Terug naar de natuur, in alle rust. Geen stress, maar wel de vrijheid om te doen waar je zin in hebt. Het zijn maar enkele voordelen die toeristen opsommen wanneer ze het over een kampeervakantie hebben. Klinkt heerlijk, toch? Voor Nederlanders is kamperen al decennialang populair, maar in België moeten nog veel mensen over de streep getrokken worden.

België vs. Nederland
“Er is toch nog een verschil tussen beide landen”, weet Hilde Vanhoutte van Vlaamse Kampeertoeristen. Zo zet een kampeerder in Nederland daags voor z’n vertrek trots z’n caravan of kampeerwagen voor z’n huis. In België was het lange tijd anders: wie zijn caravan had klaarstaan voor vertrek op reis, mocht zich wel eens aan burengeroddel verwachten. Kamperen stond synoniem voor mensen die zich een duurdere vakantie niet konden permitteren. Of voor permanente campingbewoners die zich geen woning konden veroorloven. Vanhoutte: “Nu is er gelukkig een mentaliteitswijziging. Kamperen is uit dat verdomhoekje gehaald en vandaag kent het een positieve connotatie. We merken nu toch al een aantal jaar op rij dat kamperen ook hier aan een opmars bezig is.”

 

De toerist wil wel de natuur en vrijheid, maar ook het comfort van een hotel of appartement – Dirk Metsu

 

Verhuur in de lift
De verschuiving is deels te danken aan de trend van glamping, afkorting van glamourous camping. “De hang naar luxe is opvallend”, meent Dirk Metsu van Recread, de beroepsvereniging van campinguitbaters. “De toerist wil de natuur en de vrijheid, maar tegelijk ook het comfort van een hotel of appartement.” Veel campinguitbaters spelen daar dan ook op in. Metsu: “Vooral de verhuurmarkt doet het goed. De verhuur van caravans en tenten zit in de lift. De consument wil van alles proeven, uitproberen zonder dat het al te veel kost. Grote investeringen worden uitgesteld.”

Instapklare stacaravans
Zo doet de stacaravan het bijvoorbeeld bijzonder goed. “Een stacaravan is ideaal voor toeristen die wel willen kamperen, maar nog niet helemaal overtuigd zijn”, meent William Smesman van Kampeerwereld. “Je hoeft geen dure investering te doen, het materiaal is aanwezig en alles wordt voor jou gedaan. Net zoals het huisje of chalet dat je huurt, is ook je stacaravan volledig instapklaar.” Vaak stellen campings een gevarieerd aanbod aan, waarbij je tijdens je verblijf in een stacaravan kunt afwisselen met een paar nachten in de boomhut. Smesman: “Op 4 à 5 meter hoogte leef je tussen de dieren. Heel spannend! Maar heb je er genoeg van, dan keer je gewoon terug naar de luxe van je caravan.”

Retro & vintage
En niet alleen de verhuur scheert hoge toppen, ook de verkoop van kampeerauto’s swingt de pan uit. Die overtreft sinds een jaar of vijf de verkoop van caravans. “We stellen een duidelijk stijgende trend vast”, stelt Metsu. “De crisis heeft minder vat op de verkoop omdat het om een echt luxeproduct gaat. Bovendien is de kampeerwagen hip en trendy geworden. Hij kost weliswaar meer dan een gewone caravan, maar geeft nog meer dat gevoel van vrijheid. Je kunt je gemakkelijk en comfortabel verplaatsen.” Daarnaast vloeit de hype voor alles wat retro en vintage is, over naar de kampeersector. Het kamperen werd nooit eerder met zoveel coole termen geassocieerd. “Het is vooral dankzij de revival van de oude Volkswagen-busjes en retrocaravans de voorbije jaren dat kamperen bij jongeren weer helemaal hot is”, meent Vanhoutte. “Mensen knappen die campers zelf op en gaan ermee op reis of zetten zo’n gepimpte vintage caravan in hun tuin.”

 

Er is een trend naar meer luxe, maar ook back to basics wint aan belang – Hilde Vanhoutte

 

Bamping of glamping
Binnen het segment van glamping is het aanbod intussen gevoelig uitgebreid. “Kamperen dekt nu gewoon een grote lading. In sommige gevallen heeft het zelfs nog weinig met kamperen te maken”, aldus Smesman. Maar naast de trend naar meer luxe, wint ook back to basics, het zogenaamde ‘bamping’ aan belang. “Bijvoorbeeld het paalkamperen”, legt Vanhoutte uit. “Je plaatst je trekkerstent bij een paal op een afgelegen, stille plek in de natuur en beschikt enkel over een waterpomp.” Families kiezen bovendien voor meer eenvoud op kleinschalige natuurkampeerterreinen. Of ze zetten hun tent, caravan of kampeerauto op een boerderijcamping, waar de kinderen mogen meehelpen met het voeren van de dieren, meerijden met de tractor…

Digitale detox
Wil je echt all the way gaan? Kies dan voor een digitale detox: geen iPhone, gsm, iPad, maar gewoon pure natuur. Al blijkt dat niet voor iedereen de ideale vakantie te zijn. Het merendeel wil een camping met wifi, want kinderen willen ook op vakantie hun digitaal vermaak bij zich hebben. Maar met of zonder technologie: het belangrijkste van een kampeertrip blijft het contact met de natuur. Opnieuw in alle rust de omgeving ontdekken en ontsnappen aan de alledaagse stress.