Bouwen, renoveren of een instapklare woning kopen? Het overgrote deel van de starters op de woningmarkt stelt zichzelf deze vraag. En met het budget als belangrijkste argument, zijn renovaties de laatste jaren het meest in trek. Maar ook dat renovatiebudget komt onder druk te staan.

Tijden veranderen. Veertig jaar geleden werd er in België bijvoorbeeld nog vier keer meer gebouwd dan verbouwd of gerenoveerd. Een statistiek die anno 2016 volledig achterhaald is. Terwijl het aantal vergunningen voor renovaties na de eeuwwisseling een forse stijging kenden, ging het met de vergunningen voor nieuwbouwwoningen het laatste decennium achteruit. Sinds 2007 worden er zelfs meer vergunningen uitgereikt voor renovaties dan voor nieuwbouw. Dat blijkt uit cijfers van de Algemene Directie Statistiek van de Federale Overheidsdienst Economie.

 

Jongeren blijven kiezen voor een eigen woning nu de rente nog steeds aantrekkelijk is – Jean-Luc Lamote

 

Renoveren = popi
2015 was een dieptepunt voor de nieuwbouw met 21.979 uitgereikte vergunningen tegenover 25.553 in 2014. Een groot verschil met de renovatievergunningen die vorig jaar voor het eerst sinds 2010 de kaap van 28.000 (28.242) vergunningen overschreden. Renoveren is dus populair en dat heeft vooral budgettaire redenen. Wie kiest voor een renovatie of verbouwing kan vaak snel verhuizen en vervolgens de kosten spreiden zonder onder financiële druk te komen staan.

Eigen stek én vakantie
Jonge mensen dromen enerzijds van een eigen stek, maar willen anderzijds ook graag nog jaarlijks op vakantie gaan en niet aan levenskwaliteit inboeten. “Dat is een groot verschil met pakweg twintig jaar geleden”, vertelt Jean-Luc Lamote, retail specialist bij Kwantum. “Negentig procent van de producten die bij ons over de toonbank gaan, hebben al een bestemming voor een renovatieproject. Jongeren blijven ook kiezen voor een eigen woning nu de rente nog steeds aantrekkelijk is.”

Prijs en kwaliteit doorslaggevend
Doordat jongeren hun levenskwaliteit willen behouden, komt het renovatie- of bouwbudget wel onder druk te staan. De materialen moet mooi en duurzaam, maar ook betaalbaar zijn. Geen evidente combinatie. Lamote: “Een goeie relatie tussen prijs en kwaliteit is dan ook onontbeerlijk. Er wordt geïnvesteerd in de woning en het publiek van vandaag is gevoelig voor nieuwigheden, maar prijs en kwaliteit zijn toch nog altijd doorslaggevende factoren.”

 

Zelf schilderen is zeker kostenbesparend – Jean-Luc Lamote

 

Loont doe-het-zelf wel?
De portemonnee is dus nog altijd heilig. Zowel voor gezinnen, koppels als alleenstaanden is besparen dan ook erg belangrijk. Een goeie manier om dat te doen – zowel bij renovatie als nieuwbouw – is de handen zelf uit de mouwen steken. Maar weegt het geld dat je uitspaart wel op tegen de extra – eigen – tijd die je er zelf insteekt en de eventueel mindere uitvoering en afwerking? “Dat zijn allemaal persoonlijke afwegingen en wij laten de klant daar volledig vrij in”, vertelt Cecile Leinarts, formulemanager bij Kwantum. “Sommige klanten willen of kunnen geen grote bedragen aan woninginrichting uitgeven en anderen besparen juist liever op tijd en kiezen voor gemak.”

Vakmanschap gevraagd
Een klassiek voorbeeld van een doe-het-zelfopdracht zijn schilderwerken. “Als je weet dat 80 procent van de kost naar werkuren gaan, dan is zelf schilderen zeker kostenbesparend”, verduidelijkt Lamote. Andere werken vragen vaak de nodige vakkennis en impliceren bijgevolg vakmanschap.

6 of 21 procent btw?
Een belangrijke factor in dit verhaal is de btw. Wie de werken zelf uitvoert betaalt 21 procent btw op de materialen, wie laat uitvoeren betaalt 6 procent. Lamote: “Het is heel belangrijk dat klanten dat btw-verhaal kennen. Maar uiteindelijk bepalen de klanten wat er gebeurt. Gordijnenstof kan bijvoorbeeld aan de lopende meter gekocht worden om vervolgens thuis zelf de gordijnen te maken en op te hangen. Toch merken we in bepaalde categorieën een tendens richting uitbesteding. Zeker als we kijken naar raamdecoratie of vloerbedekking zien we duidelijk een stijgende vraag.”

Inspiratie via social media
En die vraag is de dag van vandaag erg specifiek. In tijden waarin internet, social media en interieurprogramma’s op tv alomtegenwoordig zijn, is de klant erg goed op de hoogte. De inspiratie- en oriëntatiefase zijn bij het winkelbezoek vaak al achter de rug. “Klanten weten heel goed wat ze willen en kunnen zichzelf vooraf op allerlei manieren informeren. Mensen inspireren elkaar op social media. En als retailer proberen wij daar zo goed mogelijk op aan te sluiten”, besluit Leinarts.