Internet en alles wat er bij komt kijken: een drama voor de gemiddelde 50-plusser, die bij ‘bankieren’ nog altijd denkt aan het fysieke bezoek aan het loket, en bij het winkelen misschien eerder aan een shopping center denkt dan aan een webshop. Toch? Fout. Hoewel nog lang niet iedereen van die 50-plussers de stap gezet heeft, zijn de cijfers positief. Volgens onderzoeksbureau GFK zal tegen 2018 ongeveer 2,5 miljoen van de Belgische internetgebruikers van Generation 50+ zijn.

Zelf genieten
Als iemand voeling heeft met deze groep, dan is dat Pascal Vyncke, auteur van Computeren na 50 en Internet na 50, samen goed voor 150.000 verkochte exemplaren, en oprichter van SeniorenNet, een online platform van vijftigplussers. “De actieve vijftigplussers zijn van het standpunt dat ze zélf echt willen genieten”, licht hij toe. “Ze hebben immers hard genoeg gewerkt in hun leven. Ze gaan veel op reis, springen uit een vliegtuig, kopen de nieuwste smartphone en maken zich de nieuwste trends eigen. Dus ook internet en alles wat er bij hoort. Het helpt natuurlijk dat de technologieën steeds gebruiksvriendelijker worden.”

 

Het helpt natuurlijk dat de technologieën steeds gebruiksvriendelijker worden

 

Gemak
Een goed voorbeeld van een dergelijke actieve vijftigplusser is Beatrice Van Hove (69), die al verschillende computercursussen volgde, met succes overigens. De reden om dit te doen, is even eenvoudig als logisch. “Je moet gewoon mee zijn, ook als oudere. Je mist de trein als je er nu niet op springt. Internet is een deel van het leven geworden.” In elk geval zou ze zelf niet meer zonder internet kunnen. “Het maakt het leven gewoon gemakkelijker. Kaarten of programma’s downloaden wanneer we op reis gaan, vliegtuig- of filmtickets boeken, op restaurant de digitale krant lezen… Ik zou het internet voor geen geld meer willen missen.”

 

Het maakt het leven gewoon gemakkelijker. Ik zou het internet voor geen geld meer willen missen

 

Games
En daarin staat Van Hove trouwens niet alleen, want volgens Vyncke wordt het internet voor werkelijk alles gebruikt. “Nieuws, weetjes, muziek… alles wat vijftigplussers kunnen bedenken of willen weten, gaan ze googelen. Verder was online shoppen vroeger absoluut taboe, maar zien we ook dat sterk toenemen.” Ook de games zijn in. De spelletjesrubriek op SeniorenNet blijkt zowat de populairste van de hele site. Vyncke: “De eenvoudigere spelletjes, die dus nut hebben om scherp te blijven, worden daarbij het meest gespeeld.”

 

Kloof
Mogen we dus stellen dat vijftigplussers voorgoed het internet hebben omarmd? Is met andere woorden de kloof tussen de zogenaamde digital natives en 50-plussers gedicht? “Dat nu ook weer niet”, antwoordt Vyncke, “maar ik zie ze in elk geval niet dieper worden, en in de toekomst zal ze alleen maar verkleinen. Vooral omdat technologie meer en meer deel uitmaakt van ons dagelijks leven.”