In samenwerking met

Jelle Meersmans, e-mobility manager bij Total Gas & Power

Hoe groter de populariteit van elektrische wagens, hoe lager de verkoop van diesel en gas. Een slag in het gezicht van de olie- en gasgiganten? Niet noodzakelijk.  “Elektrische wagens zijn een opportuniteit, geen bedreiging.”

Elektrische wagens winnen steeds meer aan belang. Ook in de leasemarkt zal de overschakeling doorgevoerd worden. “We verwachten een versnelde transitie vanaf 2020 op basis van de grotere autonomie en uitgebreider aanbod in de leasingmarkt”, aldus Jelle Meersmans, e-mobility manager bij Total Gas & Power. “Wij nemen met Total Gas & Power concrete stappen rond e-mobility in België  en in onze tankstations zullen er 42 snellaadpunten operatief zijn tegen eind dit jaar”

Maar jaagt een elektrische auto dan ook de elektriciteitsfactuur de hoogte in? “Het herladen van de elektrische wagen mag geen impact hebben op de energiefactuur thuis”, aldus Meersmans. Volgens hem zou er meer samengewerkt kunnen worden met energieleveranciers, verwijzend naar Total Gas & Power die vorig jaar in oktober Lampiris heeft overgenomen. “Je zou in samenwerking met energieleveranciers bijvoorbeeld het aantal kilowattuur (kWh) en dus de verbruikte elektriciteit aan de werkgever kunnen factureren. Op die manier sluit je de cirkel.”

 

E-mobility leeft en de bewustwording is er, maar de partijen zitten nog in een opleidingsfase
— Jelle Meersmans

 

Via de laadpaal wordt de gebruikte elektriciteit geïsoleerd en vervolgens via een cloudoplossing gecentraliseerd. Die info wordt op zijn beurt doorgestuurd naar de werkgever, die van de fiscale aftrekbaarheid kan genieten. In België bedraagt deze momenteel 75 procent. Meersmans: “De lancering van een e-mobility aanbod is in die zin een strategische stap. Je bekijkt elektrische auto’s niet langer als een bedreiging, maar eerder als een opportuniteit.”

Door zowel diensten rond mobiliteit, infrastructuur, als rond energievoorziening te leveren, kun je een ideale positie verwerven om de transitie van traditionele brandstoffen naar elektrisch aangedreven voertuigen mogelijk te maken. Bovendien creëer je zo een handige hefboom richting fleet managers binnen bedrijven. “Wij bieden bijvoorbeeld de infrastructuur aan en leveren de energie. Dat maakt het aanbod natuurlijk interessant en geloofwaardig voor bedrijven en hun wagenpark.”

L&F-019

Er wordt te veel gefocust op de prijs, maar het totale kostenplaatje ligt door de lagere verbruiks- en onderhoudskosten lager
— Jelle Meersmans

 

De gesprekken met de fleet managers verlopen dan ook vlot, maar er is nog wel werk aan de winkel. “E-mobility leeft sterk en de bewustwording is er,” zegt Meersmans, “maar we merken heel erg dat alle partijen nog in een opleidingsfase zitten. Bedrijven hebben nog veel vragen en zitten momenteel in een transitieperiode.” Aandacht voor het totale plaatje is dan ook cruciaal binnen het verhaal van elektrische wagens.

Dat verhaal gaat bovendien veel verder dan de aankoopprijs van de wagen, die op dit moment nog hoger is. “Er wordt inderdaad te veel gefocust op de prijs, maar het totale kostenplaatje ligt door de lagere verbruiks- en onderhoudskosten ook lager.” Meersmans verwacht echter nog een boost. “Zodra het aanbod groot genoeg is en de aankoopprijs in evenwicht is, zal de overgang in een stroomversnelling komen. Door ons nu stevig te positioneren binnen e-mobility verwachten we voornamelijk te leren en ervaring op te doen om zo in de toekomst de perfect service te kunnen bieden.”