Geen online bestelling zonder online betaling. Webshops doen veel moeite om die laatste stap van een virtueel winkelbezoek steeds gemakkelijker te maken. Zij weten immers: hoe meer moeite de consument moet doen om die betaling te doen, hoe groter de kans is dat zijn bestelling niet doorgaat.

De boodschappen afrekenen? Gewoon, met de bankkaart. Een online bestelling betalen? Met de betaalapplicatie natuurlijk. En zelfs een pint op café reken je tegenwoordig snel – en soms zelfs contactloos en zonder code in te voeren – af met de kaart of smartphone. Allemaal super gemakkelijk en helemaal veilig volgens onze banken en andere betrokkenen bij het betaalproces.

Online betalingsproces?
Maar, hoe zit dat proces nu juist in elkaar? Op de website van Bancontact, het grootste en bekendste betaalsysteem van België, wordt alles beknopt uitgelegd. Bancontact stelt de regels op voor iedere betrokken partij bij het betaalproces: de bank, de betaalterminalleverancier die de betaalterminals least of verkoopt aan winkels, de payment service provider die de betaalpagina voor webshops maakt en de zogenaamde acquirer die zorgt voor een veilige verbinding tussen die terminals en betaalpagina’s en de bank.

 

In België wordt in de meeste gevallen dus nog altijd gebruik gemaakt van een kaart in combinatie met een kaartlezer of terminal en een codeKim Van Esbroeck

 

Betaalsysteem – acquirer – bank
Wanneer je een betaling met de kaart doet in een winkel of webshop en de kaart in de terminal of kaartlezer steekt, kijkt die terminal of de kaart geldig en is en welk betaalsysteem van toepassing is. Vervolgens gaat de aanvraag tot betaling via de acquirer naar de bank. De bank controleert nu of de juiste code werd ingevoerd, of er voldoende saldo is en of alles veilig is. Wanneer dat allemaal het geval is, kan de betaling doorgaan. De bank zorgt er nu via de acquirer voor dat het geld van rekening wisselt.

Kaart in combinatie met code
In het hele proces fungeert Bancontact dan als een soort spin in het web, die zorg draagt voor een naadloze samenwerking tussen de verschillende partijen. “In totaal vonden zo in 2016 1,3 miljard betalingen in de winkel plaats via Bancontact”, licht Bancontact-CEO Kim van Esbroeck toe. “Zo’n 40 miljoen betalingen vonden plaats via online webshops en 3,5 miljoen via de Bancontact app. In België wordt in de meeste gevallen dus nog altijd gebruik gemaakt van een kaart in combinatie met een kaartlezer of terminal en een code.”

 

Shopping gebeurt niet alleen vanop de desktop, maar ook via de smartphoneIlse De Muyer

 

Alternatief voor de bankkaart
Toch is er een alternatief voor de bankkaart. Veel banken ontwikkelden namelijk hun eigen apps waarmee het gebruik van een kaart en kaartlezer overbodig wordt. Het gebruik van deze apps neemt toe. Van Esbroeck: “Exacte cijfers heb ik niet, maar wij horen van onze partners, zoals bijvoorbeeld Bol.com, dat de uitval tijdens de checkout (wanneer de artikelen al in het digitale winkelkarretje van de consument zitten en enkel nog afgerekend moeten worden, red.) verminderd is door betaalapps.” Wanneer een consument niet zijn kaartlezer en bankkaart hoeft te zoeken tijdens het afrekenen van een online bestelling, maar gewoon de QR-code op het scherm kan scannen met zijn smartphone of op een andere manier digitaal kan ondertekenen, blijkt de kans dat hij iets bestelt dus effectief groter.

Mobiel betalen
KBC signaleert eenzelfde toename in het gebruik van hun MobilePay-toepassing. “Bovendien zien we dat onze klanten hun transactie vaker digitaal ondertekenen met hun smartphone”, vertelt communicatieverantwoordelijke Ilse De Muyer, die nog een derde ontwikkeling ziet bij online bankieren: “Shopping gebeurt niet alleen vanop de desktop, maar ook via de smartphone.” Klanten kunnen in dat geval bestellen en betalen met een toestel: hun smartphone. “De betaalapp opent automatisch en kan direct digitaal ondertekend worden. Nog eenvoudiger.”

Veiligheid eerst
Gemak dient de mens, en in dit geval de consument. De vraag die al deze nieuwe, gemakkelijke betaalmethoden echter direct oproept: hoe veilig is het allemaal? Bij KBC moet er altijd nog een geheime code worden ingevoerd om de klant te beschermen. De Muyer: “Wij dragen zorg voor de veiligheid en voor de klant.” Bovendien heeft de betaalwereld ook zijn eigen standaarden waaraan ze moet voldoen. “Dat is redelijk technisch allemaal”, aldus Van Esbroeck. “Tegelijkertijd leggen wij onszelf nog bepaalde eisen op. Niet alleen willen wij onze klanten beschermen, het is voor onszelf en onze reputatie heel belangrijk om ervoor te zorgen dat alles veilig gebeurt.”