Onze economie kraakt onder de ellenlange files. Volgens het federaal Planbureau zal het goederenvervoer in België tegen 2030 met 40 à 45 procent groeien tegenover 2012. Samenwerking binnen de logistieke sector en enkele concrete maatregelen zorgen voor een efficiënter transport en dus minder files.

Efficiëntere goederenstromen
Peter Lagey is manager van Multimodaal.Vlaanderen. Deze afdeling binnen VIL wil bedrijven meer doen samenwerken om hun goederenstromen efficiënter te maken. “Samenwerking in de logistiek maakt het mogelijk om de beladingsgraad van voer- en vaartuigen te verhogen en zo het aantal lege kilometers te verminderen. Minder lege vrachtwagens is rendabeler voor bedrijven én betekent minder verkeer op de weg.” Die samenwerking kan uiteenlopende vormen aannemen. Concurrerende producenten kunnen bijvoorbeeld hun bestellingen voor gemeenschappelijke klanten consolideren. “Momenteel werken we aan een samenwerkingsverband tussen een bier- en een frisdrankproducent. Wanneer zij volle paletten leveren bij de retailer, nemen ze altijd leeggoed mee, ongeacht of het eigen leeggoed of dat van de concullega is. Zo vermijden ze dat vrachtwagens leeg terugrijden.”

Onderling samenwerken
Ook transportbedrijven kunnen onderling samenwerken. Vooral voor internationale transporteurs is dat interessant, wanneer zij een onevenwicht in hun in- en uitvoer hebben. Een transporteur gespecialiseerd in vervoer naar Frankrijk kan de handen in elkaar slaan met een complementair bedrijf, gespecialiseerd in vervoer naar België. Voor elke volle vrachtwagen heen, komt er een volle terug.

 

Klanten die de leveringstijd zelf kiezen, leidt tot dure kriskrasroutes Bart Gadeyne

 

Formules voor structurele samenwerking
Vandaag bestaan er al dergelijke samenwerkingsverbanden, maar dat zijn vaak ad-hoc-initiatieven. De logistieke sector zoekt naar formules voor structurele samenwerkingsverbanden. “Het lijkt heel simpel, maar de weg ernaartoe is bijzonder complex”, zegt Lagey. “Ondanks de grote voordelen voor de verschillende partners, zijn vertrouwen en praktische problemen de belangrijkste belemmeringen. Zeker als het gaat om structurele samenwerking tussen meer dan twee bedrijven. Momenteel ontstaan er een aantal initiatieven om dit soort samenwerkingsverbanden te faciliteren via digitale dataplatformen. Bedrijven moeten wel bereid zijn om informatie uit te wisselen over hun goederenstromen, klanten en volumes. Een computeralgoritme zoekt de gemene delers en identificeert de opportuniteiten om ladingen te combineren. De aanbieders van die platformen zijn neutraal en garanderen de anonimiteit van de verschillende partijen, maar de zoektocht naar succesvolle use cases en rendabele businessmodellen is volop aan de gang.”

Oplossingen voor congestieprobleem
Ook Conundra, een bedrijf gespecialiseerd in route-optimalisatie, zoekt naar oplossingen voor het congestieprobleem op de weg. CEO Steven De Schrijver: “Als link tussen business en IT levert Conundra aan veeleisende klanten zoals Colruyt, Essers, Bpost, DHL, GLS… een SAAS-oplossing (cloud-software) die haar nut in de praktijk bewezen heeft. Het doel is om minder in de file te staan, minder lucht te vervoeren en de orders te leveren met minder kilometers.” Hun studies tonen aan dat een goed georganiseerde e-commerce het wegennet veel minder belast.

Krappe uitlevertijdsvensters
Bart Gadeyne, expert transportoptimalisatie bij Conundra: “Uit onze analyses zien we dat het aantal kilometers per bestelling stijgt, indien je als transporteur niet de nodige kritische massa haalt in een regio. Het samenwerken met de juiste partner die wel over de nodige densiteit beschikt in deze regio, is de slimme keuze.” Diegene die het transport werkelijk uitvoert, kan zijn route optimaliseren door de bestellingen te groeperen per truck. Een service binnen e-commerce die voor inefficiënt transport zorgt zijn de krappe willekeurige uitlevertijdsvensters. Gadeyne: “Als klanten kunnen kiezen wanneer hun pakket geleverd wordt, leidt dat tot enorme, dure kriskrasroutes. Slimmer is om de klant opties te geven, die optimaal passen in de routes.”

Promenadetijden en avondwerk
Andere maatregelen die wagens uit de filepieken kunnen houden, zijn volgens Gadeyne minder strikte promenadetijden en avondwerk. “Een wettelijk kader dat avondwerk voor werknemer en -gever aantrekkelijk maakt, zal ervoor zorgen dat er meer leveringen na de spits gebeuren.” Daarnaast zijn er nog mogelijkheden om de binnenstad logistiek leefbaar te houden, zoals ‘City Logistics’. Het materiaal wordt dan naar consolidatiecentra buiten de stadskern vervoerd en op een efficiëntere manier naar de eindbestemming gebracht.