Home Business E-commerce Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

Cruciale differentiator

Tot voor kort werd er, vanuit technologisch standpunt, een beetje neergekeken op de retailsector. Banken, ziekenhuizen, de autoindustrie: daar zat de innovatie, en niet bij de retailers. Maar daar is in een mum van tijd verandering in gekomen. Spelers als Apple en Amazon, of dichter bij huis, bol.com en Coolblue, hebben daar alles mee te maken. Consumenten zijn tech savvy geworden, wat heel wat data over hun consumptiegedrag oplevert. Slimme retailers doen hun voordeel met die gegevens. Technologie is voortaan een cruciale differentiator in retail.

Deze big data opent nieuwe deuren. Zowel voor de fysieke als online winkels geldt dat retailers over een massa aan informatie beschikken, en daar op een veel eenvoudigere manier toegang toe hebben dan hun collega’s uit de financiële of gezondheidssector. En eens ze van de ongestructureerde big data, gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio.

Eens ze van de ongestructureerde big data gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio

Internet of Things

Zo heb je een aantal voor de hand liggende mogelijkheden, zoals op basis van analyses snel het aanbod bijsturen, prijzen aanpassen aan die van de concurrentie en de voorraad beter beheren. Met een meer doorgedreven aanpak wordt het ook mogelijk om op basis van emotionele analyses gerichte voorstellen te doen aan klanten en op een interactievere manier in te spelen op hun behoeften. De grens tussen online en offline kopen vervaagt daarbij: ook in de fysieke winkels moeten we op het mobiele aspect inspelen, en online moeten we evengoed offline mogelijkheden aanbieden.   

Daar speelt ook het Internet of Things, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn met het internet en gegevens kunnen doorgeven, een belangrijke rol in. Om in te spelen op de data die deze slimme voorwerpen verzamelen, is snelheid cruciaal. Want een tag die doorgeeft dat het wasproduct bij klant x bijna op is, is één ding. De data zo snel mogelijk omzetten in een actie, namelijk het wasproduct mee op de boodschappenlijst zetten en laten leveren, is nog iets anders. En zo belanden we bij de volgende stap: van big data gaan we naar fast data. To be continued. 

MEER

Kindvriendelijk en ecologisch gaan hand in hand

Kindvriendelijke TuinDoor de lange droogte in juni en juli verplaatste de woonkamer zich wekenlang naar de tuin. Ons rest dan ook de vraag of we vanaf september makkelijk de omgekeerde beweging zullen kunnen maken? Terug van buiten naar binnen… Of kunnen we onze zomer toch verlengen en langer van onze tuin genieten? Meer uit je tuin halen, hoe doe je dat? 

Focussen op je kernactiviteiten

Buitenlandse bedrijven Een bedrijf dat de focus heeft om in het buitenland te maken, moet met aantal zaken rekening houden. Soms is het beter om bepaalde processen uit te besteden aan partners en dienstverleners, zodat je je kunt concentreren op zaken die echt belangrijk zijn.

Bouwen aan een veiligheidscultuur

Veiligheid. Een niet te vergeten topic voor bedrijven die niet enkel een veiligheidscultuur, maar een goede bedrijfscultuur willen creëren voor hun arbeiders. Ingrid Nys en Carmen Dewilde van NOA Trainings praten over het belang van veiligheid en hoe dit uit te rollen in je bedrijf.

Gun je lichaam tijd om een doel te bereiken

Lieven MaesschalckBewegen, dat is de trend dat we meer en meer zien. opkomen Maar vanaf wanneer wordt bewegen te veel? Sporten is goed voor het lichaam, maar uw lichaam tot het uiterste drijven is ook niet de bedoeling. De kunst van sporten is om de balans te vinden tussen juist genoeg en juist te veel.

De auto denkt met u mee

TechnologieModerne auto’s hebben tegenwoordig veel weg van gemotoriseerde computers. Ook op het vlak van comfort- en veiligheidsvoorzieningen draait het nu helemaal om automatische rijsystemen, radarinstallaties en sensoren. Tony Verhelle, hoofdredacteur van De Autogids, lijst de strafste nieuwigheden op.

Sixty is the new forty

Walter GrootaersJe zou het hem niet nageven, maar Walter Grootaers van De Kreuners is 63 jaar. Hoe kijkt hij aan tegen ouder worden? Wat zijn de mijlpalen in zijn leven? En waarom verliet hij ooit ietwat depressief het podium van Rock Werchter? “Toen De Kreuners begonnen, dacht ik: dit duurt een jaar of vijf.”