Wat Als… Je kerstcadeau uitdraait op een sisser? Het kan een tagline zijn uit een bekend televisieformat. En we moeten toegeven dat we allemaal al eens iets uit de cadeauverpakking haalden en dachten ‘God, wat moet ik hiermee’, maar toch zonder blikken of blozen ‘super, dank je wel Tante Rita’, murmelden.

Een paar sokken. Een setje washandjes. Badparels. Een mandje streekproducten… Of voor de papa – weer – bier, waarna hij het gezelschap al lachend toespreekt met een laconieke ‘zeg, straks denkt iedereen nog dat papa aan de drank is’. Kerstgeschenken kiezen en ontvangen, het blijft een hondenstiel. Kerst boeit en vermoeit. Het boeit omdat we ergens altijd wel benieuwd zijn of we dit jaar toch iets leuk of origineel krijgen. Het vermoeit, omdat we altijd te lang wachten met de inkopen en bijgevolg op de drukste zaterdag door de winkelstraat moeten sloffen om nog iets te vinden voor ons ma of voor de bomma.

Mensenkennis is essentieel bij het maken van de juiste keuze – Jan Agten

Google voor cadeaus
Het internet helpt ons gelukkig een handje. Tegenwoordig kunnen we het perfecte cadeau uitkiezen van uit de luie sofa voor het knetterende haardvuur. Of dat proberen we toch. “Mensen vertrouwen steeds meer op Google”, vertelt ons Jurgen Agten, zaakvoerder van Coolgift.com. “Voor ons is het dus heel belangrijk om hoog te scoren op zoektermen als ‘origineel kerstcadeau tips’. Dat kan een verschil maken.”

Loting via apps
Het internet kan ook soelaas bieden voor families die niet voor iedereen een geschenkje kopen, maar via lottrekking verdelen wie aan wie een cadeau geeft. Annelies Wynants, hoofdredactrice van Cizzo Magazine legt uit: “Diverse websites geven aan de initiatiefnemer de mogelijkheid om verschillende e-mailadressen in te geven. Later krijgt iedereen dan een mail voor wie je een geschenk moet kopen zonder dat de rest van iets weet. Ook het bedrag en een woordje uitleg bij de mail is een mogelijkheid.”

Match product en ontvanger
In ieder geval is een cadeau pas geslaagd als er een match is tussen product en ontvanger. Voor de gever blijft het namelijk ook belangrijk dat hij een goed gevoel overhoudt aan de gift en niet met schaamrood op de wangen achterblijft. Agten: “Je moet je altijd de vraag stellen of het geschenk iets is wat die persoon wil. Mensenkennis is essentieel bij het maken van de juiste keuze.”

Geef dus wat begeerd wordt, maar niet zo snel door de persoon in kwestie zal gekocht worden – Annelies Wynants


Notitieboekje met onthullingen
Soms wordt er ook uit gemakzucht gekocht om met iets ‘aanvaardbaar’ terug naar buiten te lopen. “Een foute ingesteldheid”, stelt Wynants, “want voor je op shopjacht vertrekt, kun je best een aantal zaken op voorhand in kaart brengen. Het komt erop aan om de ontvanger voordien goed te observeren en te bestuderen. Waar houdt hij van? Heeft hij toevallig al iets gelost over wat hij graag zou hebben? Hou een notitieboekje bij om zulke onthullingen in te noteren.”

Wish lists voor orde
Zaken in kaart brengen, dat klinkt als lijstjes maken. Een spreadsheat maak je best aan in  oktober en gaandeweg vul je achter iedere naam een passend geschenk in. Tot de puzzel klopt. Agten beaamt: “Wish lists zijn een goede manier om orde te scheppen bij het shoppen. Ook voor het vermijden van dubbele aankopen zijn ze een goed idee. Onthoud ook altijd dat niets zo erg is als de winkelstraat in trekken zonder voorbereiding.”

Alles wat met een eenhoorn te maken heeft, is momenteel hot – Jan Agten


Mix nuttig en verwennerij
Op veilig spelen met iets nuttigs? Voor Wynants mag dat zeker, maar ze twijfelt of iedereen wel blij is met die nieuwste kruimeldief. “Het perfecte cadeau is een mix tussen nuttig en verwennerij. Een paar mooie lederen handschoenen bijvoorbeeld past perfect bij de koude wintermaanden. Je zou er je geld misschien zelf niet aan geven omdat je het niet echt nodig vindt, maar als je het krijgt heb je wel iets van ‘ja, dat komt wel even goed uit’. Geef dus wat begeerd wordt, maar niet zo snel door de persoon in kwestie zal gekocht worden.”

Eenhoorns overal
Daarbij geeft Wynants nog de gouden tip om op te letten met felle en opvallende kleuren. “Hip zijn kan wel, maar je moet toch ook denken of het bij de persoon zal passen en niet ergens in een hoekje van de woning zal belanden.” Zoals een kleurrijke eenhoorn bijvoorbeeld? Jurgen Agten roept ons meteen tot de orde: “Alles wat met een eenhoorn te maken heeft, is momenteel hot. Dat verkoopt als zoete broodjes. Wellicht een hype van het moment, maar begin 2017 misschien ook op jouw schouw?” Wie zal het zeggen…