In samenwerking met

Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs en Viceminister-president van de Vlaamse Regering

Als kind droomde ik ervan om juf te worden, net als mijn ouders. Op achttienjarige leeftijd viel de keuze echter op… rechten.

In de ban door onderwijs
Mijn keuze voor rechten kwam deels uit betrokkenheid met de maatschappij, deels omdat ik nog niet wist wat ik later wilde worden en verschillende opties wilde openhouden. Toen ik studeerde, was er namelijk nog geen Columbus-test die je hielp bij je zoektocht naar wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. De SID-in-beurs waar alle onderwijsverstrekkers je in één ruimte van alle info voorzien, moest nog uitgevonden worden. En van niet-verplichte instapproeven was nog geen sprake. Een echte passie voor een vak heb ik gaandeweg ontdekt. Maar het onderwijs, dat heeft me nog steeds in de ban.

Studentensteden als laboratoria
Het grotere aanbod aan studierichtingen zorgt momenteel voor iets meer keuzestress, maar alle tools zijn voorhanden om een richting te vinden die echt bij je past. Onze fantastische studentensteden dienen als laboratoria voor vrijgevochten jongeren die er in alle ambitie experimenteren. Op hun maat, op hun tempo.

Voorsprong
Want verder studeren is niet enkel je diploma halen, het is je levensrugzak vullen. Met kennis, maar ook met vaardigheden en ervaringen die je niet in aula’s opdoet. De meer dan 5.000 Vlaamse studenten op Erasmus bijvoorbeeld, hebben niet alleen een belangrijke voorsprong op de arbeidsmarkt. De wereld is hun dorp geworden, een levensbepalende ervaring.

 

Onze fantastische studentensteden dienen als laboratoria voor vrijgevochten jongeren die er in alle ambitie experimenteren. Op hun maat, op hun tempo.

 

Klein begonnen, half gewonnen
Studenten met ondernemen in het bloed starten makkelijker op in het nieuwe statuut student-ondernemer. Ze dromen daarbij groot en krijgen de kans om klein te beginnen. En falen mag. Zei Einstein niet dat net in de kern van moeilijkheden de mogelijkheden schuilen?

Duaal leren
We hervormen het middelbaar onderwijs om studenten een betere bagage voor ons hoger onderwijs of voor de arbeidsmarkt te bezorgen. Samen met bedrijven richten we duaal leren in, om jongeren de kans te geven ook op de werkvloer hun leerdoelen te bereiken. Vanaf 2019 bieden de hogescholen het hoger beroepsonderwijs aan. Want steeds meer sectoren hebben nood aan hooggeschoolde beroepsprofielen en we willen dat nog meer jongeren een diploma hoger onderwijs behalen.

Veerkrachtig onderwijs
Het onderwijs is duidelijk steeds veerkrachtiger aan het worden, op maat van onze jongeren en aangepast aan onze flexibele en snel evoluerende samenleving. Een maatschappij, waar de job die je later gaat uitoefenen, misschien nog niet bestaat. Maar je kunt putten uit je rugzak: met een diploma of kwalificatie als startkapitaal, verrijkt met ervaringen, contacten en vaardigheden en met de levenslange goesting en passie om bij te leren.