Sommigen hebben het met de paplepel binnengekregen, anderen rollen er eerder toevallig in. Maar het is duidelijk dat de meeste ondernemers, onder welke ondernemingsvorm dan ook, gepassioneerd zijn door de kick, de vrijheid én de verantwoordelijkheid.

 

Wiet Vande Velde, CEO, Aardingen Maro via overname

Waarom heb je voor deze vorm van ondernemen gekozen?
“Omdat ik een geboren ondernemer ben. Ik heb nooit voor een werkgever gewerkt. Ik had mijn eerste bedrijfje toen ik zestien was en organiseerde toen paintball en outdoor events. Na mijn universitaire studies ingenieur elektromechanica wist ik dat het mijn roeping was: ondernemer worden. Ik ben gestart met zonnepanelen en dat liep wel lekker. Ik heb goed verdiend en met dat geld wilde ik diversifiëren. Uitbreiden en er andere activiteiten bijnemen. Zo heb ik Aardingen Maro overgenomen. We installeren nog altijd zonnepanelen, maar doen er installatiewerken voor aardingen, bliksemafleiding en telecom bij. Ik begeleid en coach nu ook jonge ondernemers.”

Wat zijn de voordelen van deze vorm van ondernemen?
“Er is één duidelijk verschil tussen een onderneming opstarten en iets overnemen. Het voordeel van een overname is dat er al iets bestaat. Je hoeft niet van nul te beginnen. Je hebt al een product, er is – hopelijk – potentieel, je beschikt al over klanten en leveranciers én je hebt al zicht op cijfers. Dat kan je een voorsprong geven. Een ander voordeel is dat banken of investeerders ook sneller geneigd kunnen zijn je te steunen, om de eenvoudige reden dat je al ‘bestaat’. Al moet je de realiteit wel afwachten, natuurlijk. Want het valt nog af te wachten of die bestaande klanten van je bedrijf inderdaad nog bij jou blijven kopen ook.”

Welke obstakels ben je tegengekomen en hoe heb je ze aangepakt?
“De grootste moeilijkheid waarmee je te kampen krijgt bij een overname, is de bestaande bedrijfscultuur. Een bizar en serieus onderschat fenomeen. Bedrijfscultuur is iets dat gevormd wordt in de loop van de tijd en dat ook bijzonder hardnekkig is. Je verandert een dergelijke cultuur niet zo meteen. Nieuwe bazen, nieuwe regels, dat zint de meeste mensen niet. Mensen zijn gewoontedieren en wars van alle verandering. Zelfs als je goedbedoeld dingen in de positieve zin verandert. Het feit dàt je ze verandert, stoot op weerstand. Als nieuwe bedrijfsleider moet je dit onder ogen durven zien en je moet er ook de nodige tijd en budgetten voor uittrekken om mensen eventueel te laten gaan.”

 

Erik Van Heuckelom, CEO van Carrefour-filiaal via franchise

Waarom heb je voor deze vorm van ondernemen gekozen ?
“Ik ben er eigenlijk een beetje toevallig ingerold, maar het was zeker niet tegen mijn goesting. Ik studeerde TEW aan de Universiteit Antwerpen, waar ik mijn huidige vrouw leerde kennen. Mijn schoonouders hadden in die tijd vier winkels – toen nog Unic – en de twee dochters hebben uiteindelijk allebei twee winkels overgenomen. We waren misschien wel wat jong om een dergelijke business te runnen, maar aan de andere kant was het de beste leerschool die je je kunt dromen. Want van de fouten die je op die leeftijd maakt, daar weet je tot op vandaag nog precies van wat je eruit geleerd hebt. En mijn studies TEW, die zijn ook niet voor niets geweest, daar maak ik in de praktijk nog altijd gebruik van.”

