Het valt op dat de consument duidelijk kiest voor grotere schermen. 55 inch en groter maken een steeds belangrijker en sneller groeiend deel van de markt uit. Het gebeurt dat wie dichter bij een groot scherm zit, soms individuele pixels ziet, een erg storend effect. Ultra HD vangt dit op. Deze opvolger van Full HD komt overwaaien uit de bioscoopzalen en biedt een schermresolutie die vier keer hoger is dan Full HD. Al die extra pixels garanderen een bijzonder scherp en gedetailleerd beeld, zelfs op erg grote schermformaten.

Ultra HD gewild
Hoewel deze toestellen aanvankelijk erg duur waren, dalen ze nu sneller in prijs. Dit najaar (2014, red.) introduceren heel wat fabrikanten Ultra HD-modellen, die niet veel duurder zijn dan hun Full HD-broertjes. Zodra er ook meer Ultra HD-content komt, eerst via streaming en satelliet-tv, en tegen eind 2015 ook via een Ultra HD Blu-ray schijf, zullen nog meer mensen voor Ultra HD kiezen. Net als bij de overgang van standaard definitie naar Full HD, zien we dat Ultra HD op termijn de plaats van Full HD zal innemen.

 

Het gebeurt dat wie dichter bij een groot scherm zit, soms individuele pixels ziet; erg storend 

 

Heilige graal
Wie een nog hogere prioriteit aan beeldkwaliteit wenst, kan voor OLED kiezen. Deze nieuwe beeldtechnologie levert een perfecte zwartwaarde en kijkhoek, en een hoge bewegingsscherpte, gecombineerd met heldere beelden. De heilige graal voor beeldkwaliteit, zeg maar. De schermen zijn bovendien erg slank en echte designparels. Voorlopig is er slechts één fabrikant in de markt en de productie verliep aanvankelijk wat stroef. De eerste modellen kostten vorig jaar 9.000 euro, maar die prijs is intussen al gedaald naar 3.500 euro.

Keuze genoeg
Geschat wordt dat het nog zeker drie tot vijf jaar zal duren voor OLED-tv’s op het prijspunt van lcd-tv’s zullen staan. Tenslotte maakten ook gebogen schermen het voorbije jaar hun intrede op de markt. Ze deden dat met aanzienlijk succes. De esthetiek spreekt duidelijk het grote publiek aan. Deze technologieën zullen nog geruime tijd naast elkaar bestaan, maar ze zorgen alleszins voor een ruimer aanbod voor de consument. Keuze genoeg, nu nog een keuze maken.