©Björn PrinsIn samenwerking met

Björn Prins
mede-oprichter van Itam

 

De winter is weer op komst. Dit betekent donzige kleren bovenhalen, een overdosis pumpkin spice latte. Maar dit betekent ook kortere, donkere en koudere dagen. Dit laatste verstoort onze biologische klok en kan een grote invloed hebben op ons lichaam en ons gemoed. 

Sombere stemming tegengaan
In deze context wordt ook vaak gesproken over de winterblues. Deze vertoont veel overeenkomsten met de Seasonal Affective Disorder, of SAD, ook bekend als winterdepressie. SAD kenmerkt zich onder andere door somberheid, angst, minder energie, prikkelbaarheid, slechte slaapkwaliteit, verminderde concentratie, gewichtstoename… Om de sombere stemming tegen te gaan, kun je gebruik maken van mindfulness.

Aandachtstraining
Mindfulness pas je toe doe door doelbewust en vriendelijk aandacht te geven aan het huidige moment. Deze aandachtstraining is zeker geen ‘zweverig gedoe’, maar is volgens wetenschappelijke bronnen het middel bij uitstek in het omgaan met een depressie, angst en chronische pijn. Je traint volgens deze methode een accepterende en milde houding tegenover datgene wat is. Het leert je toe te laten wat zich aandient in je gedachten en gevoelens.

Verander niet wat je niet kunt veranderen
Als er vervolgens tijdens de winter donkere periodes met meer somberheid of minder energie zijn, dan kun je ook dat leren toelaten. Je kunt deze symptomen leren zien als een logische reactie van ons lichaam op minder zonlicht. Deze reacties zijn namelijk niet jouw fout of schuld. Je kunt het eerder vergelijken met eb en vloed, natuurlijke processen die bij het leven horen. Wanneer jijzelf of je omgeving dit niet toelaten en het gevecht aangaan, vermindert dit niet alleen je energie en kracht maar neemt de stress en spanning toe. Dankzij mindfulness kun je leren omgaan met dat wat er is. Je staakt de poging om te veranderen wat niet kan veranderd worden.

Mindfulness pas je toe door doelbewust en vriendelijk aandacht te geven aan het huidige moment

Op weg naar mindfulness
Op die manier heb je energie over om te investeren in zaken die wel een positieve bijdrage leveren voor je gezondheid. Via kleine veranderingen in je dagelijkse routine draag je al bij tot een beter gemoed. De volgende tips helpen je alvast op weg. Count your blessings. Voor het slapen, som je vijf zaken op waarvoor je dankbaar bent. Dagelijks stilstaan bij de positieve dingen in het leven kan wonderen doen. Luister naar je lichaam. Wat heeft jouw lichaam nodig? Geef jezelf ruimte om tijdens deze donkere dagen wat meer te rusten, de boog hoeft niet altijd gespannen te staan. Ga bewust wandelen. Geniet van de natuur. Pik de eerste zonnestraaltjes op. Bezoek je dierbaren. Als je gezegend bent met mensen die je dierbaar zijn, zoek hen op en druk je dankbaarheid uit naar hen. Mediteer. Neem ‘s ochtends even de tijd om te mediteren. Meditatie maakt dat je beter kunt omgaan met je energiebalans, bewuster geniet… Geen idee hoe hieraan te beginnen? Itam helpt je op weg via een wandelmeditatie, online te vinden. Wat echt belangrijk is, is vriendelijk te kijken naar wat zich toont, maar vooral niet bij de pakken te blijven neerzitten. Klaar om de winter positief in te gaan?