Home Business Verpakkingen Intelligent recycleren wordt de toekomst

Intelligent recycleren wordt de toekomst
I
.

Alles wordt verpakt, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft: hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk, maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.

We onthouden allemaal het beeld van de zeeschildpad, spartelend in plastic. De oceanen zijn een soep geworden, met plastic als de balletjes. We moeten het geweer over een andere schouder gooien als we onze planeet enigszins proper willen afgeven aan de volgende generatie, maar hoe?

Jan Goesaert is voorzitter van Fedpack, de Belgische Federatie voor Serviceverpakkingen en wil in de toekomst resoluut de kaart trekken van recyclage. “Het is niet omdat een verpakking bio-afbreekbaar is, dat je het gewoon in je tuin kunt gooien en over enkele weken verdwenen is”, stelt hij. “We moeten oplossingen vinden om verpakkingen op grote, industriële schaal te recycleren.” En dat is niet zo evident als het lijkt, want verpakkingen bestaan vaak uit verschillende stoffen. Karton, plastic, gelamineerd, met garen gebonden, de stof van een etiketje… Goesaert: “Intelligent recycleren wordt de toekomst. Een doordachte samenwerking tussen overheid en industrie is noodzakelijk, net als een samenwerking tussen verschillende landen binnen de Europese Unie.”

Karel Gemmeke is Business Development Director bij VAL-I-PAC. De organisatie werd in 1997 opgericht op initiatief van de Belgische economische wereld en heeft als doel de recyclage van bedrijfsmatige verpakkingen te stimuleren en te coördineren. Hij stelt dat België het niet slecht doet inzake recyclage, maar als het voorop wil blijven in de toekomst moet er nu actie ondernomen worden, zeker wat betreft kunststofverpakking. “53 procent van de bedrijfsmatige kunststof verpakkingen wordt nu gerecycleerd, maar Europa bepaalt dat tegen 2030 dit overal 55 procent of meer moet zijn.” Om dit te bewerkstelligen werden actiepunten in kaart gebracht. Gemmeke: “Eerst en vooral inzetten op lokale circulaire economie waardoor we onder meer niet langer gaan recycleren in verre landen.”

Daarnaast moet recyclage zo veel mogelijk resulteren in evenwaardige producten: “Eeuwige recyclage moet de filosofie zijn. Tenslotte moeten we zorgen dat we zo weinig mogelijk materiaal verliezen om de afvalberg en het zwerfvuil te beperken.”

Minder kunststofverpakking moet de norm worden, maar vooral voor de grote industrie is dit niet evident. Goesaert pleit dan ook voor een afbouw tot er een degelijk alternatief is dat kwaliteitsvol is én vooral ook niet duur. “Plastic blijft de goedkoopste verpakking en er kan ook zo goed als oneindig van geproduceerd worden. Bij papier ligt dat al helemaal anders. Ik pleit dan ook om de industrie de kans te geven om degelijk in het verhaal te stappen. Over duurzaam verpakken moet nagedacht worden. Dat mag je niet in één, twee, drie doen.”

Over duurzaam verpakken moet nagedacht worden. Dat mag je niet in één, twee, drie doenJan Goesaert

Om die overstap te ondersteunen biedt VAL-I-PAC een helpende hand. Om te beginnen worden er nu cijfers in kaart gebracht. Hoeveel procent wordt er ingezameld, hoeveel procent wordt daarvan gerecycleerd en nu komt daar nog eens bij hoeveel procent in evenwaardige producten terug de markt in wordt gebracht. Gemmeke: “Hoe dichter die cijfers bij elkaar liggen, hoe dichter we bij een circulaire economie komen. Om dit geheel te ondersteunen, ontwikkelen we nu ook een designtool voor circulaire verpakkingen. Bedrijven kunnen daarmee zien hoe goed hun verpakking scoort, wat ze beter kunnen doen en wat alternatieve mogelijkheden zijn.” Een volgende stap is dat aan die tool ook voordelen worden gekoppeld. “We bekijken nu hoe we mogelijke premies kunnen koppelen aan bedrijven die echt inzetten op duurzame verpakkingen en circulaire economie.”

Om dit verhaal hard te maken, zodat de waardeketen van de producten niet daalt na recyclage, moeten alle neuzen in dezelfde richting wijzen. “Wij willen een platform creëren waarbij we alle spelers rond de tafel krijgen. Duurzaam verpakken is een verhaal van producent over transport en distributie tot recyclage.”

Lees meer.

Bewegen of stilstaan in de stad

Mensen gaan terug in de stad wonen. De stad Gent, steeds op zoek naar een sociaalecologisch en duurzaam profiel, dweept zelfs met de slagzin ‘De stad kan de wereld redden’. Klinkt goed, indien we daar maar veilig, gezond, en snel van A naar B kunnen. 

Keeping up with kerst: Soe’s survivalgids 

Lieve mensen, het is alweer zover! Het warme kerstgevoel, de druk om het perfecte kado te vinden, de gêne van verplichte familiefeestjes. Dit jaar zal u voorbereid zijn, met mijn kerstsurvivaltips. Laat de lichtjes, kadootjes en genante gesprekken aanrukken!

Cultureel oktober: ‘Wat gaan we doen vandaag?’

Wie zegt dat het aantal interessante, plezante of zelfs imposante zaken om te doen tijdens de herfst samen met de bladeren laag-bij-de-gronds is, die heeft het grondig mis. Ook tot we ons bezighouden met Sinterklaas, Kerstmis – of wat dan ook vereist dat mensen cadeaus krijgen om niets te doen –, staat er genoeg op de agenda. En vullen maar, die vrije tijd!

Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

Kinderen hebben een ongezouten mening over het andere geslacht. Niet zo vreemd, want genderclichés ontstaan al heel vroeg, weet Veerle Draulans.

Tekorten: heb er eens genoeg van

Less is more? Niet op het vlak van je gezondheid. Soms kun je al eens met een tekort aan iets zitten. Met deze tips maak je van dat tekort opnieuw een dikke voldoende. 

Verras je vrouw

Voor veel mannen is Valentijn een beangstigende dag. Want hoe vermijd je het cliché van bloemen of cadeaubon? Hoe kom je nog origineel uit de hoek? Hoe zorg je ervoor dat je iets geeft waar ze écht iets aan heeft? Deze zeven tips zijn misschien het antwoord.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”