Native_Mobalpa_FotoIn samenwerking met

Koen Puttemans,
Franchise Development Manager België van Mobalpa

Droom je al even over een eigen interieurzaak? Misschien is franchising iets voor jou! Je kan je dan naar hartenlust richten op de verkoop van bijvoorbeeld keukens, badkamers en dressings, terwijl een groot merk je ondersteunt op praktisch vlak.

Franchising betreedt de interieurwereld
Hoewel franchising relatief nieuw is in de interieurwereld, is de formule zeker interessant. Als franchisenemer verkoop je de producten en diensten van een groot merk, maar blijf je verder volledig autonoom in je beslissingen. Je profiteert vooral van de naambekendheid en schaal van de franchisegever. De franchisegever zoekt in ruil naar echte ondernemers die voeling hebben met de lokale markt. Je komt dus terecht in een grote familie waarvan de leden, elk vanuit hun eigen sterktes, samenwerken om een hoogstaande klantervaring te creëren.

Een ervaren speler helpt je op weg …
Een belangrijk aspect van de franchisingsovereenkomst is de ondersteuning die de franchisegever aan startende ondernemers biedt. Het merk beschikt immers over veel ervaring in verband met marketing, trends, HR … Een goede franchisegever begeleidt je wanneer je je businessplan opstelt en heeft de juiste decorateurs in huis voor de inrichting van je winkel. Bovendien lokt zijn bekende website bezoekers naar jouw vestiging.

 

Een troef van de franchisegever is de ondersteuning die hij aan startende ondernemers biedt

 

… en begeleidt je in praktische beslommeringen
Franchising kan ook financieel interessant zijn. Als franchisenemer betaal je doorgaans een vergoeding voor het gebruik van de merknaam, maar die kan worden gecompenseerd door lagere opstartkosten en een sterkere onderhandelingspositie bij je bank dankzij de kredietwaardigheid van het merk. Verder helpen bepaalde merken je om personeel aan te werven en op te leiden. Zo kan je zaak effectief terugvallen op medewerkers die deskundig interieuradvies verlenen. Een troef om klanten te overhalen.

mobalpafoto2

Wissel ervaringen uit met je leverancier
Sommige merken staan nog zelf in voor de productie van hun keukens of badkamers. Daardoor beschik je over een directe communicatielijn met je leverancier. Ontzettend handig om problemen op te lossen of snel in te spelen op de vragen van je klanten! Een sterke partner garandeert je steeds kwaliteit en voldoende diversiteit zonder dat je leveranciers moet zoeken of opvolgen. Bovendien wisselen jullie regelmatig ervaringen uit, zodat jullie elkaar kunnen versterken.

 

Dankzij franchising kan je je concentreren op de kern van je zaak: de verkoop en het beheer van je winkel

 

Laat je ondernemerszin de vrije loop
Uiteraard draag ook jij bij aan dit collectieve ondernemersverhaal. Jij bent de eindverantwoordelijke van je zaak. Je moet dus zorgen dat je businessplan klopt en de nodige omzet wordt gehaald. Wanneer je een franchisegever zoekt, check je dus best of je je eigen stempel kan drukken op je zaak en hoe je op de lokale markt kan inspelen. Een evenwichtige samenwerking geeft je ruimte en laat je vooral toe om je te concentreren op de kern van je zaak: de verkoop en het beheer van je winkel.

Klaar om de stap te zetten?
Binnen franchising maak je je droom op een laagdrempelige manier waar. Kies voor een evenwichtige formule en onderneem binnen een wij-verhaal. Je kan je dan volledig focussen op je eigen sterktes: de verkoop, je zin voor initiatief en het leidinggeven. Zoek daarbij naar een partner die kwaliteitsvolle producten maakt en praktische ondersteuning biedt. Zo beschik je over een mooie uitvalsbasis voor je onderneming.