Nieuwe schoenen maar geen tijd om naar de winkel te gaan? Geen probleem. Even snel online kijken, klik, klik, klik…en klaar. De volgende dag staan je nieuwe Nike’s al voor je deur te blinken. Snel en gemakkelijk. Voor de consument dan. Maar wat veel mensen vergeten is dat zo’n bestelling een grote uitdaging is achter de schermen. Voor de logistieke partij die ervoor moet zorgen dat jouw schoenen binnen no time voor de deur staan te shinen, betekent jouw klik het begin van een heel avontuur.

Kleinere orders, groter aanbod
Het fenomeen van online shoppen is niet tegen te houden, de e-commerce blijft groeien. En als het van de consument afhangt, hebben we onze producten binnen vijf minuten na het doorgeven van de bestelling thuis. Alles moet sneller gebeuren, efficiënter en liefst zo goedkoop mogelijk. “Maar daar liggen net de uitdagingen voor de warehousing sector”, zegt Jan De Kimpe, CEO van logistiek consulting bureau Logisol Pro. “Eerst en vooral worden orders kleiner in waarde. Zowel consumenten als bedrijven bestellen veel minder producten ineens.” Naast kleinere orders wordt het aanbod van groothandels en distributiecentra almaar groter en verscheidener. “Daardoor weegt de logistieke kost veel meer door en zijn er alternatieven nodig.”

Robots delegeren
Die interne bewegingen – van pallet naar kleinere plaatsen voor het specifieke product – maken het namelijk niet meer verantwoord om personeel nog te laten rondlopen doorheen het magazijn met bestellijstjes die ze moeten afvinken. De Kimpe: “Automatische order picking is waar we naartoe moeten en zullen gaan, om de kosten te drukken en de efficiëntie te verhogen.” Een van de meest bekende methodes is dat de medewerker producten ophaalt waar het lampje brandt: pick-to-light. Of hij krijgt de bevelen via een commando dat gegeven wordt door draagbare computers. Er zijn zelfs experimenten aan de gang waarbij robots met camera’s rondrijden in het magazijn en alles registreren. Ligt er een product niet op zijn plaats, wordt dat doorgegeven. Ook gegroepeerde picking, waarbij orders voor meerdere klanten tegelijk worden klaargelegd, kan een oplossing bieden voor de hogere werkdruk.

 

Geautomatiseerde webwinkel
Het distributiecentrum van de Nederlandse online winkel Wehkamp in Zwolle gaat nog een stapje verder. Daar is de order picking volledig geautomatiseerd. “We merkten dat we bleven groeien en ons voormalig magazijn in Dedemsvaart werd te klein”, zegt Dirk van den Boogaart, corporate reputatiemanager van Wehkamp. “Na allerlei opties te overwegen, zoals uitbreiding, was automatisatie voor ons het meest interessante.” Nu worden de producten direct na het bestellen automatisch gepickt en aangeleverd bij een medewerker. De medewerker zorgt ervoor dat de producten in een klantverpakking geplaatst worden. Het sluiten en adresseren van de klantverpakking gebeurt ook volledig automatisch. Zo staat het pakket binnen 30 minuten na bestellen verzendklaar.

 

Nieuwe visie, flexibele werknemers
Ondanks alle technologische ontwikkelingen is voor Alfons Van Zele, CEO van Zelco Logistics, het optimaal invullen van de menselijke arbeid de belangrijkste uitdaging op het moment. “Technische oplossingen zoals automatisering zijn de basics. Als je die niet implementeert, ga je op de duur toch uit de boot vallen.” De uitdaging ligt hem dus in nieuwe visies over flexibele inzet van mensen en dat begint al met een transparante, eenvoudige arbeidsstructuur op voorhand. “Die improviseer je niet, die organisatie moet vooraf vastliggen. En dat moet er een zijn waar een evenwicht heerst tussen de menselijke arbeid, de technologische oplossingen én de value added services. En natuurlijk waar de klantgerichtheid centraal staat.”

 

Crossdocking = opportuniteit
Want de klant wil meer en dicteert als het ware het werkritme. Om 22 uur nog iets bestellen en verwachten dat je het ’s morgens aankrijgt? “Dan moet je natuurlijk ook beseffen dat er altijd iemand is die je order klaarlegt”, aldus Van Zele. Maar er zijn nog opportuniteiten te rapen bij crossdocking. Daarbij wordt de opslag in een magazijn overgeslagen, maar komt een product rechtstreeks van de leverancier in de uitgaande order. “Daar zou een degelijk track and trace systeem ervoor kunnen zorgen dat we het product al van bij de bestelling kunnen volgen en zonodig bij een andere vracht kunnen voegen.” En zo kan het dat als je schoenen én een nieuwe stofzuiger én de nieuwe Orange is the new black hebt besteld, en zij van verschillende docks komen, ze toch samen aankomen. Makkelijk toch.