Hoe verleidelijk het vooruitzicht van een skivakantie ook is, je moet er wel degelijk rekening mee houden dat je ‘op vreemd terrein’ komt. Een gebied dat veel hoger ligt dan je gewend bent, lage temperaturen, verraderlijke felle zon en een droge berglucht. Om nog te zwijgen van het skiën zelf, dat spieren belast die je anders zelden gebruikt. Kun je je daarop voorbereiden? Zeker en vast. Op je voeding letten kan al een wereld van verschil maken.

Koolhydraten = energie
Krista Morren is voedingsdeskundige en (sport)diëtiste. Ze beheert in die hoedanigheid ook de website www.sportvoedingsadvies.be. “Evenwichtig eten zorgt voor een betere skiprestatie, punt. Je hebt daarvoor eiwitten nodig, maar in de eerste plaats koolhydraten, zowel voor, tijdens als na de inspanning. Koolhydraten zijn onze brandstof en bovendien ook levensnoodzakelijk voor spieropbouw.” Je vindt ze vooral in pasta. Dat weet iemand als Seppe Smits, de jonge snowboarder die tot de absolute wereldtop behoort en elders in deze bijlage aan bod komt, maar al te goed. “Na een lange dag op de berg verkies ik een pasta. Niets beters om je spieren aan te sterken voor de volgende dag.”

 

Na een lange dag op de berg verkies ik een pasta. Niets beters om je spieren aan te sterken voor de volgende dag – Seppe Smits

 

Afwisseling aangeraden

Maar wellicht heeft niet iedereen zin om tijdens zijn skivakantie alleen maar pasta te eten. Geen nood, er is best wat afwisseling mogelijk. Zo kun je bij het ontbijt havermout of muesli eten met magere melk en een stukje fruit. Als lunch kun je dan weer kiezen voor een broodmaaltijd met mager beleg en een potje magere platte kaas. En ’s avonds zijn aardappelen met groenten en een mager stukje vlees een optie, of een pasta met groenten en kip of vis. “Vul dit bij voorkeur aan met verse fruitsla”, aldus nog Morren, “want fruit bevat veel antioxidanten. En met noten en zaden, want die bevatten natuurlijke, gezonde vetten.”

 

Dat vet eten en alcohol zouden helpen tegen de kou, is een fabel – Krista Morren

 

Vermijd vet

Wat je best vermijdt, is vetrijk voedsel. Het maakt je loom en vermindert je concentratievermogen. Bovendien kan het op je maag liggen. Toch bestaan hierover heel wat misverstanden. Veel mensen denken namelijk dat vet eten goed is tegen de koude, omdat je dan veel suikers verbrandt en het warm krijgt. Het tegendeel is waar. Je krijgt misschien wel even een warm gevoel, maar dat komt doordat je bloed naar de oppervlakte van de huid wordt gevoerd. Met andere woorden: vet eten leidt tot een groter warmteverlies, zodat je lichaam eigenlijk afkoelt in plaats van opwarmt. Maar wat kun je dan wel doen om je tegen de kou te beschermen? “Een kop verse, warme groentesoep met een sneetje brood kan tijdens of na het skiën wonderen doen”, tipt Morren. “Ook warme chocomelk is een aanrader, want deze drank helpt om je spieren te herstellen en de koolhydratenvoorraad snel aan te vullen.”

Hydrateren moet je leren
Nog een levensbelangrijke tip: voldoende water drinken, ook doorheen de dag. “Omwille van de winterse omgeving ben je wellicht niet snel geneigd dat te doen, maar op die hoogte verlies je automatisch meer vocht, terwijl je net denkt dat je helemaal niet zweet”, zegt snowboarder Seppe Smits. Om dat even met cijfers te staven: een dehydratatie van amper 2 procent leidt al tot een afname van je prestaties. Krista Morren licht verder toe: “Een niet-sporter heeft minstens tweeënhalf liter vocht per dag nodig, waarvan zeker 1 liter water. Per uur sporten, drink je daarom best een halve liter water, uiteraard niet in één keer. De vereiste vochtopname verschilt wel van persoon tot persoon, en is bovendien afhankelijk van de weeromstandigheden.”

 

Tomaten en wortelen beschermen je tegen zonnebrand – Krista Morren

 

Tomaten en wortelen

En wat met de felle zon in skigebieden? Kunnen mensen zich daar eigenlijk tegen wapenen? Zeker, maar dat vereist wel een zekere discipline. Het komt er namelijk op neer om (vooral vooraf) regelmatig… tomaten te eten. Die bevatten namelijk lycopeen, een stof die de huid beschermt tegen zonnebrand. Hetzelfde geldt voor caroteen (onder meer in wortelen). Af en toe een gezonde rauwkostsalade met bij voorkeur zongedroogde tomaten voor en tijdens de skireis kan al een wereld van verschil maken.

Lever een inspanning
Maar de vraag is natuurlijk: zijn mensen op skivakantie bereid een inspanning te leveren om gezond te eten? Of maken we ons hier gewoon illusies? “Het is perfect mogelijk”, aldus Morren, “maar het zal inderdaad niet altijd gemakkelijk zijn. Zeker niet wanneer je in een vriendengroep vertoeft die het graag gezellig maakt. En gezelligheid wordt nu eenmaal vaak geassocieerd met eten en drinken. Let wel, een extraatje in de vorm van een lekkere cocktail of een dessert moet zeker kunnen. Maar probeer voor evenwicht te zorgen. Gezond eten tijdens de skitrip zal dus enige wilskracht vragen, maar je zult wél merken dat het loont. Je prestaties zullen gegarandeerd beter zijn.”