Loop eens door een winkelstraat. Veel kans dat je er op een Ibis-hotel, Yves Rocher én Panos stoot, allemaal merken die gebruik maken van een franchiseformule om hun bedrijf te laten groeien. Franchise is voor veel zaakvoerders dan ook dé manier om een succesvol concept snel, voordelig en vaak over de landsgrenzen heen uit te rollen.

Zelfstandig samenwerken
Even terugspoelen. Wat is dat nu weer, franchising? Ruwweg komt het neer op een samenwerking tussen twee zelfstandige partners, waarbij de ene het recht geeft aan de andere om een beproefde commerciële formule uit te baten, uiteraard tegen vergoeding en onder voorwaarden. In België duikt franchising in zo goed als alle branches op.

 

Dat ik over veel dingen niet hoef na te denken, ervaar ik eerder als een geruststelling – Philippe Vanderbeken

 

Diensten vs. distributie
Dienstenfranchise is volgens de Belgische Franchise Federatie de meest voorkomende vorm. De franchisenemer commercialiseert in dat geval een dienst uitgedacht door de franchisegever. Vaak gaat dit gepaard met de levering van een product. Dat zie je onder meer bij fastfoodketens. Nog een populaire formule in ons land is distributiefranchise. De franchisegever speelt dan de rol van distributeur. Deze vorm van franchising vind je bijvoorbeeld bij boekhandel- en elektroketens.

Perfecte uitdaging
Terug naar onze winkelstraat, waar we binnenstappen bij Pizza Italia. Philippe Vanderbeken, uitbater van de vestiging in Kortrijk, was als klinisch psycholoog allerminst voorbestemd voor een bestaan als franchisenemer. Het was de slechte economische conjunctuur, een fijne studentenbaan en een beetje toeval die hem in die richting hebben gedreven. “De baas voor wie ik als jobstudent werkte, stopte ermee. Ik vond na mijn studies geen werk en zag het als de perfecte uitdaging.”

 

franchise-01

 

Sowieso vraag naar
Dat hij met die stap enig risico nam, daar heeft hij nooit echt van wakker gelegen. “Bij een franchisezaak weet je zeker dat je een product of dienst hebt waar vraag naar is. Anders was het nooit tot een franchiseformule uitgegroeid. Ik vertrouwde erop dat het zou lukken.”

 

Als zelfstandigen in een franchiseformule stappen, moeten ze in staat zijn zich aan te passen – Ivo Bossuyt

 

Geen zorgen over aankoop
Hij kon uiteraard teren op de kennis, ervaring en steun van franchisegever Geert Pelsemacker en zijn medewerkers. Vanuit de Prima Pizza Centrale in Wetteren kopen zij alle ingrediënten aan en bereiden ze dagelijks de deegbollen. Over de aankoop hoeft hij zich dus geen zorgen te maken. Ook inzake marketing en personeelsadministratie steken ze een handje toe, wat gezien de vele jobstudenten en de ingewikkelde regelgeving zeer welgekomen is. Geert Pelsemacker: “We willen dat de franchisenemers de tijd hebben om te focussen op de verkoop en de kwaliteit van de pizza’s.”

Volg het keurslijf
Keerzijde van de medaille: tenzij de klant er zelf om vraagt, kan Philippe Vanderbeken niet experimenteren met pizza’s. Andere meubels kiezen of zelf een likje verf tegen de muur gooien, kan evenmin. Te allen tijde moet hij als franchisenemer het keurslijf volgen. Zo staat het in het contract. Of dat niet te veel steekt voor een zelfstandige? “Het voelt niet aan alsof er iemand voortdurend meekijkt. Dat ik over veel dingen niet hoef na te denken, ervaar ik eerder als een geruststelling. Ik vind dat ik nog voldoende speelruimte overhoud.”

 

We willen dat de franchisenemers de tijd hebben om te focussen op de verkoop en de kwaliteit van de pizza’s – Philippe Vanderbeke

 

Zelfstandigen = betweters
Dat niet iedereen zo meegaand is, ervaart Ivo Bossuyt van verfspecialist Colora vooral wanneer hij als directeur van de groep gesprekken voert met potentiële franchisenemers. “Ik weet dat zelfstandigen per definitie ‘betweters’ zijn. Ik beschouw dat als een kwaliteit. Maar als ze in een franchiseformule stappen, moeten ze in staat zijn zich aan te passen. Zo bepalen wij waar de kassa staat, en betaalt de franchisenemer de factuur van deze kassa. Niet elke kandidaat kan daarmee om. Sommigen zien enkel de nadelen.”

Franchise heeft streepje voor
Niet dat het er bij Colora zo hard aan toegaat. Bovenal nemen ze vanuit het hoofdkantoor heel veel zorgen weg. Zo zijn er continu zeven medewerkers bezig met de begeleiding van de 56 Colora-winkels. Als vanzelf slagen die er zo in om zich jaar na jaar opnieuw uit te vinden, een must gezien de snel veranderende omgevingsfactoren. Dat de franchisenemers op die manier een dikke streep voor hebben op de onafhankelijke concurrenten, staat buiten kijf.