Er is een nieuwe Piet Goddaer opgestaan: een die een technologische pionier is in 3D audio, en daar TEDx-lezingen over geeft. Dit alles sinds zijn muziek een vermogend man van hem maakte. Een gesprek over geld. Pardon, over waarde.

Of Piet Goddaer, alias Ozark Henry, anders tegenover geld staat sinds hij een geschat vermogen van meer dan 2,5 miljoen euro heeft: het is de eerste vraag die opkomt nadat we gezeteld zijn geraakt in zijn studio in het West-Vlaamse Wulpen. Een eigen opnamestudio, dat is natuurlijk niet iedere muziekartiest gegeven. Maar au fond denkt hij niet anders over financiën dan voordat hij zich dit soort investeringen kon permitteren, zegt hij. “We hebben altijd het idee dat geld een bepaalde waarde vertegenwoordigt, en dat die waarde ook ergens door is bepaald. Wel, dat is niét zo. Het systeem zit zo in elkaar dat je, om winst te maken, ook veel verliezers moet hebben. Mijn eigen afkeer van dat systeem bepaalt hoe ikzelf met geld omga. Ik ben geïnteresseerd in dingen die waarde hebben.”

U bent er niet in geïnteresseerd om het vermogen dat u hebt opgebouwd te doen groeien?
“De waarde van wat ik bezit wil ik op zijn minst behouden, en misschien doen groeien. Maar winst maken op het geld zelf, dat interesseert me niet. Daarvoor heb ik veel te weinig vertrouwen in geld op zich. Mensen zijn teveel getriggerd om mee te doen aan het spel, voor een paar procenten, voor loze beloftes. Iedereen wil easy money. Maar dat is hetzelfde als op de lotto spelen. Een voorbeeld: je hebt een bankaandeel dat het goed doet, en dus vraag je je niet meer af hoe het komt dat dat aandeel op korte termijn zo’n grote winsten kan maken. Mensen hebben een blind vertrouwen in wat daarachter zit, maar ze gaan niet na of die groei die hun aandeel maakt wel op de juiste dingen is gestoeld. En plots is het weg, en vragen ze zich af: hoe komt dat ineens?”

Hoe definieert u ‘waarde’?
“Vastgoed is bijvoorbeeld een goeie investering, want het staat voor een goed dat zijn waarde minstens behoudt. Ook investeer ik graag in duurzaamheid. Deze energie-efficiënt gebouwde studio bijvoorbeeld: als je ziet wat de kost van energie is vandaag, verdien ik daar nu een hoop aan. Maar het gaat me niet alleen om de opbrengst: ik doe het in de eerste plaats omdat ik dit soort investeringen associeer met ‘toekomst’.”

 

Als de auto-industrie de afgelopen twee decennia zo snel en ingrijpend was veranderd als de muziekindustrie, dan reden er geen auto’s meer

 

Makkelijk wanneer je geld hebt, zal iemand zeggen die niet, zoals u, een vermogen van een paar miljoen heeft opgebouwd.
“Vanaf het moment dat je aan duurzaamheid denkt, heb je sowieso al minder geld nodig. Je zit per definitie in een ander waardesysteem. Volgens mij zit het kapitalisme zoals het vandaag in elkaar zit aan het einde van zijn mogelijkheden. Die luchtbel die nu al een paar honderd jaar bestaat, met geld dat in omloop is zonder dat er een echt onderpand voor bestaat, zal ooit eens doorprikt worden.”

U hebt het over een systeem waarop ook de muziekindustrie rust, waar ook u uw geld aan verdiende.
“Tuurlijk. Maar het is niet omdat je nu mee in het systeem zit, dat je het een eerlijk systeem moet vinden. Het gaat erom dat je wéét dat het op termijn niet houdbaar zal blijven. En dat het moeilijker en moeilijker wordt om te zien wie er winst of verlies in kan maken. Zolang het duidelijk is wat de spelregels zijn, en je dus zelf weet of je een risicovolle speler bent of niet: fine. Maar we zijn op een punt gekomen waar dat niet meer zo is. Er worden dingen uitgevonden waar je totaal geen greep meer op hebt. Kijk naar groepsverzekeringen: die verzekeraars hangen dikwijls vast aan financiële instellingen die het moeilijk hebben, en je zit er voor tientallen jaren aan vast zonder dat je aan je geld kunt. Degenen die erop hebben ingetekend hebben in hun hoofd wel een blaadje papier met een bedrag erop, maar of je dat geld werkelijk hébt weet je eigenlijk niet.

