In samenwerking met

vzw OKRA-SPORT+

‘Mens sana in corpore sano’. Een cliché zo groot als een huis, maar een waarheid als een koe. Welke leeftijd je ook hebt, bewegen is goed voor je. Kies je voor een stevige wandeling in het bos of een gezellige fietstocht onder vrienden, op sporten staat geen leeftijd. Onder de noemer ‘active aging’ vatten steeds meer 55-plussers de koe bij de horens. Maar hoe pak je het aan? En hoe hou je je goede voornemen om meer te bewegen vol? In 4 stappen tonen we je de weg naar een gezonde oude dag.

Iedereen weet het en toch is het vaak niet evident om de stap te zetten, maar bewegen houdt je gezond. Tal van wetenschappelijke studies tonen aan dat wie regelmatig beweegt, minder kans heeft op hart- en vaatziekten, langer mobiel blijft en zich gelukkiger voelt. Zo lanceerde het Vlaams Instituut van Gezond Leven naast de Voedingsdriehoek recent ook de Bewegingsdriehoek. Gezond ouder worden gaat dus niet enkel over gezonde voeding en de juiste medische ondersteuning, maar ook over regelmatig bewegen en zo het lange stilzitten doorbreken. Zitten is immers het nieuwe roken, dus las je maar beter elk halfuur een portie beweging in.

Te voet of met de fiets naar de winkel, de trap nemen in plaats van de lift of een kwartiertje ravotten met de kleinkinderen in de tuin. Het is alvast een goed begin. Toch is er daarnaast een ruim aanbod van – sportieve – activiteiten voor 55-plussers. Wij helpen je alvast op weg met een concreet stappenplan.

1Ken jezelf en kies voor een activiteit op maat van jouw lichaam

Wie zegt dat je moet gaan dansen als je helemaal geen gevoel hebt voor ritme? Waarom voetballen als die knie echt niet meer meewil? Kies een sport die je ligt en die je op je eigen niveau kan uitoefenen. Wandelen, fietsen, petanque… Het hoeft echt geen topsport te zijn. Heb je al gehoord van wandelvoetbal? Wandelvoetbal is een variant van voetbal waarbij de regels zijn aangepast aan senioren. Zo is het verboden te lopen en is rechtstreeks lichamelijk contact uit den boze.

2Blijf onder de kerktoren

Zoek een sportieve activiteit dicht bij huis. Waarom zou je je verplaatsen naar een verafgelegen sporthal als het ook ‘onder de kerktoren’ kan? Bovendien is het zoveel aangenamer om te sporten in een vertrouwde omgeving en leer je zo meteen heel wat mensen kennen uit jouw eigen dorp. In alle Vlaamse gemeentes is er wel een aanbod, dus ook in jouw buurt.

3Samen sporten creëert een band

Staar je niet blind op het sporten alleen. Sporten doe je nu eenmaal niet alleen voor de sport zelf, maar ook om onder de mensen te zijn. Het sociale aspect is minstens even belangrijk als het sportieve. Samen vullen jullie je tijd zinvol in en dat creëert een band. Je maakt nieuwe vrienden en vindt lotgenoten die samen met jou, op regelmatige basis, de koe bij de horens vatten en ervoor gaan. De structuur van een wekelijkse afspraak zorgt er bovendien voor dat je je goede voornemens ook volhoudt.

4Veel meer dan bewegen

Sporten is veel meer dan bewegen. Je wordt je bewust van je lichaam en je gezonde, en minder gezonde, gewoontes. Kortom, het is werken aan je gezondheid. Ga aan de slag met concrete voedingstips: beperk bijvoorbeeld dierlijke producten, drink voldoende water en eet op vaste tijdstippen. Combineer sporten in groep met een concreet stappenplan dat je thuis verder volgt: een korte wandeling na het ontbijt of spierversterkende oefeningen tijdens het afwassen zorgen ervoor dat je ook naast dat uurtje sport in beweging blijft. En probeer het o zo gevaarlijke zitgedrag te doorbreken. Zo bestaan er bijvoorbeeld bewegingswekkers die je er elk halfuur aan herinneren om even recht te staan en wat te bewegen. Maar het allerbelangrijkste: maak plezier. Want daar draait een gezonde oude dag toch om?