Wat zijn de voordelen van deze vorm van ondernemen?
“De voordelen van franchise? Het klassieke antwoord: het imago en de merkbekendheid. Je vertrekt van een beproefde formule en krijgt er van bij de start een grote naam bij. Je pikt aan bij het bestaande systeem en profiteert mee van de gezamenlijke infrastructuur. Communicatie, marketing, promotie, gecentraliseerde aankopen, prijsbeleid… Het wordt allemaal voor jou geregeld. Je hebt bovendien een bijzonder ruim assortiment in huis, van nationale merken en huismerken. Je moet vooral je zaak beheren, je rendement bewaken, het evenwicht vinden tussen assortimentaanbod en verliesbeheer, zeker voor de versafdelingen, en verder rekening houden met het specifieke koopgedrag van je cliënteel.”

Welke obstakels ben je tegengekomen en hoe heb je ze aangepakt?
“Er zijn niet echt bepaalde obstakels of moeilijkheden, wel consequenties, eigen aan een franchiseformule. Dat weet je ook vooraf. Zo weet je vooraf perfect dat je nooit voor 100 procent je eigen baas zult zijn. Je moet je ook aansluiten bij wat het hoofdhuis je ‘oplegt’, al is er wel een zekere speling om je zaak zo goed mogelijk af te stemmen op je eigen specifieke doelgroep. Maar dat wil dus ook zeggen dat je – als er een promotie loopt waar je nul procent winst op mag nemen – je daar ook bij moet neerleggen. Het is een beetje geven en nemen, alleen moet jij er wel voor zorgen dat je zaak rendeert. En loopt het al eens iets minder lekker? Dan moet je soms tonen dat je op je strepen staat.”

 

Elien Defraeije, CEO en oprichtster van Creactiv

Waarom heb je voor deze vorm van ondernemen gekozen?
“Ik heb er in de eerste plaats voor gekozen om mezelf te kunnen zijn. Om mijn eigen ding te doen. Ik heb nooit voor een baas gewerkt, misschien ben ik ‘een goeie baas’ gewoon nooit tegengekomen. Dat kan, ik ben vrij jong gestart. Maar ik kom uit een familie van ondernemers. Mijn ouders, mijn grootouders en nog meer mensen uit de familie hebben destijds gekozen voor het ondernemerschap, het zit dus in de genen, zeg maar. Als student al kreeg ik van mijn ouders de nodige steun en stimulansen om aan de slag te gaan. Na mijn studies ben ik er dus eigenlijk meteen ingevlogen en ben ik beginnen werken in bijberoep. Nadien heb ik de stap gezet en ben ik er helemaal voor gegaan.”

Wat zijn de voordelen van deze vorm van ondernemen?
“Het grote voordeel voor mij is dat je je helemaal kunt geven en datgene doen waar je echt in gelooft. Je draagt de volle verantwoordelijkheid en het is aan jou om je beloften en je engagement naar de klant toe na te komen. Je bent het aanspreekpunt voor je klanten, je hebt zelf het eerste maar ook het laatste contact met de klant. Dat maakt dat je mensen, maar ook jezelf op een totaal andere manier leert kennen. Op zich is dat ook verrijkend, zowel voor je zakelijk leven als voor jezelf als mens. De mooie levenslessen krijg je er gratis bij. En dan is er nog altijd het gevoel van vrijheid, al is dat ook wel een beetje een vals gevoel, want uiteindelijk is elke klant een beetje je baas.” 

Welke obstakels ben je tegengekomen en hoe heb je ze aangepakt?
“Ik zie voornamelijk positieve dingen aan het ondernemerschap, maar er zijn ook weleens mindere momenten. Zo draag je de volle verantwoordelijkheid en dat betekent ook wel dat je work-life-balans niet altijd mooi in evenwicht is. Je zaak is je kind, en als vrouw moet je beslissen of je daarnaast ook echte kinderen wilt. Er is ook altijd dat verantwoordelijkheidsgevoel voor je medewerkers, want op het einde van de maand moet hun loon er liggen. Je hebt uiteindelijk het beste voor met je menselijk kapitaal. Dat kan beangstigend zijn, maar, zoals gewoonlijk, is er een oplossing voor alles. Soms moet je leren de dingen durven los te laten. Je moet leren delegeren en vertrouwen hebben in anderen.”