Home Business Ondernemen Franchisenemer? Ondernemer!

Franchisenemer? Ondernemer!
F
.

De nieuwe generatie bruist van de ondernemerszin. Maar de generatie met reeds een mooie professionele carrière achter de rug, ervaart evengoed de drang om een eigen zaak uit te bouwen. Franchising kan het voor de ondernemer eenvoudiger maken, maar daarom niet minder impactvol. Franchising bij McDonald’s houdt dan ook een degelijk en langdurig partnerschap in, en vooral franchisenemers die er 200% voor gaan. 

De 82 Belgische McDonald’s restaurants staan onder leiding van 24 franchisenemers. Terwijl de klant vertrouwd is met onze formule, is en blijft de franchisenemer een zelfstandig ondernemer. Hij kan de expertise en de kracht van het merk ten volle benutten bij het uitbouwen van zijn zaak.

McDonald’s gaat hiervoor steeds op zoek naar mensen met een sterke ondernemerszin én ervaring in een leidinggevende rol. Een franchisenemer moet in staat zijn om het groter geheel te zien. Zijn zaken dragen namelijk bij aan het algemeen belang, niet enkel aan het persoonlijke belang. In mijn ogen moet de franchisenemer het merk niet voor 100%, maar voor de volle 200% mee willen uitbouwen in ons land. De motivatie om 48 miljoen klanten hun bezoek bij McDonald’s met een glimlach te laten doorbrengen, is noodzakelijk.

Wij zorgen er als bedrijf ook voor dat ons zorgvuldig opgebouwd imago, beschermd blijft.

Alvorens wij franchise geven, wordt elke kandidaat franchisenemer opgeleid. Gedurende 9 à 12 maanden leert hij alles van A tot Z op het terrein. Daarbij wordt er een sterke focus gelegd op de waarden en normen binnen McDonald’s. Dit zullen zij namelijk overdragen op een gemotiveerd en ondernemend team dat die waarden moet uitdragen. Naast motivatie en opleiding is lokale verankering iets dat we nooit uit het oog mogen verliezen. Als hoofdkantoor bepalen wij de missie, visie en strategieën. Onze partners zorgen er dan voor dat deze worden omgezet in de realiteit. Het commerciële netwerk van de franchisenemer is minder belangrijk. Wij werken liever samen met lokaal geïntegreerde ondernemers die de gewoontes en cultuur goed kennen. De franchisenemer moet de capaciteit hebben om een lokaal netwerk uit te bouwen met economische, en sociale stakeholders. Zo zorgen ze bijvoorbeeld voor zoveel mogelijk lokale jobs, sponsoren onze franchisenemers voetbalploegen…

Wij zorgen er als bedrijf ook voor dat ons zorgvuldig opgebouwd imago beschermd blijft. Dit is in ieders belang. Dat doen we door onze vertrouwensrelatie met de franchisenemers persoonlijk op te bouwen. Onze jarenlange expertise stellen we ter beschikking en we ondersteunen hen op elk vlak.

Voor mij is het duidelijk dat franchising werkt. Het maakt het voor velen die zin hebben om te ondernemen, eenvoudiger. En dat is wat Generatie X en Y wil. De toekomst ziet er dus rooskleurig uit wat franchising betreft.

Lees meer.

Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

Kinderen hebben een ongezouten mening over het andere geslacht. Niet zo vreemd, want genderclichés ontstaan al heel vroeg, weet Veerle Draulans.

Ineos plant miljardeninvestering in Antwerpen

Het Britse chemieconcern Ineos (waarvan we onlangs nog ceo Hans Casier interviewden voor de bijlage Fokus Chemie) gaat twee nieuwe fabrieken bouwen in het Antwerpse havengebied. Dat meldt de krant De Tijd. Het wordt de grootste investering in de Europese chemie in twintig jaar tijd.

Liever hemelwater dan drinkwater

Elke dag verbruiken we in België zowat 130 liter zuiver drinkwater per persoon, niet alleen om te drinken, te douchen of te koken, maar ook om het toilet door te spoelen, de auto te poetsen en de tuin te besproeien. Voor dat soort van zaken hemelwater inzetten zou een gigantische besparing betekenen van drinkwater én geld.

Filip Peeters: ‘Er is maar een ding dat telt...

Dat de Belgische film boomt, is algemeen geweten en daar mogen we zeker fier op zijn. Volgens Filip Peeters zijn het de tax shelter en de professionalisering van de sector die de Belgische film populair maakten. Zo wil hij ook zichzelf nu opnieuw uitvinden.

‘Wij komen extreem goed overeen’

Dana Winner en Chinouk Van Baele zijn niet alleen moeder en dochter, ze zijn evengoed beste vriendinnen. Normaal dat het af en toe botst, al duurt dat nooit lang. “We kunnen echt niet lang kwaad zijn op elkaar”, aldus Chinouk. Een warm gesprek met moeder en dochter over hun gezin.

Change management als antwoord op arbeidsinnovatie

Nieuwe technologieën, social media, digitalisering, e-commerce… beïnvloeden de manier waarop bedrijven produceren, communiceren en hun producten en diensten aanbieden. Om succesvol te zijn, moeten bedrijven snel kunnen inspelen op die veranderingen. En dat vraagt om een andere organisatiecultuur en flexibele werknemers.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”