In samenwerking met

Annemie Nolf, Customer Journey Expert ING

Met je bedrijf naar het buitenland trekken, is geen triviale zaak. Om ondernemers te laten aanvoelen wat de uitdagingen zijn, ontwikkelde de bank ING, samen Flanders Investment & Trade en Credendo, een speciaal bordspel rond exporteren.

Goed voorbereid
Wie als ondernemer een vreemde markt opzoekt, doet dat maar beter goed voorbereid. Waar zit men op jouw producten te wachten? Hoe ga je ze daar verdelen? Zoek je partners of vis je alles alleen uit? Hoe word je betaald? Exporteren bestrijkt alle facetten van het zakendoen en brengt veel vragen mee die deugdelijk beantwoord moeten worden.

Alle facetten van export
De bank ING bedacht een originele manier om bedrijfsleiders met alle facetten van de export te laten kennismaken: ‘Het Exportspel’, dat samen met Flander Investment & Trade en Credendo werd ontwikkeld. Het spel geeft spelenderwijs inzichten in internationaal zakendoen: de markt verkennen, de juiste partner kiezen, afspraken maken en betaling regelen.

©JulieSerge
ING-collega’s die meewerkten aan het Exportspel | ©Julie Serge

 

Ganzenbord over exporteren
Het spel is een soort ganzenbord en omvat vier fases. De deelnemers nemen de gedaante aan van QuickWraps, een fictieve Belgische fabrikant van biologische vleesverpakkingen. De eerste fase gaat over welke markten dit bedrijf moet opzoeken: Nederland, Frankrijk of Duitsland. “Net zoals in het echt staan de deelnemers hier dus voor een dilemma”, zegt Annemie Nolf. “Hoe bepaal je waar je naartoe trekt? Spelers kunnen daarover overleggen met elkaar, ze kunnen gewoon hun buikgevoel volgen of ze kunnen, in ruil voor punten, ook gefundeerde informatie ‘kopen’, bijvoorbeeld kredietrapporten en marktanalyses.”

 

Net zoals in het echt staan de spelers in het spel voor dillema’s Annemie Nolf

 

Juiste partner
In een tweede spelfase gaat het bedrijf op zoek naar een juiste partner. Alweer worden hier levensechte vragen gesteld. Julie Scevenels: “Ga je op werkbezoek? Ga je mee met een handelsmissie? Zoek je zelf informatie op? Al je beslissingen hebben hun invloed op het verdere verloop van het verhaal. In een derde fase gaat we de deal rond maken. Hier komen dan mogelijkheden als ‘ex carrier’, ‘free carrier’ en ‘delivered at place’ op de proppen en daar moeten de spelers opnieuw over discussiëren om de beste oplossing eruit te pikken. In de laatste fase, ten slotte, handelen we betalingen af: wat is een Letter of Credit? Wat is SEPA? Wat is een kredietverzekering? Dat zijn daar de zaken die aan bod komen.”

Op werkbezoek
Momenteel wordt het spel ingezet als ING op werkbezoek gaat bij klanten, als een soort van training, en op beurzen en congressen. Het kan alleen gespeeld worden of met meerdere personen. “Het interessante is dat je dan meteen veel interactie in zo’n groep ziet en dat er spontaan ervaringen en tips uitgewisseld worden”, zegt Scevenels. “Wanneer we het in een bedrijf gebruiken, proberen we ook mensen van verschillende departementen erbij te betrekken.”

 

Je ziet dat spelers tijdens het spel vaak spontaan tips en ervaringen gaan uitwisselen Julie Scevenels

 

Spelen en leren
Het spel is leuk om te spelen, maar wat zijn de belangrijkste lessen die nadien bij de spelers blijven hangen? “Dat buikgevoel goed is, maar concrete informatie nog beter”, zegt Joke Bouckaert. “We hebben bijvoorbeeld vaak het idee dat Fransen chauvinisten zijn die niet openstaan voor buitenlandse producten, maar die ‘idee-fixen’ kloppen niet altijd. En dat toont het spel mooi aan. Ten tweede: exporteren kost in het echte leven ook tijd en geld. Het komt niet ‘zomaar’, je moet er een hoop moeite voor doen.”

Volgende versies
Er zijn al plannen voor volgende versies van het spel, met nieuwe exportlanden (China) en varianten die voor start-ups en dienstverleners. “Hun noden zijn immers anders dan van productiebedrijven”, zegt Nolf. “Net zoals exporteren naar Azië heel anders is dan naar Frankrijk. We bekijken ook of we hiermee naar hogescholen en universiteiten kunnen gaan om studenten met het exportverhaal kennis te laten maken.”