Home Business Ondernemen Aan de vooravond van de fintech-revolutie

Aan de vooravond van de fintech-revolutie

Taxi’s, hotels en de retail hebben er al aan moeten geloven, en nu zit ook de banksector middenin een stevige disruptieve golf. De katalysator: fintech, een reeks nieuwe technologieën die de manier waarop we bankieren op zijn kop zet. Met dank ook aan nieuwe wetten die het bankenlandschap opengooien.

In België zijn al zoveel startups en gevestigde bedrijven met fintech bezig dat de sector zijn eigen belangenvereniging heeft: Fintech Belgium. “We zijn met ongeveer een zeventigtal leden”, zegt medeoprichter Toon Vanagt. “Voorlopig zitten veel van die bedrijfjes nog onder de radar. Met het geld dat ze opgehaald hebben, zijn ze nu volop bezig hun technologie te ontwikkelen en verbeteren. Pas over een jaar of twee zullen meer van die Belgische expansies voor het grote publiek zichtbaar worden.”

Radertjes laten draaien

Het soort bedrijven en technologieën dat onder Fintech Belgium verenigd is, gaat zeer breed. Er zijn platformen waar bedrijven onbetaalde facturen kunnen doorverkopen (Edebex), apps om heel snel facturen online te voldoen (POM), bedrijfjes die robotadvies verlenen voor beleggingen (Swanest), betaalplatformen (Payconiq) en online brokers die potentiële klanten in contact brengen met verzekeringsmaatschappijen (Seraphin). “De focus ligt veelal op de backoffice van het bankieren”, zegt Vanagt. “Zij helpen op de achtergrond de radertjes efficiënter te laten draaien. Als eindconsument zie je er eigenlijk niet zoveel van. Die focus op B2B is trouwens typisch Belgisch. Dat zie je ook bij andere Belgische startups.”

PSD II

Niet alleen de technologische evolutie maakt fintech mogelijk. Ook de Europese wetgever geeft de sector een zetje, door regels te maken die het bancaire landschap openstellen voor nieuwe spelers. Zo is er bijvoorbeeld PSD II, Payment Services Directive II, dat vanaf september 2019 in werking treden. Vanagt noemt PSD II een echte game changer. “PSD II omvat regels waarmee de bancaire markt wordt opengesteld voor niet-bancaire spelers”, legt hij uit. “Banken worden daarbij verplicht om die nieuwelingen inzage te geven in banktransacties en om bijvoorbeeld betalingen te initiëren voor een rekeninghouder. Uiteraard altijd na expliciete goedkeuring door die klant.”

Onze fintech-startups richten zich vooral op B2B, een typisch Belgisch fenomeen. Toon Vanagt

Lawine aan mogelijkheden

Die nieuwe regels zullen een lawine aan nieuwe apps en diensten mogelijk maken, voorspelt Vanagt. Banken kunnen binnen hun app bijvoorbeeld een overzicht bieden van al je rekeningen, ook bij andere banken. Boekhoudpakketten zullen in real time transacties kunnen verwerken en consumenten kunnen gepersonaliseerde beleggingsportfolio’s opstellen over banken heen. Vanagt: “Banken lopen daarbij het gevaar dat ze niet meer dan een domme pijplijn van data en transacties worden, waarbij hun merkwaarde niet langer van tel is.”

Samenwerken, niet tegenwerken

Uiteraard zien de banken die bui ook hangen. Tot voor enkele jaren was er dan ook een soort strijd tussen banken en fintech-spelers, zegt Vanagt. Vandaag is de tactiek anders en proberen ze eerder samenwerkingen op te zetten. ING bijvoorbeeld heeft zelfs een complete accelerator rond fintechs opgestart: FinTech Village in Brussel. “De technologie en het speelveld veranderen aan een razendsnel tempo”, zegt general manager Stephanie Van Avesaat. “Alle technologie zelf ontwikkelen is niet altijd mogelijk. Daarom zetten we liever een open model op met andere spelers. Zij leveren de nieuwe technologie, diensten of businessmodel en in ruil geven we hen de mogelijkheid om hun concepten in real life te testen, iets wat zij meestal niet kunnen en niet zo snel voor elkaar kunnen krijgen.”

Future proof

Het uiteindelijke doel is om de bank meer future proof te maken, zet Van Avesaat. “Voor ons is het vooral een leermogelijkheid, om onze eigen businessprocessen aan te scherpen en sneller in te spelen op de markt. Voor toepassingen naar consumenten toe, zie je nu vooral spelers uit Nederland en Scandinavië opduiken. Praat je over cybersecurity, dan komt al snel Israël in het vizier. België ontbeert voorlopig nog zo’n niche die het de zijne kan noemen, al hoeft dat zeker niet zo te blijven. Maar niet dat een eigen nichemarkt opstarten nu specifiek ons doel is: binnen tech en fintech zijn landsgrenzen immers erg relatief.”

MEER

Geen voetbalvrouw, maar gewoon vrouw

Annelien Coorevits Annelien Coorevits is een vrouw die haar mannetje staat. Ze werkt als model en stylisten, is het nieuwe gezicht van tv-zender Vijf én wordt binnenkort voor de tweede keer mama.

De schakelaar op je genen kan ziektes uitschakelen

epigeneticaJe haarkleur, je intelligentie, je aanleg om Alzheimer te ontwikkelen: lange tijd gingen we ervan uit dat er helemaal niets aan te doen valt. Je genen krijg je mee van je ouders en that’s it. Inzichten uit de epigenetica brengen daar verandering in.

Franchisenemer? Ondernemer!

Stephan De BrouwerDe nieuwe generatie bruist van de ondernemerszin. Maar de generatie met reeds een mooie professionele carrière achter de rug, ervaart evengoed de drang om een eigen zaak uit te bouwen. Franchising kan het voor de ondernemer eenvoudiger maken, maar daarom niet minder impactvol. Franchising bij McDonald’s houdt dan ook een degelijk en langdurig partnerschap in, en vooral franchisenemers die er 200% voor gaan.

‘Elke jongere moet EHBO krijgen op school’

Hilde CrevitsAls Vlaams minister van Onderwijs draagt Hilde Crevits (CD&V) een goede algemene zorg hoog in het vaandel, zeker sinds ze van dichtbij kennismaakte met het zorgsysteem. Niet enkel door de ziekte van haar zoon, maar ook als mantelzorger van haar ouders en schoonouders, met wie ze samenleeft in een kangoeroewoning.

Een huis vol verhalen

HyggeHygge. Het woord is ons nieuw, maar het gevoel zelf – een gezellige geborgenheid – is iets wat we allang kennen en waar we allemaal wel naar verlangen. Zeker in eigen huis, waar we het merendeel van onze tijd doorbrengen, zoeken we dat gevoel op. Interieur is dus hot tegenwoordig, en we liken met z’n allen prikbordjes vol inspiratie op Instagram en Pinterest. Maar wat maakt een huis precies tot een thuis?

De overnamemarkt in overdrive?

Matthias WautersDe Belgische overnamemarkt beleeft een hoogconjunctuur. De redenen daarvoor zijn niet nieuw. Ze komen wel allemaal samen. En die stemming blijft ongetwijfeld nog een tijdje duren. Al is een tijdelijke afkoeling – bijvoorbeeld bij een renteopstoot, geopolitieke spanningen of een harde Brexit – niet uitgesloten.