Als je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds. Een gimmick die zeker wel zou overwaaien. Ondertussen weten we hoe ingrijpend elk van die ontwikkelingen is geweest, eens we ze de tijd hebben gegeven om volwassen te worden.

Nieuwste hype
Vandaag is de digitale transformatie de nieuwste hype. Iedereen praat erover, iedereen doet het en iedereen verstaat er iets anders onder. Elke zichzelf respecterende corporate heeft al bootcamps of hackatons gedaan, sommigen hebben zelfs enkele start-ups. En toch zijn er ook nu opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Veranderende businessmodellen
Vooreerst moeten we begrijpen wat een digitale transformatie net inhoudt. Het gaat niet over het digitaliseren van de organisatie maar over het fundamenteel transformeren van businessmodellen, omdat de wereld digitaal wordt. De impact van een bedrijf als Uber ligt niet in de technologie, de app zelf of de achterliggende systemen, maar wel in de complete omwenteling in mobiliteitsoplossingen die het teweegbracht. Vandaag als taxi-dienst, morgen als vloot van zelfrijdende voertuigen.

Interne eigenschappen
Bedrijven moeten beseffen dat transformatie geen eenmalig proces is, en dat wat we nu zien – de transformatie van businessmodellen – gevolgd zal worden door nog een golf van transformatie – werkgelegenheid die onder druk komt te staan door AI, mobiliteit, wonen, leven… en zelfs ons politieke systeem. Om hiermee om te kunnen gaan, moeten bedrijven intern eigenschappen opbouwen om te blijven transformeren. We moeten hen leren vissen want als wij hun de vissen blijven voederen, gaat het vroeg of laat fout.

 

Ook nu zijn er opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

 

Mee met disruptie
Dit houdt in dat organisaties goed op de hoogte moeten zijn van de disruptie in hun markt, zowel bij de tech-uitdagers als bij de GAAFA’s. Trendwatching is dus van levensbelang maar tevens waardeloos als je niet begrijpt wat trends betekenen voor een organisatie. Op basis van dit begrip van de belangrijkste disrupties kun je nadenken over de toekomst van een sector en de plaats die je daarin wilt innemen. Pas als je zo’n duidelijke, vaak beangstigende, toekomstvisie hebt, kun je plannen maken voor die toekomst: strategieën, roadmaps, projecten, resources… Alles in functie van de realisatie van deze visie. Toch is dit niet voldoende, omdat ook de organisatie zelf zal moeten veranderen: digitale skills moeten worden opgebouwd maar vooral is er een andere cultuur nodig. Een cultuur van durven, proberen en falen, doen en anders zijn. Een hele uitdaging dus.

En als je dan denkt dat je dit allemaal beheerst, dan begint alles van voren af aan. Zoals gezegd: transformatie is cyclisch en stopt nooit meer. Good luck!