advocaat
Business

Recht (van) spreken

24.03.2019
door Hannes Dedeurwaerder

Je hebt je diploma in de rechtsgeleerdheid op zak, maar dan moet de belangrijkste keuze nog komen: waar ga je concreet aan de slag? Kies je als bedrijfsjurist voor de ‘veiligheid’ en ‘zekerheid’ van een groot bedrijf in de privésector? Of toch eerder voor de ‘vrijheid’ van de onafhankelijke advocaat?

De keuze voor de ene richting doet uiteraard geen afbreuk aan de andere. Maar er zijn wel degelijk consequenties. Maar meer nog dan de gevolgen gaat het over de motivatie. Uiteindelijk zoek je ook als jurist bepaalde waarden en vrijheden in je job, die de keuze mee bepalen. Jean-Sébastien Sablon specialiseerde zich onder meer in ondernemingsrecht en koos met zijn kantoor Sablon-Goethals resoluut voor de advocatuur. “Ten eerste omwille van de diversiteit”, zegt hij daarover. “Doordat ik voor verschillende bedrijven werk, krijg ik heel uiteenlopende rechtsvragen. Het feit dat ik veel op de baan ben en veel contacten heb met klanten, rechtbanken, collega-advocaten, notarissen … speelt ook zeker mee. Last but not least is er de onafhankelijkheid: ik ben mijn eigen baas.”

Langs beide kanten

Diversiteit en onafhankelijkheid: klinkt mooi. Waarom kiest iemand dan voor een groot bedrijf als werkgever, waar het speelveld toch iets strakker omlijnd is? “Bij mij was het een kwestie van de andere kant van de tafel verkennen”, aldus Bart van Sprundel, Director Legal Affairs bij Telenet. “Ik ben mijn professionele carrière in een groot advocatenkantoor begonnen, waarbij ik vooral werkte rond vennootschapsrecht en grote fusie- en overnametransacties (M&A). Maar na een tijd begon het te kriebelen. Ik wilde een meer holistisch beeld over een sector, de strategische drivers van een transactie en het bedrijf, de plaats die bepaalde ‘non-legal’ argumenten in beslissingsprocessen innemen… Toen de kans zich voordeed, heb ik de sprong gewaagd en ben ik inhouse legal manager geworden. Eerst bij Hansen Transmissions International/ZF Wind Power, vervolgens bij Telenet.”

Sablon vult diversiteit vooral in als ‘verschillende materies en klanten’, van Sprundel als ‘takenpakket binnen het bedrijf’. Zoals de kruisbestuiving met collega’s, de uitbouw van een juridisch departement of team, diverse complexe juridische dossiers als financiering en herfinanciering… “Als advocaat sta je vaak toch meer langs de zijlijn”, zegt de bedrijfsjurist hierover. “Je geeft weliswaar gespecialiseerd advies, maar je blijft toch steeds een beetje outsider. Je verschijnt op een belangrijk moment in het vennootschapsleven. Maar eens de deal getekend is, verdwijn je even snel. Tot de volgende gelegenheid zich voordoet. Als bedrijfsjurist kun je vaak meer wegen op en/of aan de knoppen draaien van een dossier, al in een heel vroeg stadium.”

Wat met werkzekerheid?

Met die zijlijn gaat Sablon niet helemaal akkoord. “Voor verschillende klanten doe ik lopende adviezen. Dat komt in de praktijk eigenlijk neer op wat een bedrijfsjurist doet, zij het dan extern.” Al geeft hij wel toe dat het soms kriebelt om de stap te zetten naar een bedrijf. “Maar dan wil ik niet dat mijn werk zich beperkt tot louter juridische vraagstukken. Maar eerder naar de ruimere werking van het bedrijf.”

Je bouwt als advocaat je eigen cliënteel op, en je moet de nodige tijd investeren in het scherp houden van die relaties.

— Bart van Sprundel

Of werkzekerheid ook een rol speelt in de keuze voor de ene dan wel de andere richting? “Dat is geen eenduidig te beantwoorden vraag”, aldus van Sprundel. “Ten eerste omdat er een enorm divers spectrum bestaat qua mogelijkheden en invulling. Er is niet zoiets als dé advocaat, net zomin er iets is als dé bedrijfsjurist. Bovendien is het antwoord afhankelijk van het (soort) bedrijf waarvoor je kiest. Wel is het zo dat je als advocaat je eigen cliënteel opbouwt en dus de nodige tijd moet investeren in het scherp houden van die relaties. In elk geval: bij mij persoonlijk heeft werkzekerheid nooit als argument meegespeeld in mijn keuze.”

Ook Sablon wil niet gezegd hebben dat deze of gene keuze meer werkzekerheid biedt. “Als wij klanten verliezen, dan verliezen we ook omzet, dat klopt. Dus dat is een factor van onzekerheid. Anderzijds kan een bedrijfsjurist als werknemer ontslaan worden.” De boodschap is dus om hoe dan ook telkens het beste van jezelf te geven, bereikbaar te zijn en nauw contact met de klanten te onderhouden.

Vorig artikel
Volgend artikel