Op een zondagvoormiddag tijdens een winterwandeling door het bos kruist mij een groep lopers, een pratende club veertigplussers, sommigen in opvallende kleuren. Als ze me bijna gepasseerd zijn, keert een dame zich om en vraagt me of ze goed bezig zijn. ‘Zeker weten’, antwoord ik. Dat werd onlangs bevestigd door een Amerikaans onderzoek. Daaruit bleek dat wie vijf tot tien minuten per dag loopt zijn kans op voortijdig overlijden reeds vermindert. Met twee keer per week gedurende een vijftigtal minuten lopen daalde de sterfte aan hart- en vaatziekten verder tot de helft, aan andere ziekten tot bijna een derde.

Zeven gewoonten voor lang leven
Dat ligt helemaal in de lijn van de vaststellingen die Lester Breslow, een gezondheidsdeskundige, al in de jaren zeventig deed. Het volgen van de volgende zeven gewoonten bleek volgens zijn onderzoek de kans op een langer en gezond leven te vergroten: regelmatig bewegen, niet roken, matig omgaan met alcohol, een maaltijdritme zonder tussendoortjes, tijd voor het ontbijt, nastreven van een normaal lichaamsgewicht en zeven tot acht uur slaap per nacht respecteren. Hoe meer je van deze gewoonten aanhoudt, hoe groter je overlevingskansen worden. Iemand van 45 heeft met zes of meer van die gewoonten gemiddeld elf jaar langer te leven dan iemand die maar drie van deze gewoonten volgt.

 

Het komt erop aan om te puren uit je gezonde levensstijl, de deugd te ervaren goed in je lichaam te zitten

 

Ervaar de deugd
Lester Breslow is zelf achtennegentig geworden. Tot op hoge leeftijd bleef hij dagelijks wandelen en onderhield hij zijn tuin. Hij las ook veel. Hij was daarin verwant met Paul Dudley White, een van Amerika’s bekendste cardiologen en lijfarts van president Eisenhouwer. Die reed op zijn tachtigste nog dagelijks op de fiets naar zijn werk in het ziekenhuis van Boston. In een interview verklaarde Lester Breslow dat we af moeten van de idee gezond te leven om ziekte te vermijden. Eerder komt het erop aan om te puren uit je gezonde levensstijl, de deugd te ervaren goed in je lichaam te zitten.

lopenLevensstijl telt
Zijn we goed bezig? We beleven de groeiende impact van chronische ziekten als hart- en vaatziekten, chronisch obstructief longlijden, kanker, diabetes en psychiatrische aandoeningen. Hoewel geen van deze ziekten helemaal te voorkomen is, en voor ieder van ons het noodlot op een dag wel ergens zal toeslaan, blijkt toch dat veel te wijten is aan levensstijlfactoren. En ook die hebben we niet helemaal in de hand, zoals de milieuvervuiling. Toch blijkt bijvoorbeeld uit een Nederlands onderzoek dat dit jaar gepubliceerd werd, dat een derde van de kankers te voorkomen is door verandering in onze leefgewoonten.

Veel kennis niet nodig
Op een zondagvoormiddag vaststellen dat niet alleen mensen daarmee bezig zijn, maar dat ze er blijkbaar plezier aan beleven, is een opkikker voor wie dagelijks in contact komt met mensen bij wie hun gezondheid een probleem vormt. En wat ook is: veel kennis heb je niet nodig om te veranderen. De zeven gewoonten van Lester Breslow helpen je al flink vooruit.”