Het Internet evolueert razendsnel, met het ‘Internet der dingen’ als belangrijkste exponent. Miljarden apparaten zullen een constante stroom aan data en kennis aanleveren – de basis voor beter onderbouwde beslissingen. 

Het Internet ligt niet alleen aan de basis van puur technologische IT-innovatie: in zijn kielzog tilt het ook het bedrijfsmodel van ondernemingen die de flexibiliteit en mogelijkheden van het web als uitgangspunt nemen naar nieuwe hoogten. Vaak geciteerde internationale voorbeelden zijn onder meer taxidienst Uber en Airbnb, de community-marktplaats voor (vakantie)accommodaties. Net zoals tientallen anderen surfen deze ondernemingen volop op de golven van de hyperschaalbaarheid van het web.

Verander je denken
Die hyperschaalbaarheid houdt in dat (startende) bedrijven hun denken én doen volledig moeten veranderen. Voorbij is de tijd van de lokale ondernemer die een legertje verkopers onder de arm neemt om in elk café in de buurt een nieuw kassasysteem aan de man te brengen. Vijftien tot twintig jaar geleden was zo’n lokale business misschien nog perfect denkbaar, hoewel zelfs toen de oplopende kosten wat betreft verkoop en dienst-na-verkoop ongetwijfeld al ter discussie stonden.

Denk globaal
Maar vandaag zijn er dus ‘het web’ en ‘de cloud’ die gebruikt kunnen worden voor distributie en marketing, en starters die vanaf dag één globaal moeten denken als ze het echt willen maken; zelfs als ze actief zijn in een nichemarkt. En het gaat hier heus niet enkel om Instagram of Netflix.

 

Starters moeten vanaf dag één globaal denken als ze het echt willen maken, zelfs als ze actief zijn in een nichemarkt

 

Blijf innoveren
Een mooi – Vlaams – voorbeeld wat dat betreft, is het Gentse POSIOS. De POSIOS-oprichters lanceerden in 2012 een innovatief elektronisch kassasysteem. Amper drie jaar later is het bedrijf geëvolueerd van een lokale start-up met drie mensen tot een internationale speler met meer dan 700 klanten wereldwijd, na een fusie met het Canadese Lightspeed. Hyperschaalbaarheid – in een nichesector – ten top.

Ga O&O uitdagingen aan
Nog maar eens het bewijs dat we in Vlaanderen ook troeven hebben om die hyperschaalbaarheid naar onze hand te zetten: aan innovatieve IT-ideeën en de daadkracht om met die ideeën ook effectief iets te doen, is er alvast geen gebrek. Tegelijkertijd mogen we echter ook de aandachtspunten en uitdagingen niet uit het oog verliezen, zoals de manier waarop ondernemingen aan onderzoek en ontwikkeling doen. In deze nieuwe wereld is de snelheid van (een globale) marktintroductie immers vaak veel belangrijker dan het aanvragen van patenten.

Ontwikkel nieuwe modellen
De vraag van één miljoen is nu of die hyperschaalbaarheid zich gaat manifesteren in alle sectoren waarin IT een belangrijke rol speelt – gaande van mobiliteit tot domotica. Als dat inderdaad het geval is, staan er ons in ieder geval nog heel disruptieve tijden te wachten. Het is nu aan ons om er samen voor te zorgen dat een aantal van de meest succesvolle digitale businessmodellen uit Vlaanderen komen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.