De kerstperiode drukt ons altijd even extra op het hart hoe goed we het hier hebben in ons warm stulpje met een dampende kalkoen in de oven. Of beter, het doet ons nadenken dat anderen het minder goed hebben. We krijgen een por in het geweten, halen onze portefeuille boven, doneren voor een goed doel en halen opgelucht adem.

De kerstperiode is uitstekend om het jaarbudget van goede doelen aan te sterken. Mensen worden goed gezind van de gezelligheid. Arne Roets is professor sociale psychologie aan de Universiteit Gent. Hij bevestigt dat mensen graag geven in die kerstperiode: “Logisch, want we zijn in een positieve mood. Mensen wandelen rond op een gezellig kerstmarktje en tonen zich veel sneller bereid om te doneren. Een goede gemoedsgesteldheid doet ons sneller de portefeuille opentrekken.”

Initiatieven als Music For Life en Rode Neuzendag zijn een absolute meerwaarde in die periode – Josse Abrahams


Succesvolle evenwichtsoefening
“Hetzelfde geldt tijdens een vakantie’, gaat Roets verder. “Wie zich goed voelt, wil dat gevoel ook delen met anderen door te zorgen dat mensen die zich minder goed voelen de kans krijgen om zich te verbeteren.” Eigenlijk is het een win-win situatie, want door te doneren, creëer je voor jezelf een goed gevoel en je helpt er anderen mee. Die evenwichtsoefening tussen altruïsme en egoïsme maakt goede doelen zo succesvol.

Aanstekelijk altruïsme
Volgens Josse Abrahams, communicatieverantwoordelijke bij de Koning Boudewijnstichting doet de algemene sfeer van de kerstperiode ons extra beseffen dat wij het goed hebben en andere misschien niet. “De kerstperiode trapt op ons hart en we stellen ons extra open om te helpen.” Bovendien werkt geven aan een goed doel aanstekelijk. “Op het werk of bij de vrienden gaat het in die periode geregeld over de tong. Als dan iemand zegt ‘ik heb een bedrag overgeschreven voor die organisatie’, dan werkt dat aanstekelijk. Mensen voelen zich onrechtstreeks ook aangesproken en volgen hopelijk het goede voorbeeld.”

Wie zich goed voelt, wil dat gevoel ook delen met anderen – Arne Roets


De media als stimulator
Maar welk goed doel kies je? Je kunt bijna het bos door de bomen niet meer zien. Gevestigde waarden als Kom Op Tegen Kanker, Artsen Zonder Grenzen of Unicef krijgen ook steeds meer concurrentie van ‘kleinere’ goede doelen. En daar heeft de media de voorbije jaren een belangrijk aandeel in gehad. Abrahams looft de inspanningen van de omroepen: “Initiatieven als Music For Life van Studio Brussel en Rode Neuzendag van Medialaan zijn een absolute meerwaarde in die periode. Veel organisaties krijgen op die manier de nodige steun. Sinds Music For Life de formule omgooide, merken we dat ook veel meer kleinere projecten meer financiële middelen krijgen.”

Marketing zonder budget
Meer dan 1.200 organisaties die zich inzetten voor anderen, werden door de Koning Boudewijnstichting geaccrediteerd. “Veel organisaties hebben geen budget voor marketing”, aldus Abrahms. “Ze gebruiken wel alle middelen voor hun einddoel. Als ze dan meegenieten van de media exposure tijdens de eindejaarsperiode is dat mooi meegenomen.”

Als dan iemand zegt ‘ik heb een bedrag overgeschreven voor die organisatie’, dan werkt dat aanstekelijk – Josse Abrahams


Positief egoïsme
En waarom schenkt de Belg zo graag aan een goed doel? Hebben we te veel geld? Is het omdat het fiscaal aftrekbaar is? Of is het echt dat goede gevoel waarover professor Roets het eerder had wat de doorslag geeft? Roets: “Een goed doel steunen is een eeuwenoude discussie of dat nu voortvloeit uit egoïsme of uit altruïsme.” Hij verklaart dat geven aan een goed doel eigenlijk deel uitmaakt van de vraag waarom mensen andere mensen helpen. “Mensen die anderen zien lijden of pijn hebben, willen die negatieve ervaring voor zichzelf wegnemen. Het geeft hen dan een beter gevoel door een goed doel financieel te steunen, maar in wezen kan dit onder egoïsme gedefinieerd worden. Let wel, dat is uiteraard positief egoïsme, het is gewoon een eigenschap van de mens.”

Steentje voor beter geheel
Dat positieve egoïsme geeft dus een positief gevoel op korte termijn. “Je krijgt het gevoel dat je een steentje bijdraagt aan een beter geheel en dat heeft een positief effect op de gemoedsgesteldheid”, legt Roets uit. Dus door te geven aan een goed doel gaan we dus goedgemutst de kerstvakantie in. Wat houdt je nog tegen?