Als we boodschappen doen in de supermarkt, hebben we wel eens vaker het gevoel dat de prijzen jaar na jaar stijgen en een steeds grotere hap uit ons budget nemen. Als de gas- en elektriciteitsfactuur in de bus valt, is dat een koude douche. Als de jaarlijkse afrekening van onze autoverzekering komt, of die van onze woningverzekering, is het telkens even slikken. Het leven wordt duurder en dat kunnen we inderdaad niet tegenspreken.

Inflatie daalt
Gelukkig hebben we in ons land nog een systeem van automatische indexkoppeling aan lonen en uitkeringen, anders dreigen heel veel mensen de eindjes niet meer aan mekaar te kunnen knopen. De inflatie is weliswaar niet meer zo hoog als bijvoorbeeld vijf jaar geleden. In augustus bedroeg de stijging van de levensduur slechts 0,02 procent ten opzichte van een jaar terug.

Besparen zonder toegevingen
Maar moeten we alle prijsstijgingen lijdzaam ondergaan? Helemaal niet. Moeten we dan inboeten aan comfort? Ook niet. Een gemiddeld gezin met een gemiddeld uitgavenpatroon kan op jaarbasis tot 2.400 euro besparen zonder toegevingen te doen, zo berekenden we. Laat ons beginnen in de supermarkt. Een gezin geeft zo’n 5.500 euro per jaar uit aan voeding, dranken, huishoudartikelen, verzorgingsproducten… Daar kunnen we ongeveer 10 procent op besparen wanneer we kiezen voor een goedkopere winkel in de buurt. Die halen we uit onze jaarlijkse supermarktenquête.

 

Een gemiddeld gezin met een gemiddeld uitgavenpatroon kan op jaarbasis tot 2.400 euro besparen zonder toegevingen te doen

 

Besparen

 

Experimenteren met producten
Bovendien kunnen we best wel eens experimenteren met eersteprijsproducten en huismerken. Vaak slepen die zelfs de titel van ‘Beste Koop’ in de wacht. En let op met producten ‘in de aanbieding’. Die zijn niet altijd goedkoper. We moeten leren te letten op de eenheidsprijs (prijs per liter, per kilogram). Ook grote verpakkingen zijn – in tegenstelling tot wat we denken – niet steeds goedkoper. Ook hier zal de eenheidsprijs duidelijkheid brengen.

Switch van leverancier
Heel veel consumenten, men schat het aantal op meer dan 700.000 gezinnen, hebben nog nooit iets ondernomen om een prijsvoordeel te puren uit een switch van leverancier. Alles bij elkaar ligt er voor iedereen samen nog zo’n 100 miljoen euro aan besparingen voor het rapen. Om al die mensen betere tarieven te geven, is het ook interessant om te kijken naar collectieve acties, zoals groepsaankopen. Bij Test-Aankoop zijn in het verleden al drie groepsaankopen georganiseerd, die bijna 360.000 gezinnen bereikten. Daarvan veranderden 100.000 gezinnen ook daadwerkelijk van leverancier, wat in totaal een besparing opleverde van maar liefst 26 miljoen euro.

Maak de juiste keuze
Na de energiekosten en dito besparingen, komen ook telecomkosten, vaste telefonie, internet, digitale tv en verzekeringen in beeld. Ook hier kan worden bespaard, als de consument maar kiest. Juiste keuzes maken, is niet alleen belangrijk in ons leven, het helpt ons ook om heel wat te besparen en dus bij te dragen tot onze koopkracht. Keuzekracht is koopkracht.