In samenwerking met

Frederik Waelkens, COO X²O badkamers

Bouwgronden worden steeds duurder, dus we bouwen steeds kleiner. Daarom hoeven we evenwel niet aan comfort in te boeten. “Iedereen is op zoek naar betaalbare en kwalitatieve oplossingen,” klinkt het, “en nog altijd geldt: wie zoekt, die vindt.”

Kleinere woonoppervlakte
25 jaar geleden waren nieuwbouwwoningen gemiddeld zo’n 222 vierkante meter groot. Vandaag telt een nieuwe woning gemiddeld nog 133 vierkante meter woonoppervlakte. Een groot verschil. Niet alleen is de bouwgrond duurder geworden, ook bouwen zelf kost steeds meer. Toch blijft de Vlaming geboren met een baksteen in de maag en droomt hij van een eigen huis. Dus bespaart hij op ruimte en gaat steeds kleiner bouwen.

Ontmoetingsruimtes
Hoe klein een woning ook is, de woonkamer, keuken en badkamer blijven de belangrijkste ruimtes. Ook al zijn ze minder groot dan vroeger, het blijven wel de plaatsen waar je je thuis wilt voelen, waar gezelligheid troef is en je liever niet aan kwaliteit inboet. COO Frederik Waelkens legt uit: “De keuken bijvoorbeeld is een ontmoetingsruimte, voor vrienden en familie. Je ontvangt er gasten en brengt mensen bij elkaar op een plek die je zelf mooi hebt ingericht en waar je trots op bent, een plek die je deelt. De badkamer daarentegen is een ruimte voor jezelf, waar je je goed wilt voelen en tot rust wil komen. Het mag iets kosten, maar het moet wel betaalbaar blijven en duurzaam zijn.”

 

“Zelfs al is je budget beperkt, je zou niet mogen inboeten op rust en comfort.”

 

Voor elk wat wils
Dat zijn de codewoorden voor wie vandaag bouwt. En als het om badkamers gaat, rekent X²O als geen ander op zijn expertise. Twaalf jaar geleden werd X²O opgericht en intussen vind je 18 winkels, verspreid over Vlaanderen, Wallonië en Brussel, en beleeft het bedrijf een opmars in Nederland. “Ons assortiment is zeer breed”, legt Frederik Waelkens uit. “Je kunt het vergelijken met een supermarkt, waarbij de klant de keuze heeft uit een low-, mid- en high-end aanbod. Of je nu een badkamer plaatst in je eerste woning, je tweede huis of in één om te verhuren, we vinden het belangrijk een aanbod te voorzien dat zo groot is, dat elk zijn gading wel zal vinden.”

Oplossing op maat
Net als de rest van de woning is die badkamer tegenwoordig dan ook iets minder groot dan vroeger. Zo meet een gemiddelde badkamer vandaag tussen 8 en 16 m². Plaatsbesparing en praktische oplossingen winnen dus steeds meer aan belang. “Kleiner wonen, vraagt om een oplossing op maat”, aldus Frederik Waelkens. “Dat gaat van meubelen met beperkte diepte, spiegelkasten in plaats van spiegelpanelen, tot creatieve oplossingen om een meubel in een hoek te plaatsen of onder een schuin dak. De nieuwste snufjes en trends zoals losse modules, kun je niet meer wegdenken bij je advies.”

©X2O
©X2O

 

“Bouwen of verbouwen is een moeilijke fase waar je doorheen moet, maar eens die ruimte vorm krijgt, is het een droom die je realiseert.”

 

Advies op maat
Bovendien speelt dat persoonlijk advies, naast de producten zelf, ook steeds meer mee bij een aankoop van een keuken of badkamer. Een advies op maat impliceert namelijk enige eerlijkheid over voor- en nadelen van een product. Zo weet je meteen welke aanbieder jouw individuele vraag het beste kan inwilligen. Je wilt daarnaast ook liefst zo weinig mogelijk tussenpersonen bij de inkoop van je badkamerspullen. En natuurlijk wil je ook iets kunnen kopen dat past bij jou, je woning en in je budget. Frederik Waelkens: “Zelfs al is je budget beperkt, je zou niet mogen inboeten op rust en comfort. Een betaalbare oplossing kan nog steeds mooi en duurzaam zijn. Uiteindelijk wil je een badkamer die minstens 20 tot 25 jaar meegaat.”

Democratische duurzaamheid
Service en kwaliteit staan dus voorop en dat is ook waar je op moet letten bij het aankopen van een nieuwe badkamer. “Mensen willen duurzaam en kwaliteitsvol materiaal aan een democratische prijs. We willen dan ook iedereen, binnen elke budgetklasse het meest voordelige aanbod aanreiken”, aldus Frederik Waelkens. “Bouwen of verbouwen is namelijk, ook financieel gezien, een moeilijke fase waar je doorheen moet, maar eens die ruimte vorm krijgt, is het een droom die je realiseert. We gaan dus steeds uit van ons leidmotief: durf groots dromen.”