Een recente enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop leert ons dat acht op de tien bevraagden zegt dat online shoppen niet ingewikkeld is, dat het hen tijd bespaart en dat er op het web koopjes te vinden zijn. Dit laatste wordt nog aangewakkerd door tal van vergelijkingssites, die consumenten helpen om de winkel te vinden waar ze het goedkoopst worden bediend.

 

Nuance I
“Het buikgevoel zegt inderdaad dat online winkelen goedkoper kan zijn dan kopen in fysieke winkels”, zegt professor Gino Van Ossel, retailspecialist en docent aan onder meer de Vlerick Business School. “Maar de onderzoeken die dat moeten bevestigen, zijn doorgaans erg gefragmenteerd en onvolledig. We moeten ze dus wat nuanceren.” Van Ossel werpt alvast enkele vragen op: nemen de onderzoeken alleen Belgische websites op of ook buitenlandse? En doet ze dat dan ook met de fysieke winkels? Sommige producten zijn in klassieke Duitse winkels – bijvoorbeeld door andere belastingen – ook goedkoper dan in de Belgische.

 

Alle webshops die onze leden onlangs bezochten, kregen tamelijk goede tot zeer goede tevredenheidsscores

 

Nuance II
Daarnaast moet volgens Van Ossel een onderscheid worden gemaakt tussen pure internetwinkels en fysieke ketens die ook aan webverkoop doen. “Binnen die laatste categorie heb je diverse aanpakken. Sommige ketens vragen dezelfde prijs online als in de winkel. De schoenenverkoper Torfs is er zo een, al doet die soms acties op het internet op het moment dat de winkels dicht zijn. Andere ketens verkopen online dan weer goedkoper, omdat ze zich op het niveau van de pure internetverkopers willen zetten. Of ze hebben een verschillend assortiment in de winkel en online.”

 

Horrorverhalen ontbreken
De interne organisatie van de webwinkels lijkt de consument echter niet te deren. “Alle webshops die onze leden onlangs bezochten, kregen tamelijk goede tot zeer goede tevredenheidsscores. Echte horrorverhalen kwam we nauwelijks tegen”, zegt woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop. Eventuele ontevredenheid is dan ook meestal te wijten aan trage leveringen of aan technische problemen bij de betaling. “Of er is sprake van de klassieke miskoop, maar die kan eveneens in een klassieke winkel gebeuren. Bij een aankoop online kan de aankoop trouwens nog worden teruggestuurd.”