Om 11u ‘s avonds snel nog even online schoenen kopen die ‘s ochtendsvroeg bij ons thuis geleverd worden. Een taxi bestellen met een druk op de knop en via de app betalen. Alle afleveringen van de nieuwe tv-reeks Narcos op één avond na elkaar uitkijken via Netflix, een muziek nummer shazammen en meteen beluisteren via Spotify. Via de mobiele app onze bankverrichtingen uitvoeren terwijl we snel het nieuws online doornemen, en ga zo maar door. Ongetwijfeld niets nieuws voor jou.

Alles hier en nu
Digitalisering heeft ons leven de voorbije jaren drastisch veranderd. Ons leven speelt zich tegenwoordig grotendeels digitaal af. De opkomst van onder meer online shoppen, sociale media en mobiele toestellen zorgen voor een golf van vernieuwing en 24/7 digitale connectiviteit. Daardoor hebben we nieuwe gewoontes gekweekt en hebben we onszelf ook andere verwachtingen opgelegd rond producten en diensten van bedrijven. Het moet allemaal sneller, efficiënter en op maat als het even kan. De on demand economie is populairder dan ooit: we willen alles op aanvraag, hier en nu.

 

We komen nu in de versnelling die elke industrie grondig door elkaar zal schudden

 

Traditionele bedrijven opgeslorpt
Die evolutie heeft ook een grote impact op de werking van onze traditionele bedrijven die doorgaans onvoldoende klaar zijn voor de digitale wereld. Kijk maar wat Elon Musk van Tesla doet met zijn (zelf-rijdende) elektrische wagens, en welk soort impact dit bijvoorbeeld kan hebben op de verzekeringswereld. Of hoe smartwatches en allerhande sensoren onze gezondheid zullen monitoren tot in het kleinste detail en wat dit zal betekenen voor de healthcare-industrie. We weten allemaal hoe Uber de taxi-sector op zijn kop heeft gezet en hoeveel impact Airbnb heeft op de hotelsector. Het zijn nog maar eerste sectoren die geconfronteerd worden met de impact van de ‘digitale disruptie’.

Silicon Valley verandert de markt
We komen namelijk nu pas in de versnelling die de komende decennia elke industrie grondig door elkaar zal schudden, hoewel het commerciële Internet in België al 25 jaar bestaat. Nog steeds zijn het voornamelijk de nieuwe spelers uit Silicon Valley die op technologische innovaties inspelen en met hun aanpak plots de markt veranderen. Terwijl wij onze levens moeten aanpassen naar de nieuwe normen van een gedigitaliseerde maatschappij, moeten bedrijven zichzelf heruitvinden om aan onze noden te voldoen. Zij moeten digitaal transformeren om te overleven, en wel nu.