big data
Business

Uw toekomstige HR-assistent heet Big Data

02.02.2015
door Rafael Porto Carrero

Welkom bij de NV Self-Service. Terwijl de werknemer meer technische mogelijkheden krijgt, zal de HR-manager op strategisch vlak zijn steentje kunnen bijdragen. Big Data zal hem daarbij helpen.

Rekruteringssoftware

Ben je nieuwsgierig van aard? Dan hebben we slecht nieuws. Althans, als je op de klantendienst van de Amerikaanse tech service provider Xerox wil werken. Dit bedrijf werft exclusief mensen aan op basis van digitale tests. Volgens The Wall Street Journal zal rekruteringssoftware volledig over het lot van de sollicitanten beslissen. De persoonlijkheid telt. En curieuze mensen passen niet in het plaatje. Digitale algoritmes bepalen het lot van hun 48.700 werknemers wereldwijd. Maak je de verkeerde keuze tussen stellingen zoals ‘Ik stel meer vragen dan andere mensen’ of ‘Mensen lijken te vertrouwen wat ik zeg’, dan lig je eruit. Deze manier van werken heeft het personeelsverloop bij de outsourcingsreus met een vijfde doen dalen. Een echt succes kortom. Creatieve mensen blijven blijkbaar het langst. Wie had dat gedacht?

Voor David Ducheyne, Chief People Officer bij HR-dienstverlener Securex, is dit een mooi voorbeeld van hoe IT en data binnen HR gebruikt kunnen worden. Maar er is meer. “Het is ondenkbaar binnen een modern bedrijf om geen HR Information System (HRIS) te hebben. We zetten volop de stap naar employee self services.” Loon-berekening kan perfect aan sociale secretariaten uitbesteed worden en administratie kan door een HRIS vereenvoudigd worden. De interne HR-dienst kan zich dan concentreren op opdrachten die een echte meerwaarde brengen. Ducheyne verwijst naar coaching en het zoeken naar meer structurele oplossingen. “Dit gaat ook perfect bij kleine bedrijven. Werknemers kunnen hun verlof zelf aanvragen, de eigen tijdsregistratie beheren of ze kunnen om actieve loopbaanbegeleiding vragen.”

De HR-applicatie op zich levert geen enkele waarde op als de HR-managers er niet mee aan de slag gaan

Steven De Haes

HRIS

En een HRIS verzamelt gegevens. Zo kan je meer doen dan alleen beschrijven. Je kan bijvoorbeeld hoog verzuim verklaren en bewijzen. Een logische maatregel tegen hoog verzuim zijn gezondheidsopleidingen. De HR-mensen kunnen de impact ervan meten. Renderen ze? “Je kan afdelingen met elkaar vergelijken. Daarna kan je proactief te werk gaan.” En misschien ligt het probleem niet alleen bij het eigen bedrijf, maar is de hele sector getroffen? HR-analytics of Evidence-Based HR noemt David Ducheyne dit. “Je gaat op zoek naar data in je eigen bedrijf om strategie, plannen, acties en processen te evalueren.” Daarnaast kan de HR-manager gebruik maken van wetenschappelijke informatie uit de literatuur en allerlei benchmarks om het eigen beleid mee te gaan vergelijken. Zoals men ook in de marketing op basis van veel gegevens de voorkeuren van de consument kent.

Het gebruik van HRIS lijkt dus een zegen voor de HR. Zijn er dan geen bedenkingen? Volgens professor Information Systems Management Steven De Haes, van Antwerp Management School, wel. “Investeringen in IT worden te snel als zuivere IT-projecten beschouwd. Het management delegeert een nieuw project te snel aan de IT-mensen. Maar als je bijvoorbeeld een IT-applicatie rond HR wil opzetten, mag je niet vergeten om tegelijk, en eerst, het HR-bedrijfsproces zelf te evalueren.” Ook David Ducheyne ziet dit probleem, en voegt nog een bedenking toe. Het zou Belgische people managers nog te vaak aan data-analytische inzichten ontberen. Het is bovendien niet altijd mogelijk om harde data zoals afwezigheid en deelname aan vormingen aan zachtere gegevens te koppelen. Hiermee worden data over welzijn en stressbeleving bedoeld.

We zetten volop de stap naar employee self services

David Ducheyne

“Heel wat gegevens krijgen we pas achteraf of bij gratie van de werknemers zelf”, weet Ducheyne. Je kan enquêtes doorvoeren, maar dit moet meestal anoniem gebeuren. En zo worden redelijk wat opportuniteiten met Big Data gemist. “Mocht je bij een werkneemster kunnen voorspellen waarom zij niet tevreden is, dan zou je de kans op burn-out kunnen bepalen en zou je haar hierop preventief kunnen aanspreken.”

Voorlopig ligt de bal in het kamp van de HR-managers om het nut van een HRIS te bewijzen. “Maar”, vult De Haes van Antwerp aan, “je kunt echt geen waarde scheppen uit IT-investeringen als er geen concreet business project achter zit.” Of uw toekomstige HR-assistent binnenkort dus Big Data heet, hangt niet af van de IT-afdeling, maar van het hoger HR-management.

Vorig artikel
Volgend artikel