In samenwerking met

Siegfried Praille, Solution Design Architect van Fujitsu, en Thomas Nagels, Innovation Manager bij Rombit

Weinig onderwerpen die zo in de belangstelling staan tegenwoordig als het Internet of Things en, daarmee samenhangend, de ‘hyperconnected business’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven? Op welke manier wordt het geïmplementeerd? En hoe zit het met zaken als veiligheid? Siegfried Praille, Solution Design Architect van Fujitsu en Thomas Nagels, Innovation Manager bij Rombit, geven hun visie.

Proof of concept
Over Internet of Things en de hypergeconnecteerde bedrijven mag dan al heel veel gepraat worden, het is wel degelijk een realiteit en geen fictie meer, zegt Siegfried Praille. “Ik denk wel dat we de hype en het tijdperk van de gadgets nu stilaan voorbij zijn. In bedrijven wordt hier al concreet mee aan de slag gegaan, vaak nog maar als proof of concept, maar je voelt dat de geest er rijp voor is. Kijk bijvoorbeeld naar Industry 4.0 waar veel grote spelers mee bezig zijn.”

Netwerkachtig ecosysteem
De beweging vanuit Industry 4.0 is er inderdaad, bevestigt ook Thomas Nagels, maar die is voor België toch nog iets minder zichtbaar omdat wij een typisch KMO-land zijn. “Desondanks zie je toch ook hier veel aandacht voor het laten doorstromen van informatie en het decentraliseren van beslissingen. Informatiebronnen worden opengebroken en er wordt nieuwe informatie toegevoegd, dat gaat van “simpele” track-and-trace-toepassingen tot predictive maintenance van machines. Het silo-denken gaat eruit, organisaties gaan zich veel meer als een netwerkachtig ecosysteem gedragen.”

 

Wij geloven niet in disruptie. Grote veranderingen lokken vaak weerstand uit, terwijl draagvlak net cruciaal is voor succesvolle innovatie

 

Lokale markt dicteert alles
Elke markt is anders, zegt Praille, voor een grote onderneming als Fujitsu betekent dit dat sommige use cases uit andere landen wel kunnen overgenomen worden, maar dat ze toch telkens opnieuw aangepast moeten worden aan de lokale markt. “Het is zo ook dat Fujitsu en Rombit elkaar gevonden hebben: de eerste levert het brede framework, de tweede past dit via co-creatie aan aan de lokale noden. En dat is een kruisbestuiving die leidt tot wederzijds voordeel.”

Belangrijkheid van agility
Bij de implementatie speelt trouwens ook het bedrijf zelf een belangrijke rol, onderstreept Praille, omdat dit best bottom-up aangepakt wordt, met ondersteuning van de vloer. “Dat is een zeer belangrijk aspect: hoe kunnen we dit samen vorm geven? Er komt wel wat trial and error bij kijken. Er wordt agile gewerkt: snel schakelen, kijken wat werkt, finetunen en implementeren. Dat betekent ook dat er over change management moet nagedacht worden. Maar we zien dat als je de mensen er nauw genoeg bij betrekt, ze er zeker wel voor open staan.”

Veranderende klant-leverancier-relatie
Ook Nagels ziet die evolutie. “Wij geloven niet in disruptie. Grote veranderingen lokken vaak weerstand uit, terwijl draagvlak net cruciaal is voor succesvolle innovatie. We merken bovendien dat klassieke klant-leverancier-relatie verandert. Alles gaat in dialoog, we dagen mekaar uit en zoeken samen oplossingen. IoT is typisch een kruispunt waar IT en de operationele kant van het bedrijf samenkomen. Bedrijven moeten dus bereid zijn om hun interne structuren en hun mentaliteit in vraag te stellen. Alleen zo kunnen ze, samen met ons, co-creators worden. Gelukkig zien de meeste ondernemingen daarvan wel snel de winst in.”

De computer denkt met u mee
Wanneer alle machines, sensoren, apparaten en netwerken met elkaar verbonden worden, genereren zulke systemen uiteraard gigantische hoeveelheden gegevens. “Daar komen dan smart analytics en artificiële intelligentie om de hoek kijken”, legt Praille uit. “De hoeveelheid data is immers te veel om nog te laten verwerken door mensen. Dat kan je enkel nog behappen door er een slim algoritme op te zetten.”

Veiligheid als basis
Zulke A.I. draagt ook bij tot het beveiligen van het netwerk. Veiligheid is trouwens sowieso een basisprincipe bij het ontwerp van nieuwe systemen. “Vroeger probeerde men vaak zoveel mogelijk features in een oplossing te proppen, veiligheid was maar een bijgedachte”, zegt Nagels. “Die tijden zijn voorbij. Er wordt nu, laag op laag op laag, aan beveiliging geïnstalleerd. Niet alleen om hackers buiten te houden, ook bijvoorbeeld om te zorgen dat je oplossing later nog upgradeable is.”

 

Technologie maakt bedrijven concurrentiëler en zal mensen ondersteunen. Op lange termijn gaat dit werkgelegenheid scheppen

 

Blik in de toekomst
Om af te sluiten: een blik in de toekomst. Hoe zien onze gesprekspartners dit evolueren over vijf of tien jaar? “Automatisering wordt vaak met negatieve zaken als verlies van werkgelegenheid geassocieerd”, zegt Nagels, “maar zo zie ik het niet. Technologie maakt bedrijven concurrentiëler en zal mensen ondersteunen. Op lange termijn gaat dit werkgelegenheid scheppen.”

Allesveranderende digitalisering
“Het werk zal wel veranderen”, pikt Praille in. “De routine verdwijnt, er komt ruimte voor creatiever werk, maar dat lijkt me alleen maar positief. Verder denk ik dat de impact van de digitalisering nog te vaak onderschat wordt: de scope is gigantisch, van industrie over mobiliteit tot zelfs de voedselvoorziening op aarde. Dit verandert alles.”