Gezond eten lukt beter als de zon schijnt. Dat is een feit. Maar de onverwachte barbecues, terrasbezoekjes en tuinfeestjes strooien vaak wel roet in het… euh, eten. Maar om je zomerfiguur te behouden, hoef je zeker niet in hongerstaking.

Wanneer de zon gaat schijnen, halen we massaal de barbecues en partytenten van onder het stof. Al die tuinfeesten en barbecues zijn wel heel tof, maar niet altijd goed voor de lijn. Om er goed te blijven uitzien, hoef je jezelf tussen de feestjes in echter niet uit te hongeren. Pas je voedingsgewoonten aan op een realistische manier, die past bij jouw levensstijl.

Knapperig zomers slaatje
De basis daarbij is een gevarieerde voeding rijk aan vezels. Graanproducten en aardappelen leveren gezonde energie in de vorm van complexe koolhydraten (zetmeel) in combinatie met essentiële voedingsstoffen. Kies bij voorkeur bruine en volkoren broodsoorten, want zij bevatten meer essentiële voedingsstoffen. Daarnaast zorgen ook zomergroenten voor voedingsvezels, vitamines, mineralen en zijn ze lekker fris en knapperig. Perfect voor een zomers slaatje met, ja, waarom ook geen fruit?

 

Met zomerfruit maak je ook in een handomdraai een smaakvol dessert of tussendoortje

fZ-img-007

Kleurrijk fruit
In de zomermaanden kunnen we namelijk genieten van heerlijk zacht fruit en steenvruchten. De intense kleur van zomerfruit wijst op een breed scala aan bioactieve stoffen. Elke vrucht heeft zijn eigen smaak en samenstelling. Afwisseling is daarom belangrijk. Met zomerfruit maak je ook in een handomdraai een smaakvol dessert of tussendoortje. Mix bijvoorbeeld bessen in een glas ijsgekoelde magere melk en leun zalig achterover met je zelfgemaakte, gezonde smoothie. Heb je zin in een ijsje? Kies dan voor een waterijsje of sorbet. Die bevatten wat suiker, maar geen vet. En dat kan al heel wat calorieën besparen.

Sausjes vs. kruiden
En heb je ook eens zin om uitgebreid te barbecueën? Geef dan de voorkeur aan mager vlees of vis. Maak zelf eens een hamburger van rundsgehakt en breng deze op smaak met kruiden. Maak het aandeel groenten hier groter door bijvoorbeeld een groentebrochette. Ook in een papillot kan je vlees of vis combineren met groenten en verse kruiden. Zet de sausjes daarbij zoveel mogelijk aan de kant. Breng alles op smaak met verse kruiden en specerijen, zoals look, uien, citroen, rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum en oregano. Die geven de maaltijd meteen een zuiderse én gezonde toets.

fZ-img-008

Toost op de zomer
Belangrijk om je lijn te behouden is ook voldoende water te drinken. Gelukkig lukt dat bij mooi weer een stuk beter dan tijdens de donkere wintermaanden. Frisdranken zijn dikmakers en vermijd je dan ook beter. Een glaasje light frisdrank als afwisseling kan niet zoveel kwaad. En wat met een aperitiefje op een zonnig terrasje? Liever niet. Ons lichaam heeft namelijk geen nood aan alcohol. De reden hiervoor is dat alcoholische dranken behalve extra calorieën, geen essentiële voedingsstoffen aanbrengen. Alcohol levert bijna evenveel calorieën als vet. De reden van een bierbuik of wijnbuik is vaak niet ver te zoeken. Matig dus je alcoholinname. Voor een vrouw is dit 1 tot 2 glazen en voor mannen 2 tot 3 glazen alcohol per dag. Las zeker ook enkele alcoholvrije dagen in per week. Maar iets schrappen uit je menu, hoeft zeker niet. Eens zondigen mag en kan ook geen kwaad. Probeer vooral te genieten van elke maaltijd.