Vandaag bekleedt Ingrid Gonnissen een topfunctie bij Orange Belgium. Bovendien werd ze onlangs verkozen tot ‘ICT Woman of the Year’. En zeggen dat het voor haar allemaal begon als kunstleerkracht voor 12- tot 16-jarigen. Met de beroemde woorden van Bredero: ’t kan verkeren…

Met uw 30 jaar ervaring in B2B, wat is de grootste verandering die ICT volgens u in die tijd heeft teweeggebracht?
“De grootste verandering is dat we dankzij ICT naar een real time economie zijn geëvolueerd. Dat heeft impact gehad op quasi elk proces binnen een bedrijf. U weet dat ik destijds begonnen ben bij Xerox. De kern van hun business was de analoge copier. Als je ziet dat Xerox vandaag staat voor digitale transformatie, zowel qua document management als outsourcing, dan kun je stellen dat ICT in het algemeen aan de basis ligt van enorme innovatie en transformatie. In heel wat sectoren bovendien – daarom is ICT ook een van de kernpunten van de Europa 2020-strategie.”

Toch zijn er nog altijd bedrijven waarbij de overgang naar ICT veel minder vlot verloopt. Hoe komt dat?
“Je moet jezelf non-stop in vraag stellen en heruitvinden en nooit op je lauweren rusten omdat je ervan uitgaat dat je een sterk product hebt. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je R&D-afdeling, die nadenkt over de toekomst, permanent in contact staat met de dagelijkse operaties. Als dat twee gescheiden units zijn in een bedrijf, loopt het mis.”

Hoe staat het op dat vlak met de Belgische bedrijven?
“Onze bedrijven schakelen steeds sneller over naar de cloud en zetten steeds meer in op digitaal werken. Loopt België voorop? Als ik met mijn internationale B2B-collega’s praat, heb ik niet die indruk. Maar we hinken zeker ook niet achterop. Je merkt wel soms nog dat er een zekere drempelvrees is bij bedrijven om de overstap van vast naar mobiel te maken. Als dat zou wegvallen, zou de markt nog veel meer bewegen. In België hebben we immers een uitstekende infrastructuur. De mobiele netwerktechnologieën van Orange dekken 99.7 procent van de Belgische bevolking. De kwaliteit wordt keer op keer bevestigd door zowel nationale als internationale studies. De drempelvrees waar sommige bedrijven mee kampen is dus onterecht.”

 

ICT is een enorm vooruitstrevende branche, die aan de basis ligt van de innovatie en transformatie in heel wat sectoren.

 

Wat is voor u dé ICT-trend van de toekomst?
“Ten eerste zal mobiel werken nog verder ingeburgerd raken. Dankzij ons sterke 4G-netwerk, ons uitgebreide portfolio aan toestellen, de virtualisatie van bedrijfstoepassingen… kunnen we bedrijven volledig mobiel laten gaan. Verder heb je de wondere wereld van IoT (Internet of Things, red.). We hebben de mogelijkheid om miljoenen voorwerpen met elkaar te connecteren en dat brengt ongeziene opportuniteiten. Het is ook onze sterkst groeiende line of business, en dan spreken we over dubbele cijfers. Niet alleen bedrijven zetten trouwens sterk in op IoT, maar ook overheden met hun smart cities en smart parkings. Verder heb je ook de big data, waarbij vooral steden hun – uiteraard geanonimiseerde – gegevens inzetten om het publiek beter te bedienen: wie komt er naar een stad, wat zijn de beste invalswegen, hoe kunnen we flexibel inspelen op veranderende weersomstandigheden, enzovoort. Vooral inzake evenementen en toerisme kan dit van goudwaarde zijn.”

Blijft de werknemer centraal staan in die ICT-revolutie?
“ICT zorgt voor een enorme efficiëntieverhoging en een zekere automatisering. De druk op de kosten is nu eenmaal erg hoog. Daardoor gaan er nieuwe functies en invullingen ontstaan. En in mijn optiek blijft de mens effectief centraal staan: een vertegenwoordiger zal nog altijd overtuigender zijn in een verkoopgesprek dan een robot. Meer nog: de human touch zal in de toekomst voor bedrijven meer dan ooit het verschil maken.”

 

Klanten zijn op vlak van ICT vandaag beter geïnformeerd dan ooit.

