In samenwerking met

Sandra Bekkari, voedingsdeskundige

De dagen worden langer en de zon laat zich vaker op haar best zien. De terrastafels worden schoongemaakt en we spreken met z’n allen sneller af om samen het glas te heffen. De tijd van de spontane aperitiefjes, buurtdrinks, tuinfeesten en bbq’s is aangebroken. Heerlijk! Enkele haalbare tips om gezonde etentjes te organiseren!

Mensen vragen me vaak hoe ik het volhoud om gezond te leven, maar ik houd helemaal niks vol. Ik geniet elke dag van lekkere en pure voedingsmiddelen die mij energie geven om de dingen te doen die ik graag doe. Hou gewoon de 80/20-regel een beetje in acht: eet 80 procent gezond en puur basisvoedsel en 20 procent extraatjes. En geniet ten volle van de zomer.

Apero!
Want niets zo gezellig om na een werkdag met enkele vrienden in de zon een aperitiefje te drinken. Om te vermijden dat we alleen maar chips eten en cava drinken, voorzie ik meestal enkele makkelijke, hongerstillende hapjes, zoals rauwe groentjes met een lekker dipsausje op basis van plattekaas, yoghurt of hummus. Ook zet ik steevast enkele karaffen pimped water of zelfgemaakte ijsthee klaar, ter afwisseling van alcoholische dranken. Die kun je makkelijk op voorhand maken en klaarzetten in de koelkast.

 

Ik zet steevast karaffen pimped water of zelfgemaakte ijsthee klaar, ter afwisseling van alcoholische dranken tijdens het aperitief

 

Kinderfeestjes
Ook een zomers verjaardagsfeestje van je kinderen vraagt om lekkers. Toch hoeft wat op tafel komt, niet alleen ongezond te zijn, zoals chips, taart en frisdrank. Vaak zijn de gezonde varianten zelfs succesvoller. Fruitijsjes bijvoorbeeld, zijn gezond en heel snel gemaakt. Drinkyoghurt van de winkel bevat meestal heel wat toegevoegde suikers. Maak liever een pure versie: doe natuuryoghurt in de blender met verse of diepgevroren aardbeien, frambozen of mangoblokjes en eventueel een beetje honing en je hebt een heerlijke zomerse dorstlesser, die je perfect op voorhand kunt maken.

Barbecue: meer dan vlees alleen
Die past zelfs bij een heerlijke barbecue, het traditionele vleesfestijn. Maar wist je dat ook groenten en zelfs fruit zich heel graag op het barbecuerooster neervlijen? Ananas bijvoorbeeld, is erg makkelijk klaar te maken op de bbq en gegarandeerd een succes. Ook courgette, aubergine, tomaat, jonge worteltjes, paprika en asperges – het seizoen begint! – zijn heerlijk gegrilld. Bestrooi de plakjes courgette en aubergine vooraf met zout en laat ze minstens een half uurtje staan, zo wordt het meeste vocht onttrokken. Verwijder het zout en strijk ze in met wat olie. Rooster ze op de zijkanten van het rooster, daar is het minder heet.

Water en nog eens water
En met de soms ook hete dagen, moet je zeker voldoende water drinken. Eén glas per anderhalf uur is een goed gemiddelde. Maak er een gewoonte van om op vaste tijdstippen water te drinken: bij het opstaan, voor je tienuurtje… Download desnoods een gratis app, zoals ‘Hy, how much water did you drink today’ of ‘Hydro coach, drink water’, die je doet herinneren om op tijd te drinken. Wissel desnoods af met een kopje thee, soep of gearomatiseerd water.

… En geniet!
Als je gezond en gevarieerd eet, hoef je jezelf zeker niets te onthouden. Smul dus bewust van dat heerlijke stuk verjaardagstaart, die verleidelijke ijscoupe of die lekkere cocktail: maak er tijd voor, eet traag en… geniet!