In samenwerking met

Laura Van De Woestyne, blogster bij Laura From The Desert

We weten al langer dan vandaag dat de mode-industrie de tweede grootste milieuvervuiler is op aarde: fast fashion is een probleem! Enorme hoeveelheden vervuild water komen terecht in het wereldwijde watersysteem, synthetische stoffen zijn afhankelijk van petroleum, en het gebruik van toxische chemicaliën blijft schering en inslag. Gelukkig zijn de consumenten zich hier steeds vaker van bewust en eisen ze ‘groenere’ collecties van hun lievelingsmerken.

Grote ketens zoals Zara en H&M worden onder druk gezet om milieubewuster te gaan produceren. We kennen allemaal wel de Conscious Exclusive collectie van H&M waarvan wordt gezegd dat de materialen biologisch en duurzaam zijn. Goed, ik apprecieer de inzet, maar weegt één kleine collectie op tegen de rest? We want more! En klant is koning, toch? Als er voldoende vraag is, dan volgt het aanbod wel – times are changing for the better, I can feel it!

Bart Van De Woestyne, werkt als ‘jeans guru’ voor een grote denim fabrikant, Prosperity Textile. Zij maken de jeansstof voor zowat alle grote spelers. Hij spreekt al een hele tijd over sustainability en hoe dit toe te passen in het productieproces. Interessant, dus ik vraag wat meer uitleg en ik krijg het hele verhaal te horen.

Wat betekent duurzaam ondernemen, of verantwoord ondernemen voor Prosperity Textile?
Van De Woestyne: Gerecycleerde materialen gebruiken (1); je watervoetafdruk verminderen (2), en petroleum afhankelijkheid verminderen door plantaardige alternatieven te gebruiken (3).

Hoe zit dat nu precies?
Van De Woestyne: 1 – Prosperity kiest ervoor om gebruik te maken van Repreve, een vezel die gemaakt is van petflessen. Deze vezel wordt geleverd door Unifi, marktleider in polyestervezels en die tot vandaag al bijna 12 miljard flessen van de afvalberg gespaard hebben! Ze sorteren de flessen, versnipperen ze en extruderen die tot een nieuwe vezel – zonder enig kwaliteitsverlies. Vervolgens verwerkt Prosperity de losse vezel tot een garen voor denim met de look en feel van een katoengaren, volledig prijsneutraal. De consument zou inderdaad nooit een meerprijs moeten betalen voor duurzaamheid. In een jeansbroek gaan er zo’n 4 tot 5 plastiek flessen, hoe cool is dat?!

2 – Een ander initiatief waar Prosperity sterk op inzet is watermanagement. Door het verven met minder water en met verfstoffen die minder of geen schadelijke stoffen bevatten is het afvalwater minder belast vooraleer het intern gezuiverd wordt en ter controle aan de gewestelijke waterzuiveringsmaatschappij wordt teruggegeven. Vroeger belandde een groot deel van het afvalwater rechtstreeks en ongefilterd in onze rivieren.

3 – Verder zetten we zwaar in op groenere vezels. Naast organisch katoen, waarvan de wereldproductie helaas slechts 2% van de totale oogst betreft, gebruiken ze andere vezels zoals Tencel (gemaakt van houtpulp zonder toevoeging van schadelijke oplosmiddelen) en Dupont’s Sorona, gemaakt van niet-eetbare delen van mais. Polyester (pet) is grotendeels afgeleid van olie en daar moeten we vanaf. Dus enerzijds beter katoen, anderzijds petroleum-vrije synthetische vezels of andere lokale vezels zoals hennep, linnen of ramie. Waarom alternatieven voor katoen? Omdat er voor iedere kilo katoen ongeveer 5.000 (!) liter water nodig is, om niet te spreken van insecticiden en pesticiden. Het slim gebruik van alternatieven verlaagt hun watervoetafdruk met 20%.

Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar het is veelbelovend dat initiatieven binnen de mode-industrie voor eigen deur vegen en daar ook transparant in willen zijn. En al wie mij kent weet dat ik vooral begaan ben met #plasticpollution. Oh ja, we zwemmen er letterlijk in. Dus jeans gemaakt van gercycleerde plastic flessen? Thumbs up, ik kan niet wachten.