Terug naar de natuur, in alle rust, geen stress en de vrijheid om te doen waar je zin in hebt. Het zijn maar enkele voordelen die toeristen opsommen wanneer ze het over een kampeervakantie hebben. Klinkt heerlijk,en voor Nederlanders is kamperen al decennialang populair, maar in België moeten nog veel mensen over de streep getrokken worden. “Er is toch nog een verschil tussen beide landen”, weet Hilde Vanhoutte van Vlaamse Kampeertoeristen. Zo zet een kampeerder in Nederland daags voor z’n vertrek trots z’n caravan of kampeerwagen voor z’n huis.

Uit het verdomhoekje
In België was het lange tijd anders: wie zijn caravan had klaarstaan voor vertrek op reis, mocht zich wel eens aan burengeroddel verwachten. Kamperen stond synoniem voor mensen die zich een duurdere vakantie niet konden permitteren. Of voor permanente campingbewoners die zich geen woning konden veroorloven. Vanhoutte: “Nu is er gelukkig een mentaliteitswijziging. Kamperen is uit dat verdomhoekje gehaald en vandaag kent het een positieve connotatie. We merken nu toch al een aantal jaar op rij dat kamperen ook hier aan een opmars bezig is.”

Vrijheid én comfort
De verschuiving is deels te danken aan de trend van glamping. “De hang naar luxe is opvallend”, meent Dirk Metsu van Recread, de beroepsvereniging van campinguitbaters. “De toerist wil wel de natuur en de vrijheid, maar tegelijk ook het comfort van een hotel of appartement.” Veel campinguitbaters spelen daar dan ook op in. Al stellen ze meteen ook vast dat de crisis nog een rol speelt. Metsu: “Eigenlijk is het vooral de verhuurmarkt die het goed doet. De verhuur van caravans en tenten zit in de lift. De consument wil van alles proeven, uitproberen zonder dat het al te veel kost. Grote investeringen worden uitgesteld.”

 

De toerist wil wel de natuur en vrijheid, maar ook het comfort van een hotel of appartement – Dirk Metsu

 

Afwisselende accomodatie
Zo doet de stacaravan het bijvoorbeeld bijzonder goed. Volgens William Smesman van Kampeerwereld boomt de verhuur in 2014. “Het is ideaal voor toeristen die wel willen kamperen, maar nog niet helemaal overtuigd zijn. Je hoeft geen dure investering te doen, het materiaal is aanwezig en alles wordt voor jou gedaan. Net zoals het huisje of chalet dat je huurt, is ook je stacaravan volledig instapklaar.” Vaak stellen campings een gevarieerd aanbod aan. Smesman: “Zo heb je de stacaravan, maar dat verblijf kun je dan afwisselen met een paar nachten in een boomhut bijvoorbeeld. Heel spannend, op vier à vijf meter hoogte leef je tussen de dieren, maar heb je er genoeg van, dan keer je gewoon terug naar de luxe van je caravan.”

Kampeerauto populair
De uitzondering op de trend van huren, is de swingende verkoop van kampeerauto’s. Die overtreft sinds een jaar of vijf de verkoop van caravans. “We stellen daar een duidelijk stijgende trend vast”, meent Metsu. “De crisis heeft minder vat op de verkoop omdat het om een echt luxeproduct gaat.” Bovendien is de kampeerwagen hip en trendy geworden. Hij kost weliswaar meer dan een gewone caravan, maar geeft nog meer dat gevoel van vrijheid. Je kunt je gemakkelijk en comfortabel verplaatsen.

Vintage en retro
Ook merken we een hype voor alles wat retro en vintage is. Het kamperen werd nooit eerder met zoveel coole termen geassocieerd. “Het is vooral dankzij de revival van de oude Volkswagen-busjes en retrocaravans de voorbije jaren dat kamperen bij jongeren weer helemaal hot is”, meent Vanhoutte. “Mensen knappen die campers zelfs op en gaan er mee op reis of zetten zo’n gepimpte vintage caravan in hun tuin.”

 

Er is een trend naar meer luxe, maar ook back to basics wint aan belang – Hilde Vanhoutte

 

Gezellig familiegebeuren
Naast de stijgende verkoop van kampeerwagens zijn er nog andere trends te bespeuren. “Er worden niet alleen meer tenten verhuurd”, aldus Vanhoutte, “de laatste twee jaar zien we ook een opvallende stijging in de verkoop van tenten.” De verklaring is eenvoudig. De jeugd vindt kamperen opnieuw hip, maar ook jonge gezinnen vinden kamperen een gezellig familiegebeuren: samen de tent opbouwen, samen je potje koken. Eerst huren ze een aantal jaren, dat slaat aan en dan gaan ze over tot de aankoop van een goede tent.

Back to basics
Binnen het segment van glamping is het aanbod intussen gevoelig uitgebreid. “Kamperen dekt nu gewoon een grote lading. In sommige gevallen heeft het zelfs nog weinig met kamperen te maken”, aldus Smesman. Maar naast de trend naar meer luxe, wint ook back to basics, het zogenaamde ‘bamping’ aan belang. “Bijvoorbeeld het paalkamperen”, legt Vanhoutte uit. “Je plaatst je trekkerstent bij een paal op een afgelegen, stille plek in de natuur en beschikt enkel over een waterpomp.” Of families kiezen voor meer eenvoud op kleinschalige natuurkampeerterreinen. Of ze zetten hun tent, caravan of kampeerauto op een boerderijcamping. Extra leuk voor de kinderen als ze mogen meehelpen met het voeren van de dieren, meerijden met de tractor…

Digitale detox
Sommige kampeerders willen all the way gaan en kiezen voor een digitale detox: zonder iPhone, gsm, iPads, maar gewoon genieten van de natuur. Al is dat voor een minderheid weggelegd. Het merendeel wil wel een camping met wifi, want kinderen willen ook op vakantie hun digitaal vermaak bij zich hebben. Al blijft het belangrijkste van een kampeertrip toch vooral het contact met de natuur. Opnieuw in alle rust je omgeving ontdekken en even ontsnappen aan de alledaagse stress.