 

ICT heeft ook de manier van werken grondig beïnvloed.
“Vooral door sociale media en de cloud is de grens tussen werk en privé heel vaag geworden. Werken is mobiel geworden en de smartphone is naast een privé-tool ook een work station. Het heeft daarnaast verandering teweeggebracht in de houding van de klant. Vroeger kwam die met de vraag: welke oplossing bied je voor het probleem dat wij ervaren? Nu is hun vraag: wat heb je in huis om onze digitale transformatie en nieuwe connectiviteit mogelijk te maken? Bovendien is die klant op vlak van ICT beter geïnformeerd dan ooit. Voor ons is dat een gunstige evolutie, omdat het ons enorm veel leert over wat er leeft en waar er nood aan is.”

Iets anders: u werd onlangs door DataNews uitgeroepen tot ICT Woman of the Year. Wat deed dat met u?
“Ik kom niet zo graag in de aandacht, moet u weten (lacht). Ik doe mijn job graag en daarmee uit. Maar ik heb de award toch aanvaard om de man-vrouwkwestie aan te kaarten: we zijn in België namelijk nog niet waar we moeten zijn. Vrouwen worden nog altijd gevraagd om wat ‘mannelijker’ te zijn. Weet u bijvoorbeeld dat ik een dame ken in wiens contract staat wat ze wel en niet mag aantrekken? Dat raakt verdorie aan de integriteit van een persoon! Telecommunicatie is op dat vlak gelukkig een voorbeeld van hoe het wel kan, met drie vrouwen in topfuncties: Dominique Leroy van Proximus, Martine Tempels van Telenet en ikzelf. Ik vind vooral dat je een enorm potentieel laat liggen als je als bedrijf focust op bepaalde, enge profielen. Zoals toen ik ging solliciteren bij Xerox: ze zochten een jongeman met ICT-ervaring. Ik was een vrouw zonder ICT-ervaring – integendeel, ik had kunst gestudeerd. Ik viel dus buiten dat profiel, om het zacht uit te drukken (lacht). Maar door zo nauw te denken, gooi je heel wat talent weg. En dat kunnen we ons vandaag niet meer permitteren. Zeker omdat je in je bedrijf toch de diversiteit wilt weerspiegelen van je klantengroep, waarover niét zo nauw wordt gedacht.”

Niet focussen op geslacht dus, omdat er zo heel wat potentieel over het hoofd wordt gezien.
“Precies. Daarom zou er ook een award moeten zijn voor de CEO die het beste value & diversity-programma in zijn bedrijf integreert. Dus ik vond dat ik niet ‘nee’ kon zeggen toen ze mij vroegen of ze mij mochten nomineren. Er zijn nu eenmaal rolmodellen nodig om duidelijk te maken dat er nog werk aan de winkel is. Bovendien zijn er véél te weinig vrouwen die zich voor ICT-studies inschrijven. Ik wilde dus ook duidelijk maken dat het wél een sexy studie is én wel boeiend voor vrouwen.”

Tot slot: uw sector evolueert razendsnel. Hoe blijft u zelf bij de les?
“Het begint met het besef dat je niet alles kunt weten, dus dat je je moet omringen met de juiste mensen – commerciële talenten, strategen en technische specialisten, maar ook mensen van buiten de sector. Daarnaast doe ikzelf nog zo’n 120 klantenbezoeken per jaar, en ook dat is enorm leerzaam. Verder volg ik opleidingen – ik heb dit jaar al in totaal 30 trainingsdagen achter de rug – en luister ik naar onze partners. Maar, en dat is misschien wel het belangrijkste, je moet curieus blijven.”

Als je geen CEO geworden was, dan…
“Ik heb destijds kunstonderwijs gevolgd aan de LUKA Hogeschool voor Wetenschap & Kunst, met als grote droom om in het onderwijs terecht te komen. Dat is gelukt: ik ben twee jaar lang deeltijds kunstleerkracht geweest voor middelbarescholieren. Dus dat kon ik – letterlijk – af mijn lijstje vinken. Maar op dat lijstje stond ook ICT, dus daar ben ik vervolgens volop voor gegaan. Zonder de juiste diploma’s of het gewenste profiel. En het is gelukt. Voorlopig staat er niets anders op mijn lijstje om af te vinken (lacht).”