 

De waarde van wat ik bezit wil ik op zijn minst behouden, en misschien doen groeien. Maar winst maken op het geld zelf, dat interesseert me niet

 

Het verdienmodel in de muziekindustrie is de afgelopen twintig jaar gigantisch geëvolueerd. Ziet u een einde aan die golven van disruptie komen?
“Als de auto-industrie de afgelopen twee decennia zo snel en ingrijpend was veranderd als de muziekindustrie, dan reden er geen auto’s meer. Je zit vandaag in een verdienmodel waarin je voor dezelfde productie nog niet aan vijf à tien procent geraakt van wat je er vroeger aan verdiende. Het blijft snel gaan, en ik zie dat niet meteen veranderen: het lijkt wel alsof het model ieder jaar wel een beetje wordt aangepast.”

Is het dan niet gewoon zaak om nieuwe inkomstenstromen te zoeken?
“Ja, maar alles heeft een limiet. De manier waarop vandaag muziek wordt gemaakt en geconsumeerd is compleet anders: consumenten krijgen, door die streamingdiensten, meer muziek voor minder geld. Er wordt wel nog heel goeie muziek gemaakt, en je kunt makkelijker worden ontdekt. Maar dan kom je tot de vaststelling dat je heel bekend kunt worden zonder dat je er nog iets aan verdient.”

Hoe is het dan bij u goedgekomen?
“Ik ben van voor die tijd: ik begon op het kantelpunt tussen de gouden tijden en de komst van het internet, toen de industrie besloot om meer te investeren in bescherming. In plaats van te investeren in innovatie, in vooruit kijken, gingen ze anti-kopieertechnologie maken. Daarna kwamen er andere technologieën, die ervoor zorgden dat de consument niet meer vindt dat er voor muziek moet worden betaald. Let op: het is goed dat muziek vandaag zo breed beschikbaar is. Maar de muziekindustrie probeert vandaag azijn voor wijn te verkopen, en op een of andere manier zal zich dat wreken.”

 

Met Blockchain zou je in alle transparantie kunnen bepalen welke artiest welk aandeel toebehoort wanneer een consument zijn nummer beluistert

 

Zullen artiesten ooit genoeg verdienen aan ‘streaming’?
“Alleen wanneer het systeem ingrijpend verandert. Blockchain zou daar een goeie oplossing voor zijn: dat is een technologie waarmee je in alle transparantie zou kunnen bepalen welke artiest welk aandeel toebehoort wanneer een consument zijn nummer beluistert. Dat zou de ondoorzichtigheid van het systeem kunnen tegengaan, want een muzikant heeft geen zicht op hoe alles wordt verdeeld.”

Hebt u dat Blockchain-idee nooit opgeworpen bij platenmaatschappijen?
“Wat is hun interesse daarin? Je zult Donald Trump nog makkelijker ervan overtuigen om een wapenban te doen in Amerika. Platenfirma’s zijn hoofdaandeelhouders van streamingdiensten, dus die hebben geen enkele incentive om het systeem minder ondoorzichtig te maken.”

Stel dat u geen artiest was: zou u dan nog steeds een ondernemer zijn?
“Ik ben graag meester over alles wat ik doe. Ik werk wel samen met platenfirma’s, maar hang niet aan een ervan vast, en ik heb geen management.”

Is dat niet enorm veel werk, waar u naast muziek tijd in moet steken?
“Ja, maar aangezien ik liever alles zelf bepaal vind ik het beter zo. Kijk nog eens naar deze studio: wellicht de enige privéstudio die 3D-geluid opneemt, zodat het lijkt alsof je als luisteraar mee in de studio staat. Een nieuwe technologie die ik help ontwikkelen en die ik waardevol vind. Dat opent deuren waarmee ik vanzelf beter word in wat ik doe.”

Waar geeft u naar uw eigen aanvoelen te veel geld aan uit?
“Ook in een uitgave kan voor mij een grote waarde zitten. Ik durf veel geld uit te geven aan kledij, en ik eet graag lekker. Ook moet ik veel reizen, en als ik fris wil arriveren op mijn eindbestemming probeer ik op de comfortabelst mogelijke manier te reizen. Ik weet dat sommige mensen het waanzinnig vinden om in businessclass te reizen, maar ik leef altijd in het moment: wanneer ik reis, en ik ben op een plaats waar ik nooit of zelden ben geweest, dan wil ik daar ook optimaal van genieten, zonder een volledige dag hoeven te spenderen aan het wegslapen van mijn jetlag. Sommige mensen geven niet graag geld uit aan een goeie fles wijn, maar drinken liever iedere dag wel een paar glaasjes. Ik hoef niet noodzakelijk iedere dag een glas wijn te drinken, maar wanneer ik het doe, drink ik graag een goed glas. Ook dat zijn voor mij zaken die waarde hebben.”

Smart fact

Als Piet Goddaer niet Ozark Henry was geworden, dan…
“was ik wellicht nog altijd ondernemer. Mensen uit mijn eigen omgeving die ondernemers zijn, zeggen in ieder geval dat ik in mijn bloed heb.”