films
Cultuur

De strafste Belgen van 2018 (deel 1): sterkste films

18.12.2018
door Fokus Online

Het jaar komt stilaan op z’n einde, we doen de laatste inkopen voor de eindeloze resem diners, hollen nog om enkele kerstcadeaus en strijken voor de verandering onze outfit eens! Klaar om het jaar in schoonheid te eindigen. 2018 was een straf jaar, ook voor onze creatieve Belgen.

Maar wat sprong er dit jaar uit op het vlak van Belgische film, muziek, gebeurtenissen…? We zetten het schoonste en strafste op een rij. Te beginnen met 3 sterke films van Vlaamse regisseurs die dit jaar het filmlandschap veranderden.

1. Girl

Dit jaar kwam ‘Girl’ uit, de eerste langspeler van regisseur Lukas Dhont. De film vertelt het verhaal van 15-jarige Lara (Victor Polster), die het wil maken als balletdanseres. Ze trotseert de harde balletwereld, en tegelijk haar eigen lichaam dat door transitie gaat. De film kreeg internationaal lovende reacties, en viel al in de prijzen op Cannes. Ook een nominatie voor de Golden Globe voor Best Foreign Language Film kon eraf en Netflix toonde interesse om de film te verspreiden, mits de nodige censuur. De fim creëerde dus zeker de nodige buzz voor de regisseur en zijn verhaal.

Ondanks de lovende commentaren, kwam er echter ook kritiek van de Amerikaanse transgendergemeenschap die de film een ‘gevaar voor de gemeenschap’ noemt. Zo claimt het Amerikaanse holebimagazine Out bijvoorbeeld dat ‘Girl’ teveel de negatieve kanten van de transitie benadrukt. Nora Monsecour, de balletdanseres waarop de film gebaseerd is, stond de regisseur nochtans bij bij de opnames en looft het oog voor detail van Dhont.

Laatste update: Helaas ligt de droom om die felbegeerde Oscar binnen te halen lichtjes aan diggelen. ‘Girl’ staat niet langer op de shortlist van de 9 films die kans maken om de beste buitenlandse prent te winnen tijdens de Oscars.

Ongeacht de goede – slechte – kritieken en het niet behalen van die shortlist, is de film nog steeds de moeite waard om te bekijken na een drukke middag ‘kersten’.

2. Patser

Adil El Arbi en Bilall Fallah beten in januari de spits af met hun derde feature film, ‘Patser’. De film kreeg hopen bezoekers vanaf dag 1, en trok ook veel bezoekers in Nederland, want ook daar worden de regisseurs steeds populairder. Het duo haalde alles uit de kast met deze blitse productie. Zo tonen ze 4 Marokkaans-Antwerpse drarries (waaronder Matteo Simoni) die echte ‘patsers’ willen worden, en in de cokescene terechtkomen.

Met Antwerpen als decor, dé cokehoofdstad van Europa, was de scene dus snel gezet. De film dealde (ha!) over de drugsoorlog in Antwerpen, en toonde een andere, blitse kant van het regisseursduo. Volgens El Arbi en Fallah moest het de Vlaamse film worden met ‘het meeste aantal fucks’ ooit, en dat is productiegewijs gelukt. Geruchten luiden dat er een opvolger komt, maar dat zal nog even op zich laten wachten.

Wat het duo verder nog van plan is? Naast de werkzaamheden voor hun castingbureau Hakuna Academy werken ze volgens Cinevox aan 2 nieuwe, Belgische projecten – Chicago en Calypso – én aan de Hollywoodfilms Bad Boys for Life en Beverly Hills Cop. Antwaarpe goes international dus!

3. ‘Beautiful Boy’

Op de Hollywood Film Awards won Felix van Groeningen afgelopen maand de prijs voor beste doorbrekende regisseur. De Gentse regisseur klimt steeds hoger na The Broken Circle Breakdown, en vertelt nu met Beautiful Boy het waargebeurde verhaal van een drugsverslaafde zoon (golden boy Timothée Chalamet) en zijn vader (Steve Carell).

http://www.youtube.com/watch?v=ElCxZ6dhMds

Van Groeningen kon voor de film dus rekenen op straf acteertalent, maar nam ook zijn vaste crew mee voor zijn eerste Hollywoodfilm. Cameraman Ruben Impens en monteur Nico Leunen hielpen bij het maken van de film. Felix wilde het driemanschap expliciet in de verf zetten.

Qua onderwerp ligt de film in lijn met de andere films van Van Groeningen – zoals The Broken Circle Breakdown, De Helaasheid Der Dingen, Steve + Sky… “In al mijn films onderzoek ik eigenlijk hetzelfde: hoe families werken, en hoe mensen zich verliezen in drank en drugs”, aldus Van Groeningen. Of dit de internationale doorbraak betekent van de regisseur zal in 2019 duidelijk worden…

Vorig artikel
Volgend artikel