Mensen met goede ideeën en zin in ondernemen, die zullen er ongetwijfeld genoeg zijn. Maar hoe breng je geld in het laatje voor dat volledige plaatje? Drie verschillende ondernemingen vertellen hoe ze hun dromen stap voor stap proberen waarmaken.

HappsHannes Hauwaert, Happs, ontwikkelt educatief avonturenspel ‘Karaton’ voor kinderen met dyslexie

Hoe heb je de nodige fondsen bekomen?
“Ik had een idee in mijn hoofd, maar géén idee hoe ik een bedrijf moest opstarten. Dan heb ik mij gewoon ingeschreven bij Telenet Kickstart om te zien hoe ver ik zou geraken met dat idee. We kregen onze eerste funding, waardoor we een prototype van Karaton konden bouwen. We leerden de überbasics van het op de markt brengen van een product en hoe een team samenstellen en leiden. Met andere woorden: de basis van bedrijfsvoering. Zo konden we aan de beginfase van ons project beginnen. Ondertussen hebben we ook wat financiële steun gekregen van onze ouders en een subsidieaanvraag ingediend. Dat was in samenwerking met Deloitte, dat potentieel zag in ons project en een volledig dossier opstelde.”

Waarom op die manier?
“Ik was net afgestudeerd aan Sint Lucas in Gent – ik studeerde Digitale Studio – en ik schreef me in om te zien hoe het zou verlopen. Ik had absoluut geen vooropleiding, ik had zelfs geen team. Ik was de enige persoon die ooit aan Telenet Kickstart deelnam met enkel een idee, en van nul te beginnen. Als ik het op die manier niet had geprobeerd, had ik waarschijnlijk een maand op zoek gegaan naar investeerders, om het uiteindelijk dan toch snel op te geven. Ik had wel nooit gedacht er mijn job van te maken.”

Hoe zorg je ervoor dat inkomsten blijven komen?
“Momenteel hebben we daadwerkelijk subsidies gekregen, via VLAIO. Maar dat is maar zo’n 45 procent van het geheel. Verder zijn we bezig met een starterslening en een crowdfundingcampagne. Om zelf wat bij te leren, hebben we workshops gevolgd bij Velocitas, een klein bedrijfje dat start-ups helpt waar nodig. Ook belangrijk is een zekere credibiliteit opbouwen. Omdat we een educatieve game als product hebben, zijn we een partnerschap aangegaan met HoGent. De juiste partners vinden is best noodzakelijk.”

 

Thomas WeynThomas Weyn, Onak, produceert opvouwbare kano’s

Hoe heb je de nodige fondsen bekomen?
“Buiten eigen geld, subsidies van VLAIO voor de ontwikkeling en een stuk private financiering, hebben we dankzij een crowdfundingcampagne bij Kickstarter heel wat opgehaald. Dat had een goede voorbereiding nodig, want we wilden een goed werkend product kunnen tonen. Je hebt tenslotte maar een maand om mensen te overtuigen. Het uitbouwen van ons product was dus de eerste stap, de tweede een marketingcampagne. Die toonde heel positief, want we zijn zowel in internationale magazines vermeld als bij binnenlandse media. Ook de beurzen waar we naartoe zijn gegaan mogen we niet vergeten. Dat is belangrijk, want de meesten willen zo’n opvouwbare kano toch eerst eens voelen.”

Waarom op die manier?
“Het is een logische opbouw: je start met eigen middelen en subsidies voor de eerste ontwikkelingen, dan extra voorzieningen voor de marketing, daarna start de verkoop via een crowdfundingcampagne. Je hebt sowieso een startbudget nodig, want je kunt niet zomaar met een idee ergens naartoe gaan. Je hebt een prototype nodig om het potentieel aan te tonen. Wat we misschien wel minder goed deden, was na de Kickstarter zeer hard concentreren op productie, terwijl er ook financiering nodig is voor latere groei. Die zijn we momenteel aan het ophalen. Wat we ook vaak als commentaar kregen, is dat we het verkeerde land hadden uitgekozen voor ons project (lacht). Het klimaat voor risicokapitaal is hier niet zo heel goed, al evolueert het in de positieve richting. De Belg is nu eenmaal heel voorzichtig en spaarzaam.”

Hoe zorg je ervoor dat de geldkraan openblijft?
“Je moet zeker niet de ambitie hebben om de hele tijd investeringen op te halen. De eerste prioriteit is verkopen. Investeringen dienen om groei te financieren, maar uiteindelijk moet je uiteraard een rendabel bedrijf uitbouwen. Marketing is dan noodzakelijk, want als mensen je niet kennen, kunnen ze niet van je kopen. Maar het allerbelangrijkste is zorgen dat je product goed is en er een markt voor is. En dat je klanten tevreden zijn.”

 

WijveldMichiel Van Poucke, zelfoogstboerderij Wijveld,teelt groenten, kruiden en kleinfruit

Hoe heb je de nodige fondsen bekomen?
“We zijn een community supportive agriculture (CSA), dus werken we rechtstreeks met de gebruikers van onze teelt. Ze betalen op voorhand, delen zo in het oogstrisico en dragen mee verantwoordelijkheid voor het bedrijf. Maar landbouw brengt in se weinig op. Marktprijzen zijn te laag en grondprijzen swingen de pan uit. Ik huurde eerst mijn grond en ik had al contact met De Landgenoten, een coöperatie. Ik wou iets kopen en dan liefst volgens een dergelijk systeem. Ik ben niet voor privébezit van grond, ik vind dat de aarde ten dienste moet staan van iedereen. De Landgenoten zorgden voor de praktische structuur en trokken een deel van de communicatie breder open, door aandeelhouders te zoeken doorheen Vlaanderen.”

Waarom op die manier?
“We hebben een hechte band met onze leden. Ze zien dat we een eerlijk loon verdienen met ons werk, wanneer ze op het veld hun groenten komen halen. Daardoor wordt het engagement veel groter, wat een grote achterban creëert die financiert. De Landgenoten kozen we voor het financieren, maar ook voor het idee dat de grond door iedereen samen wordt beheerd. Dat het effectief gebruikt wordt ten voordele van de maatschappij. Als biolandbouwer is grond heel belangrijk. Het soigneren ervan duurt jaren. Het werk dat je erin steekt, wil je in de toekomst verzorgd zien.”

Hoe zorg je ervoor dat inkomsten blijven komen?
“Ik teel uit passie en overtuiging en deelnemers voelen hetzelfde aan. Het mooie is de bereidheid om verder in dat verhaal te gaan en het eigen spaargeld aan te spreken. Wij hebben die grond nu aangekocht, maar de kous is niet af. Het blijft interessant om meer financieringen aan te spreken. We hebben in feite een buffer nodig. Ik vind het wel belangrijk dat mensen meer stilstaan waarvoor ze hun geld gebruiken en op zoek gaan naar de maatschappelijk waarde en niet de financiële meerwaarde. Het geeft zoveel voldoening te weten dat je aandelen positief naar de toekomst toe worden gebruikt. Dan ben je rijker dan gewoon wat extra euro’s kunnen halen uit je geld.”