In de supermarkten, discountwinkels, maar ook in de boekhandel en media is het al ‘superfood’ wat de klok slaat. De gezondheidsindustrie aarzelt niet om de hype maximaal uit te buiten. Er wordt grof geld verdiend aan deze wondermiddelen. Maar wat is er allemaal van waar?

Gojibessen, spirulinapoeder, tarwegras, mangosteen, rauwe cacaonibs, algen, kokosvet, hennepzaad… kortom, superfoods. Volgens sommigen bevatten ze voedingsstoffen zoals mineralen, vitamines en anti-oxidanten die niet meer te vinden zijn onze normale voeding. Ze zijn de perfecte manier om voedingstekorten en ziekten te voorkomen of herstellen. Ze verhogen je levenskracht en geven zelfs je seksleven een boost. Anderen vinden supervoeding klinkklare nonsens gehypet door marketeers, ronduit gevaarlijk voor de gezondheid of een dure trend waar we nu wel stilaan de buik van vol hebben.

 

Broccoli is een supergroente, maar je wordt heus niet gezonder als je dagelijks 2 kilogram  broccoli eet – Sonja Kimpen

 

Bestaan superfoods wel?
Maar wat zijn nu eigenlijk superfoods? Daar is blijkbaar nog geen echte uitleg voor. Er bestaat namelijk geen wettelijke omschrijving van superfood. Met andere woorden: elke fabrikant mag zomaar het etiket ‘superfood’ op zijn product plakken. Doorgaans worden wel enkel voedingsmiddelen die claimen positieve effecten te hebben op de gezondheid als superfood beschouwd, omdat ze meer voedingsstoffen en bioactieve stoffen zouden bevatten dan andere voedingsmiddelen. Op hun verpakking vind je dan ook meestal talloze gezondheidsclaims. Helaas zijn die zelden wetenschappelijk onderbouwd, en dus weinig geloofwaardig.

Gezondheidsclaims te over
Er wordt gezegd dat superfoods je slanker maken, je bloeddruk kunnen verlagen en zelfs kanker voorkomen. “Ik geloof niet dat er één voedingssmiddel bestaat dat zo’n beloften kan waarmaken”, meent gezondheidscoach en master in de bewegingswetenschappen Sonja Kimpen. “Gezond, fit en slank zijn gaat om een levensstijl. En dat is altijd een en–en verhaal: gezonde eet- en drinkgewoonten, beweging, rust en buiten komen. En zelfs dan heb je niet de garantie dat je nooit ziek wordt.”

 

Alles is gezond, zolang je het in de juiste hoeveelheden inneemt, ook superfoods – Sonja Kimpen

 

Meerwaarde aan voeding
Ben je dan wel gezond bezig als je dagelijks zeewier, açaibessen en chiazaad op het menu zet? “Je kunt wel met een gerust hart zaden, pitten en allerhande bessen aan je yoghurt, muesli of salade toevoegen”, legt Kimpen uit. “Ze kunnen zeker een meerwaarde geven aan je voeding, omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en natuurlijk lekker zijn.” Ook zij heeft haar eigen Synergie Chiabrood dat chiazaden bevat, rijk aan omega 3 vetzuren en vezels. Toch zal de gezondheidscoach niet snel het woord ‘superfood’ in de mond nemen. “Voor mij bestaat zogenaamd supervoedsel niet. Of je moet alle groenten, fruit, granen, vis, vlees, kruiden… zo noemen.”

Hamsteren is niet nodig
Dat superfoods gezond zijn en lekker, dat wel. Maar om meteen grote hoeveelheden superfood in te slaan en te eten, is zeker niet de bedoeling. “Het toverwoord voor een gezond eetpatroon is variatie.” Door gevarieerd te eten, neem je voldoende nutriënten op om je energiek te voelen. Daarbij wordt het risico op het vlak van toxines, voedselintoleranties en allergieën verminderd. Kimpen: “Probeer minstens 60 verschillende voedingsmiddelen per week te eten in alle kleuren van de regenboog.

Overdrijf niet
Zorg voor evenwichtige maaltijden en porties in verhouding tot je activiteitsgraad. En zoals bij alles: overdrijf niet. Broccoli is een supergroente, maar je wordt heus niet gezonder als je dagelijks 2 kilo broccoli eet.” Mensen die geloven dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen alleen door superfoods toe te voegen aan hun eten of pakweg de hele dag tarwegrassap te drinken, zijn volgens haar niet goed bezig. “Alles is gezond, zolang je het in de juiste hoeveelheden inneemt, ook superfoods.”