Jongeren en globetrotters, het zijn haast synoniemen. Landen die vroeger onbereikbaar leken, zijn nu populaire vakantiebestemmingen.

Onder andere deze trend heeft Trendhuis opgetekend in de jaarlijkse Trendbarometer, de vinger aan de pols voor wat leeft bij de verschillende generaties.

Weg uit het Westen
CEO Nathalie Bekx merkt op dat jongeren armoede vaak definiëren als ‘niet kunnen reizen’, in plaats van ‘geen eten of geen dak boven je hoofd hebben’. Reizen is een levensstijl geworden voor hen.

Veel, lang en ver – dus buiten Europa – reizen is hun motto, wat binnen hun filosofie van het sabbatjaar past. Naast die ‘wanderlust’ zijn er nog tal van andere aspecten aan de reizende jeugd.

1) Hun verwachtingen van een reis zijn hoog: kennismaken met plaatselijke tradities, sporten, op avontuur gaan, zonnen, niets doen, kunst en cultuur beleven en mensen leren kennen. Bekx: “Overdreven luxe is geen vereiste, de aanwezigheid van uitgaansmogelijkheden evenmin.”

 

Niet kunnen reizen, dat is voor de jongeren van nu pas echte armoede – Nathalie Bekx

 


Maar toch lijken jongeren een minimum aan comfort en organisatie te verwachten, zodat ze met een gerust hart kunnen reizen.

Volgens Tom Geerts van Fox Vakanties heeft dat allemaal te maken met een huidige maatschappelijke trend. “Mensen hebben vandaag minder en minder tijd, en dat geldt ook voor jongeren. Daarom willen ze ook dat hun reis min of meer georganiseerd en comfortabel is, om ter plaatse geen tijd te verliezen.”

Into the Wild
2) Jonge reizigers zijn avontuurlijk. “Rondreizen met de rugzak en nieuwe plaatsen ontdekken, is wat ze het liefste doen”, specificeert Tine Depré van Vlaamse Jeugdherbergen vzw.

Dorien Anciaux (25) uit Antwerpen is in 2013 samen met haar vriend naar Indonesië gereisd en sindsdien heeft ze de reismicrobe helemaal te pakken. Ze gaat volgend jaar op wereldreis. “Jongeren worden wereldreizigers en de wereld wordt kleiner”, concludeert Tine Depré.

Tom Geerts beaamt: “Thailand, Costa Rica, Cuba en vooral Jordanië zijn momenteel heel populair bij jongeren. Het mag exotisch en avontuurlijk zijn, maar wel liefst in een toegankelijk land.”

 

Rondreizen met de rugzak en nieuwe plaatsen ontdekken, is wat ze het liefste doen - Tine Depré

 


3) Er zijn veel meer invloeden dan vroeger. Aan een reis gaat heel wat opzoekwerk vooraf. Nele Decoodt van KrisKras legt uit wie of wat de belangrijkste inspiratiebronnen zijn:

  • Tips van vrienden en familie
  • Travelblogs met reviews
  • Reisforums
  • Sociale media zoals Facebook, Youtube, Pinterest,…

4) Reizen is bij de huidige generatie 18- tot 30 jarigen de belangrijkste uitgave. Verklaring hiervoor is dat jonge mensen steeds later aan een gezin beginnen. Starters verdienen doorgaans niet al te veel en sparen doorheen het jaar.

5) De levensstijl die ze zich aanmeten, draait rond reizen. Ook voor Dorien Anciaux: “Om onze wereldreis te kunnen bekostigen, probeer ik zuiniger te leven.”

Op reis zelf proberen jongeren zo veel mogelijk te besparen op transport en logement, geeft Tine Depré aan. Lowcostmaatschappijen winnen aan populariteit en dankzij het internet vind je tal van goedkopere oplossingen en goede deals.