Ieder jaar kleurt het Belgische festivallandschap een tintje groener. Steeds meer organisatoren slagen erin om de onbezonnen festivalsfeer te koppelen aan duurzaamheid en respect voor de omgeving. Maar hoe doen ze dat?

Elk jaar zou er op festivals als Werchter, Pukkelpop en Dour maar liefst 350 miljoen ton (!) afval achterblijven. Dat kun je vergelijken met iets meer dan 1 kilogram afval per persoon, per dag. De impact daarvan is enorm, maar gelukkig krijgen ook de grote festivals stilaan the green vibe te pakken.

 

Verantwoordelijkheid is het sleutelwoord- Dimitri Verschueren

 

Groene vent ZKT groen event
Dat is onder meer te danken aan de ‘Groene Vent ZKT groen event’ campagne die de OVAM intussen zes jaar geleden in het leven riep. De Groene Vent is de mascotte van de Vlaamse evenementenwereld en schuimt jaarlijks heel wat festivals en andere openbare evenementen af met maar één missie: onze festivals zo duurzaam mogelijk maken.

Eventscan
Voor die campagne ontwikkelde de OVAM een scan die aantoont hoe duurzaam een evenement is. “De scan toont aan op welke aspecten de organisatoren goed bezig zijn, en waar er nog ruimte is voor verbetering”, vertelt Sofie De Keyser van de OVAM. “De drie meest duurzame evenementen worden beloond met de felbegeerde Groenevent Award en een geldprijs tot 6000 euro. Vorig jaar waren dat Sfinks Mixed festival, Ieperfest, en Release festival.

 

fZ-img-002
De OVAM riep de ‘Groene Vent ZKT groen event’ campagne in het leven om op zoek te gaan naar de duurzaamste festivals.

 

Grote namen, kleinere impact
Een van de aspecten waar de scan rekening mee houdt, is mobiliteit. Pukkelpop zorgt er daarom voor dat alle festivalgangers gratis met het openbaar vervoer tot op de wei geraken. Rock Werchter op zijn beurt, lanceerde vorig jaar een app die programmaboekjes – en zo ook heel wat afval – overbodig maakt. Bovendien verwarmen beide festivals hun douches via zonne-energie. Dour gaat met zijn ‘Développement durable’ nog een stapje verder. Een hele verzameling acties ondersteunt de duurzaamheid van het festival op ecologisch, sociaal en economisch gebied. Eén van die acties is het Groene Kruis: 350 vrijwilligers die vijf dagen lang een proper terrein garanderen. “Het is mooi om te zien dat ook grote namen zoals Pukkelpop belang hechten aan een duurzame aanpak”, aldus De Keyser.

 

Het is mooi om te zien dat iedereen belang hecht aan een duurzame aanpak – Sofie De Keyser

 

Investeren in het milieu
Maar wat houdt festivals die de ommekeer nog niet hebben gemaakt, dan tegen? Brengt een groene aanpak ook extra kosten met zich mee? “Niet per se”, benadrukt De Keyser. “Milieubewust betekent niet per definitie duurder. Het klopt dat er vaak een een grote investering moet worden gedaan, bijvoorbeeld om ledverlichting of herbruikbare bekers aan te kopen. Maar die investering wordt in de meeste gevallen op termijn dubbel en dik terugverdiend.”

Paradise City: CO2-neutraal
Daar kan Dimitri Verschueren over meespreken. Samen met Gilles De Decker waagde hij de groene sprong en stampte vorig jaar het festival Paradise City uit de grond: het eerste Belgische festival dat zichzelf CO2-neutraal mag noemen. Paradise City bewees met liveoptredens, een idyllische locatie en duurzame foodtrucks dat bewust en saai niet meer in eenzelfde zin hoeven te passen.

Op zoek naar een locatie
De grootste uitdaging voor de organisatoren van Paradise City was een geschikte locatie vinden. Het festival moest net buiten een grote stad plaatsvinden om grote verplaatsingen en dus veel CO2-uitstoot, te vermijden. “Uiteindelijk kwamen we terecht in Perk, vlakbij Brussel”, aldus Dimitri Verschueren. “Vier maanden voor het festival werd de deal met het Domein de Ribeaucourt gesloten, héél kort op de bal dus. Op zo’n korte tijd een festival organiseren is niet evident, maar ons concept was tot in de puntjes uitgewerkt. We moesten het alleen nog uitvoeren.”

 

fZ-img-003
Kleine gedragsveranderingen zijn een enorme stap vooruit. Carpoolen, de camping proper achterlaten, afval in de vuilbak gooien…

 

Sensibiliseren werkt
De sensibiliseringscampagnes lijken duidelijk hun vruchten af te werpen. De Keyser: “Van organisatoren zoals Verschueren en De Decker, die een duidelijke visie en een expertise hebben, kunnen we nog heel wat leren.” Al raken we stilaan wel uitgekeken op het klassieke beeld van de onder afval bezaaide festivalweide en maken we bewustere keuzes. “Mensen hechten almaar meer belang aan esthetische zaken en worden zich steeds bewuster van het milieu.”

Draag je steentje bij
Er lijkt dus niet alleen een kentering plaats te vinden in de Vlaamse evenementenwereld, maar ook bij de festivalgangers zelf. En hun bijdrage valt niet te onderschatten. Verschueren: “Verantwoordelijkheid is het sleutelwoord. Kleine gedragsveranderingen zijn een enorme stap vooruit. Carpoolen, de camping proper achterlaten, afval in de vuilbak gooien… Hopelijk merken onze bezoekers hoe plezant het is om rond te lopen op een groene wei en gooien ze ook op de grote festivals hun beker in de juiste container.”