De zoektocht naar talent kost geld, veel geld. Daarom is het voor bedrijven belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat ze weten hoe ze dat talent kunnen behouden. Werknemers scouten, opleiden, vasthouden én vervangen kunnen het kostenplaatje namelijk behoorlijk doen oplopen.

Generatie Z weet wat ze wil: de keuze van een toekomstige werknemer is weloverwogen, en de jonge sollicitanten weten perfect in welke bedrijfscultuur ze terecht willen komen. “Jonge werknemers zijn vooral op zoek naar een job die ze kunnen combineren met hun privéleven”, weet Kathleen Art, coördinator van Zowerkthet.be, een project van de Provincie Antwerpen dat werkzoekenden op weg helpt naar een job. “Het loon en andere bijkomende vergoedingen zijn minder van belang dan vroeger.” Daarnaast gaan jongeren ook op zoek naar een organisatie wiens waarden en normen in dezelfde lijn liggen als die van hen.

Identiteit van bedrijf
Lieselot Ral behaalde vorig jaar haar diploma communicatiewetenschappen aan de VUB, en is momenteel op zoek naar werk. “Voor mij is het inderdaad belangrijk dat ik mij kan terugvinden in de identiteit van een bedrijf”, vertelt ze. “Wanneer je taken en projecten uitvoert die binnen je interesseveld liggen, zul je je er meer voor inzetten. Maar het is uiteraard mooi meegenomen als er ook een goed loon aan vasthangt.” Die identiteit van een bedrijf noemen we vandaag employer branding: een verzameling van bedrijfsinspanningen die het bedrijfsimago in een positieve richting moet duwen.

 

Creativiteit is het beste ingrediënt om te innoveren – Lieselot Ral

 

Trek kandidaten mee in je verhaal
In eerste instantie is het als bedrijf belangrijk om duidelijk aan de buitenwereld te communiceren waar je bedrijf voor staat. “Je moet ervoor zorgen dat je identiteit, het ‘verhaal’ van je bedrijf, klopt”, zegt Art. Dat – hopelijk succesvol – verhaal is geschreven voor en door werknemers. Om iedereen mee in het verhaal te trekken is het belangrijk ervoor te zorgen dat iedereen inspraak en verantwoordelijkheid krijgt. Op die manier krijgen werknemers het gevoel dat ze een bijdrage leveren aan het bedrijf, en bovendien ook ervaring opdoen. Art: “Wanneer je je potentiële kandidaten niet krijgt meegetrokken in dat verhaal, heeft het ook geen zin om bijvoorbeeld te koop te lopen met de voordelen die je aanbiedt.”

Innovatie & creativiteit
Hoewel een bedrijfswagen en maaltijdcheques mooi zijn meegenomen, is Lieselot Ral toch eerder op zoek naar inspraak. “Wanneer ik ergens aan de slag ga wil ik mee denken en doen. Door iedereen inspraak te geven, van stagiair tot CEO, krijg je een breed en creatief perspectief dat is ontstaan vanuit verschillende invalshoeken. Die creativiteit is volgens mij het beste ingrediënt om te innoveren”. Luc Deraedt, oprichter van het selectiekantoor Jonge Raven, sluit zich hierbij aan. Hij is er bovendien van overtuigd dat de aanwezigheid van innovatie en creativiteit binnen een bedrijfscultuur een belangrijke rol spelen in de zoektocht naar talent. “Het is niet alleen aantrekkelijk voor toekomstige werknemers, innovatie en creativiteit zijn ook de basis bij uitstek voor een economische groei”, aldus Deraedt.

 

Om gedreven werkkrachten aan te trekken moet je een duidelijk groeipad creëren – Kathleen Art

 

Kijk naar start-ups
De start-up cultuur is daar een perfect voorbeeld van. Start-ups laten namelijk creativiteit en innovatie hand in hand rondwandelen doorheen hun verhaal. Het zijn jonge, enthousiaste bedrijven die risico’s durven nemen en niet bang zijn om fouten te maken. Met succes, zo blijkt. De start-up scene in Vlaanderen boomt. Kan het integreren van de start-up cultuur binnen bestaande bedrijven er dan voor zorgen dat gemotiveerde werknemers worden aangetrokken en nadien ook een vaste waarde worden van het bedrijf?

Creëer een duidelijk groeipad
“Ik kan alleen maar toejuichen dat bedrijven de zogenaamde start-up cultuur integreren”, vertelt Deraedt. “Maar omdat je een mini-cultuur creëert binnen een reeds bestaande bedrijfscultuur, kun je niet anders dan regels overtreden en weerstand ervaren.” Die twee culturen volledig met elkaar laten versmelten is niet evident. Art: “Wanneer je als onderneming nieuwe bezems in dienst neemt om even een snelle hit te scoren, loopt het mis. Om gedreven werkkrachten aan te trekken moet je een duidelijk groeipad creëren, anders krijg je een groot verloop van jonge mensen die je bedrijf zien als een startplank, maar talent zal je er niet mee behouden.” De bedrijfswereld staat voor een uitdaging, zoveel is zeker. Talent aantrekken én behouden is niet evident, maar ook zeker niet onmogelijk. Art: “Zorg ervoor dat je werknemers de kans krijgen om te groeien. Uitdagingen en kansen blijven belangrijk gedurende de hele loopbaan.”