Wil je het hele jaar rond van de voordelen van maximale energie genieten? Laat dat dan niet van het seizoen of het weer afhangen, maar besteed lekker 52 weken lang aandacht aan het beste voor jezelf. Wie gezonde principes toepast heeft meer energie, voelt zich fitter en beschermt zichzelf tegen een winterdip of -kwaaltjes. Daardoor geniet je ook van de energie om zalige winterse activiteiten te doen. Voor inspiratie kijk je verder in dit magazine om te smullen van heel veel tips.

Groot of klein energiepakketje
Het is zeker niet zo dat de ene met een groter ‘energiepakketje’ is geboren dan de andere. Je energievoorraad wordt bepaald door je levensstijl. En in tegenstelling tot je gezondheid, heb je die wel volledig zelf in de hand. De eerste twee cruciale stappen om je energiepeil op te krikken is uiteraard de tandem bewegen en gevarieerde voeding.

 

Door voeding van verschillende kleuren te eten, boost je je immuniteit

 

Laat je feel good-hormonen los
We denken vaak dat bewegen energie vraagt, terwijl het net energie geeft. Door te bewegen ga je immers je feel good-hormonen, serotonine en endorfine, stimuleren. Die bezorgen je een prettig gevoel. Wie de knop kan omdraaien en zelfs bij minder weer elke dag een wandeling maakt, keert nadien blijgezind weer naar huis en heeft de hele avond nog energie over.

Beweeg in buitenlicht en -lucht
Je lichaam voert door te bewegen cortisol af. Cortisol is het stresshormoon dat je gedurende de hele dag opbouwt en dat je alleen door fysieke actie kunt afbreken. Als je niet beweegt, blijft dit stresshormoon in je lichaam circuleren. En nogal logisch, dat beïnvloedt je totale hormonenbalans én je humeur negatief. Bovendien neem je vitamine D op als je in buitenlucht en vooral in daglicht actief bent. Dat is een super hulpbron om je lichaam in topvorm te houden.

Kleur = gezond
Je voeding geeft je uiteraard ook energie. Al eten we in de winter meestal minder fruit en groente dan in de zomer. Daardoor nemen we ook minder vitaminen en mineralen op. De kleur van een voedingsproduct bepaalt trouwens ook welke genezende eigenschappen het bevat en dus ook welke positieve invloed op het lichaam. Energie is belangrijk, dus variatie is van fundamenteel belang.

 

We denken vaak dat bewegen energie vraagt, terwijl het net energie geeft

 

Bord vol groente
Door voeding van verschillende kleuren te eten, boost je je immuniteit en versterk je je smaakzin. Alleen vergt dit tijdens de wintermaanden een beetje meer inspanning. Bouw daarom stap voor stap kleine veranderingen in: combineer verschillende groenten in één maaltijd. Maak ’s avonds wat meer groenten klaar, dan heb je meteen een lunchportie over voor de volgende dag. Hou het basisprincipe voor in de winter aan: eet twee keer een half bord groenten per dag.

Beleef warme avonturen
Nestel je dan voor de open haard in een gemakkelijke stoel en adem goed uit zodat je longen spontaan een grote scheut zuurstof aanzuigen. Maak alvast plannen om de winter van je leven te beleven, vol met warme avonturen. Warm voor je lijf en voor je hart. Ik wens je een zalige winter en een gelukkig gevoel!