Zwanger zijn, hoe doe je dat eigenlijk? Een vraag waar helaas geen rechtlijnig antwoord voor bestaat, maar die iedereen zich stelt. En ‘hoe’ is voor niemand hetzelfde, al zijn er wel enkele stokpaardjes die een zwangerschap net iets draaglijker kunnen maken.

Negen maanden reikhalzend uitkijken naar de dag waarop je je baby in je armen mag houden is intens, met vaak een heleboel lichamelijke en mentale ups en downs. Wat verandert er en hoe ga je daar, naar eigen vermogen, het beste mee om?

Accepteren is de eerste stap
Je kent namelijk de typische ‘kwaaltjes’ van een zwangerschap vast wel, zoals de ochtendmisselijkheid, hormonale schommelingen en quasi-oncontroleerbare blaas. Het is voor iedereen anders, maar één ding is wel zeker: je lichaam ondergaat een heuse verandering. Er groeit tenslotte een mensje in jou. “Accepteren dat lichamelijke kwaaltjes normaal zijn bij de zwangerschap is vaak de beste manier ermee om te gaan,” vertelt Lilian Wirken, auteur van Als bevallen spannend is en verloskundige/mindfulnesstrainer. “Wees mild voor jezelf en pas je tempo aan je veranderende lichaam en geest. Bekijk samen met je baas of aanpassingen op je werk eventueel mogelijk zijn, zoals de nachtdiensten afgelasten, bijvoorbeeld.”

 

We raden de partner aan zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de bevalling, want die is van onschatbare waardeLilian Wirken

 

Fysieke & mentale voorbereiding
Ook een goede portie sport en ontspanning draagt bij tot een aangenamere zwangerschap. Noor van der Wegen van Dreambaby: “Workshops zwangerschapsyoga, babymassage en draagdoeken helpen enorm. Wij organiseren die ook en zien dat ook veel papa’s eraan meedoen. Zo blijf je in contact met je baby en kom je tot rust. Zowel tijdens als na de bevalling.” Een bevalling verloopt beter wanneer je in goede conditie bent, maar Wirken legt ook de nadruk op de mentale voorbereiding. “Het volgen van een bevalcursus kan meer vertrouwen geven op je vermogen met pijn om te gaan. Denk aan mindfulness, hypnobirthing – het ontspannen van lichaam en geest – of haptonomie, waarbij je verbinding maakt met je lichaam en je baby.”

Vele vragen…
Het zijn niet enkel de ongemakkelijkheden of pijn die je ervaart tijdens de zwangerschap die kunnen doorwegen. Je hele leven neemt een nieuwe wending en dat geeft veel stof tot nadenken. “Hoe leg ik een geboortelijst? Welke wandelwagen past het beste bij ons? Hoe richt ik de kinderkamer in? Je stelt jezelf tonnen vragen”, weet Van Der Wegen. “Advies, inspiratie en steun van professionals, vrienden en familie valt daarom aan te raden.”

…adviserende omgeving
Je omgeving kan zeker een grote hulp zijn, maar staat tegelijkertijd wel klaar met hun eigen vragen, verwachtingen en ‘goede raad’. Wirken: “De stress van een veranderende omgeving maakt je vatbaar voor psychische klachten. Je partner bereidt zich daarom ook zo goed mogelijk voor op de bevalling en wat nadien volgt, want die is van onschatbare waarde.”

 

Workshops zwangerschapsyoga, babymassage en draagdoeken helpen te ontspannen en in vorm te blijven Noor van der Wegen

 

Altijd in contact met je baby
Een aangename zwangerschap staat of valt dus met je emotionele stabiliteit. In balans zijn met jezelf wilt namelijk zeggen dat je in balans bent met je baby. Wirken: “De baby ervaart de emoties van de moeder door een knappe uitwisseling van zogenaamde ‘boodschapperstoffen’ via de moederkoek. Indirect communiceer je dus de hele dag met je kindje.” Een aanraking van de buik en geluiden lokken een reactie uit en de baby herkent de stem van moeder of vader. Je kunt dus gerust je zeemzoete zangstem inzetten om je kleine spruit voor je te winnen.

Gezondheid voorop
Nog een kleine tip over wat je zeker niét mag doen: denken dat je iets móet. “Moeders denken vaak dat je het leuk móet vinden, dat het fijn moet zijn”, aldus Wirken. “Of dat alles bij het oude kan blijven en je alles kunt plannen en spannende gedachten op commando kunt loslaten. Nee, zolang je maar een gezonde baby en een gezonde moeder hebt.” En dan ten volle genieten van je gezinnetje.