Home Business Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers

Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers

Gezonde werknemers maken niet per definitie een gezond bedrijf. Volgens Karel van Eetvelt omhelst een gezonde onderneming veel meer. “Het gaat ook over voldoende liquide middelen hebben, genoeg klanten hebben en van bedreigingen opportuniteiten maken.”

“Gezond staat vaak gelijk aan gezondheid. Fysiek en mentaal helemaal in orde zijn, vrij van kwaaltjes. Mens sana in corpore sano, weet u wel. Maar de gezondheid van een bedrijf gaat zoveel verder dan het pure fysieke en mentale. Uiteraard speelt het fysieke en mentale een rol. Ook al staat ziek zijn bij veel ondernemers niet in het woordenboek – zaken gaan voor en door – het kan wel grote gevolgen hebben voor een bedrijf, de bedrijfsleider en de werknemers. Een ondernemer heeft er alle belang bij dat zijn werknemers in orde zijn om de continuïteit van het bedrijf te garanderen. Maar de gezondheid van een onderneming omhelst meer. Het gaat over voldoende liquide middelen hebben, kunnen investeren als dat gewenst of noodzakelijk is, genoeg klanten hebben, nieuwe markten aanboren en van bedreigingen opportuniteiten maken.

Bij ruim 1 op 6 KMO’s in ons land loopt één van die aspecten soms al eens mis. Er branden één of meerdere knipperlichten die de gezondheid van een bedrijf in het gedrang brengen. Die KMO’s hebben een groot risico op een faillissement en een beperkt groeipotentieel. Ze moeten worstelen om te overleven. Voor die bedrijven is het noodzakelijk om de alarmsignalen tijdig te herkennen, maar ook te erkennen. Vaak kunnen kleine ingrepen een wereld van verschil maken en het bedrijf weer op het gezonde pad krijgen. Een goede begeleiding is hierbij onontbeerlijk.

Zonder gezonde bedrijven geen gezonde economie en evenwichtige samenleving

Maar niet alleen de gezondheid van het bedrijf primeert. Ondernemingen hebben ook een rol te spelen in de gezondheid van onze maatschappij, in duurzaamheid. De consument is de vragende partij, zolang duurzaam niet hetzelfde is als duur. Onze bedrijven moeten hier op anticiperen en duurzame producten maken die niet noodzakelijk meer kosten. Er gebeurt vandaag al heel wat en niet altijd bewust. Veel ondernemers noemen het ‘gewoon gezond boerenverstand’: kiezen voor duurzame materialen en lokale producten of bewust omgaan met energie en water.

De gezondheid van bedrijven reflecteert op onze economie en onze samenleving. KMO’s bijvoorbeeld zijn goed voor 70 procent van onze private tewerkstelling. Samen hebben ze een aandeel van 62 procent in de toegevoegde waarde. Ze zorgen voor bijna 40 procent van onze export en ongeveer 46 procent van onze import. De bijdrage van ondernemingen aan onze tewerkstelling, toekomst en welvaart is onmiskenbaar. Zonder gezonde bedrijven geen gezonde economie en geen gezonde, evenwichtige samenleving.

Wat velen vergeten, is dat onze ondernemers zelf investeren in hun gezondheid. Met eigen middelen bouwen ze hun droom uit tot een eigen zaak. Ze moeten soms cruciale keuzes maken, maar doen dat steeds in het belang van hun onderneming en haar medewerkers. Winst dient om het bedrijf te laten groeien. Ondernemers zetten zichzelf vaak op de laatste plaats. Eerst het bedrijf, dan de medewerkers en dan pas zichzelf. Het is die groep ondernemers waarvoor we ons moeten inzetten, in hun gezondheid moeten we met ons allen blijven investeren.”

MEER

Buitenlandse klanten, meer excuses om niet te betalen

internationaal zaken Wie goederen levert, wordt daar graag voor betaald. Het krijgen van geld gaat gemakkelijker in het binnen- dan in het buitenland. Exporterende bedrijven moeten weten welke valkuilen ze beter kunnen ontwijken. Daarnaast blijft (te) laat betalen een heel probleem in Europa.

Dominique Leroy: Er wordt onderschat hoeveel we bezig zijn...

Dominique LeroyGeen sector die de laatste jaren zo sterk geëvolueerd is als de telecomsector. Telecombedrijven zijn actief op zoek naar de rol die zij te spelen hebben in een wereld vol data. En dat gaat verder dan enkel het faciliteren van een razendsnel netwerk. Proximus-CEO Dominique Leroy laat haar licht schijnen over de recente en toekomstige ontwikkelingen in haar sector.

Zullen we het hoofd boven water kunnen houden?

Water. Bron van alle leven. Een huizenhoog cliché, maar zeker na deze lange en hete zomer, weer een pijnlijke confrontatie met de realiteit. We zullen allemaal zuiniger en omzichtiger moeten omspringen met water, en als we het gebruiken, moeten we zoveel mogelijk hergebruiken.

‘Een passie vraagt de juiste opofferingen’

Seppe SmitsVanaf het moment dat ik op een board stond, wist ik: snowboarden is mijn passie. Het is niet zomaar een sport, tijdverdrijf of job voor mij. Maar iets dat ik adem en leef. Iets waar ik elke dag beter in wil worden. Met dank aan mijn motiverende achterban, die me elke dag steunt.

Een fact-uur te laat!

debiteurenbeheer Eén van de grootste frustraties van ondernemers? De te laat of zelfs helemaal niet betaalde factuur. Hoe die centen incasseren zonder kwaad bloed te zetten bij je klant? En hoe vermijden dat dit opnieuw gebeurt? Enkele vaststellingen en richtlijnen op een rijtje.

Rapport van het circulair transport

circulaire economie Een onderzoek in vier OESO-landen toonde recentelijk aan dat globaal transport van goederen samen goed zijn voor 50 tot 60 procent van de totale broeikasgasuitstoot. Not good dus. Het is een signaal dat de transitie naar een circulaire economie er eentje is waarin transport en logistiek een belangrijke rol spelen. Tijd voor een balans.