Elke dag sterven in België zowat 90 mensen aan hart- en vaatziekten, dat zijn er 31.000 per jaar. De Belgische Cardiologische Liga wil dit cijfer naar beneden halen, door de bevolking te informeren en te sensibiliseren. Voor patiënten biedt ze begeleiding na een cardiovasculair probleem.

Leder niet langer van de koe

Aan de Katholieke Hogeschool Limburg is een methode ontwikkeld om van appelen- en perenafval materiaal te maken voor handtassen, zo schrijft de krant De Standaard. Een mooie evolutie, maar in België en elders zijn er nog wel meer onderzoekers en ondernemers bezig om inventieve materialen te ontwikkelen die koeienleder kunnen vervangen.

Seppe Smits: ‘Een passie vraagt de juiste opofferingen’

Vanaf het moment dat ik op een board stond, wist ik: snowboarden is mijn passie. Het is niet zomaar een sport, tijdverdrijf of job voor mij. Maar iets dat ik adem en leef. Iets waar ik elke dag beter in wil worden. Met dank aan mijn motiverende achterban, die me elke dag steunt.

Wendy Van Wanten: Wendy in levenswending

Geboren als Iris Vandenkerckhove, opgegroeid als Wendy Van Wanten en nu immer tevreden moeder van drie kinderen en een glansrijke carrière. Een introductie is in feite niet nodig, maar een interview over het genoegen van het 50-plus zijn kan er zeker nog af.

3 vragen aan… Smartnodes

Smartnodes: “Smart lighting betekent op de juiste manier, op het juiste tijdstip de juiste hoeveelheid licht brengen op de openbare weg.

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”